یزدان عشیری از استفاده از دو سیستم اطلاع رسانی جدید در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر خبر داد.
عشیری مدیر روابط عمومی سی ویکمین جشنواره فیلم فجر در آخرین نشست خبری دبیر جشنواره قبل از برگزاری این رویداد گفت:امسال بهره گیری از سامانه اطلاع رسانی “پی آرت”،که سامانهای جهت پالایش و رصد اخبار جشنواره است آغاز خواهد شد.این سیستم.از طریق ال ای دی ها و موبایلهای خبرنگاران در سینمای رسانه کلیه اطلاعات را آنلاین در اختیار خبرنگاران قرار خواهد داد.سیستم صوتی واگوی هم با استفاده از کدی که از طریق سایت جشنواره در اختیار مخاطبان قرار میگیرد قابل استفاده است،این امکان برای تمامی افرادی که در اقصا نقاط کشور حضور دارند وجود دارد.نشستهای پرسش و پاسخ،گفتگو با بازیگران و کارگردانان و مراسم افتتاحیه و اختتامیه به صورت صوتی از این طریق اطلاع رسانی خواهد شد.
عشیری همچنین افزود:در مورد نشستهای پرسش و پاسخ هم باید این نکته را در نظر گرفته که ما نباید نشستهای پرسش و پاسخ را با جلسات نقد و بررسی اشتباه بگیریم.امسال سعی شده که زمانی حدود یک ساعت برای هر نشست در نظر گرفته شود و الگوی پرسش سوال هم به دو صورت شفاهی و کتبی خواهد بود.
در ادامه عباسیان دبیر سی و یکمین جشنوار فجر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد فشردگی سئانسها در ساعات پایانی هر روز و احتمال هم زمانی نشستها با سئانس فیلم بعدی گفت:یکی از دلایلی که این فشردگی اتفاق افتاد درخواست مستند سازان برای عدم هم زمانی با فیلمهای مسابقه سینمای ایران بود.فاصلهای که بین سئانس چهار و نیم تا هفت و نیم شب به وجود آمد به این دلیل بود که همزمانی نمایش وجود نداشته باشد.دبیرخانه جشنواره این برنامه را بر اساس تجربه سالهای گذشته ریخته است.استقبال از سئانسهای صبح همیشه پایین بوده و بر این اساس تصمیم گرفته شد که سئانسهای از ساعت ۲ بعد از ظهر آغاز شود.البته این موضوع بازهم مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و اگر به این نتیجه برسیم که این زمان بندی مناسب نیست،در آن تجدید نظر خواهیم کرد.
عباسیان همچنین در مورد برخی فیلمها تاکید کرد:فیلمهای خارج از مسابقه از همان ابتدا در آیین نامه پیشبینی شده بود.از ابتدا گفتیم بخشی به نام خارج از مسابقه نداریم و فقط تعدادی فیلم در بخش سودای سیمرغ به عنوان خارج از مسابقه پذیرفته خواند شد و دلایل و نحوه انتخاب این فیلمها نیز در آیین نامه آورده شده.از نظر دبیرخانه جشنواره هیچ فیلمی مشکل ممیزی نداشته و همه فیلمها اگر امتیازات لازم را برای حضور در این بخش کسب کرده باشند،میتوانستند حضور یابند،فیلمهایی بوده که دبیرخانه به عنوان خارج از مسابقه از آنها دعوت کرده اما به تشخیص تهیه کننده این فیلمها حضور پیدا نکردند.یا فیلمی هم بوده که به تایید هیئت انتخاب نرسیده است.
عباسیان همچنین با دفاع از رویه امسال جشنواره در کمتر شدن تعداد فیلمها و جوایز این دوره گفت:رویه مثبتی که امسال باب شده نمایش خصوصی خیلی از فیلمها قبل از جشنواره است،نگاه دیگر من این است که نمایش تمامی تولیدات سینمای ایران در ده روز جشنواره رویهای غلط است.تمام پتانسیل سینمای ایران در طی این ۱۰ روز در برابر مخاطبان قرار میگیرد و یازده ماه و بیست روز دیگر چیز جدیدی برای عرضه به مخاطبان توسط اصحاب رسانه وجود ندارد.به نظر من این روش خوبی نیست.اگر امسال تولید سینمای ایران حدود ۹۶ فیلم بوده باشد،فقط حدود سی فیلم در جشنواره به نمایش در میآید و پنجاه فیلم دیگر در باقی سال برای مخاطبان رونمایی میشود.این سبب میشود که سینمای ایران در طول سال هم پویایی خود را حفظ کند.به علاوه این امر کمک میکند که صرف پذیرفته شدن در بخش مسابقه سینمای ایران هم دارای ارزش خاص خود باشد.
دبیر سی ویکیمن جشنوار فیلم فجر در مورد عدم حضور منتقدان در ترکیب هیئت داوران گفت:به این دلیل اکثریت هیئت داروان را کارگردانان تشکیل میدهند که این افراد در تمامی اجزای سازنده یک فیلم تقریبا تخصص دارند،یک آهنگ ساز فقط میتواند در مورد موزیک متن فیلم نظر بدهد و شاید در مورد بقیه اجزای فیلم تابع نظر دیگران باشد،اما ما سعی کردیم از کارگردانانی دعوت کنیم که علاوه بر کارگردانی مثلا در تدوین،موسیقی،یا فیلمنامه هم تخصص دارند.