یک تهیه کننده سینما تاکید کرد بعضی اهداف جشنواره فیلم فجر هنوز محقق نشده است.
مجتبی فرآورده در گفتگو با سوره سینما گفت: به نظرم اهداف جشنواره فیلم فجر به عنوان یک جشنواره دولتی که وظیفه تعیین مسیر سینما و کشف استعداد را دارد تا حدی محقق نشده.این موضوع به دلیل عدم شفافیت در عنوان این جشنواره است،اگر به مصاحبه مسئولین این جشنواره دقت کنید همه آنها میگویند این جشنواره جشن انقلاب در سینما است اما در واقع این جشنواره،یک جشنواره سینمایی است،اگر رویکرد مدیران جشنواره و اتفاقی که در جشنواره می افتد همسو شود میتوان اهداف بلند مدت برای آن تعیین کرد و آن اهداف را ارزیابی کرد.
وی افزود: باید ببنیم هدف جشنواره چه بوده تا آن را بتوان مورد بحث قرار داد،آیا اگر تاریخ جشنواره عوض میشد و به جای دهه فجر این جشنواره مثلا در تابستان برگزار میشد آیا در ماهیت جشنواره تغیری حاصل میشد؟خب در عمل شاهد این هستیم که پاسخ این سوال منفی است.به همین دلیل میگویم که باید اهداف جشنواره و سیاست های آن را دوباره مرور کنیم.
فرآورده در ادامه گفت:در مورد تاثیرگزاری جشنواره در سالهای متمادی برگذاری آن باید بگویم به هر حال به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی کشور تاثیر گذار بوده،اما باید به این نکته هم توجه کنیم که از پتانسیل آن به اندازه کافی استفاده نشده.به عبارتی تاثیری که گذاشته در حد و اندازهای که باید نبوده است.
وی افزود: برای مثل اکثر افرادی که برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر شدهاند در سال بعد بیکار بودهاند،در حالی که نباید این طور باشد و بیشتر باید به آنها رجوع میشده.همین امر است که از تاثیرگزاری جشنواره به شدت کاسته است.
تهیهکننده «ملک سلیمان» ادامه داد: با احترام به دبیر فعلی و دبیران پیشین جشنواره باید بگویم تغییراتی که در دوره کنونی اعمال شده زیاد به حال سینمای ایران فرقی نمیکند،دبیر کنونی برخی جایزهها را کم میکند و دبیر بعدی شاید جوایز را دو برابر کند!
این تهیهکننده گفت: وقتی پای سلیقه در میان است و اصلا جشنواره دبیرخانه دائمی ندارد و اگر هم دارد کار دبیرخانه موقت در آن انجام میشود، پس باید فکری به حال آن کرد.اینچنین جشنواره نمیتواند ثبات کافی را داشته باشد،چه برسد تاثیرگزاری در روند کلی سینما.وقتی دبیرخانه دائمی فعال وجود داشته باشد و هر سال ما شاهد سلیقه جدیدی در سطح اول تصمیم گیری نباشیم میتوانیم امیدوار باشیم که در آینده روند فیلمها بر مبنای سیاستهای ما شکل گرفته است.
فرآورده ادامه داد: ما برای جشنوارهای که فیلمهای آن ساخته شده یا در حال طی کردن مراحل فنی است ۲۰ روز قبل از جشنواره شعار تعیین میکنیم.اینجا باید پرسید آیا شعارهای تعیین شده توسط ما تاثیری در فیلمهای ساخته شده دارند؟یا مثلا میرویم و با علما پیرامون جشنواره دیدار میکنیم،آیا رهنمودهای ایشان در مورد فیلمهای ساخته شده اثر گذارند؟خب نه اینگونه نیست،اگر میخواهیم ظوابط تعیین کنیم باید این اتفاقات یک سال قبل از شروع جشنواره روی دهد،نه بیست روز مانده به برگزاری جشنواره،این اتفاقات فقط به درد مطبوعات و بولتن جشنواره میخورد و تاثیری در فیلم ها ندارد.
وی در پایان گفت: باید به این موضوع فکر کرد و به اهداف جشنواره شفافیت بخشید،ما جشن انقلاب را داریم یا جشنواره سینمایی؟جشنواره ما داخلی است یا بینالمللی؟در این مورد هم تمام نشانههای جشنواره فجر از داخلی بودن آن خبر میدهد،اما ما اسم بینالمللی را روی آن میگذاریم و این موضوع ضربه زننده است.در مورد داوران هم باید بگویم نوعی کارگردان سالاری در این سالها شکل گرفته،درحالی که یک فیلم جنبههای متعددی دارد و به نظر من باید از افراد متخصص در حوزههای مختلف سینما در داوری استفاده شود،نه اینکه عده کثیری از داوران جشنواره را کارگردانها تشکیل دهند.