یک روزنامهنگار تأکید کرد فیلمهای جشنواره امسال نتوانست انتظار مخاطبان و اهالی رسانه را برآورده کند.
محمدرضا رستمی دبیر فرهنگی روزنامه خبرآنلاین به سوره سینما گفت: جشنواره سی و دوم از نظر کیفیت فیلمها و از نظر اجرایی یکی از ضعیفترین جشنوارههایی بود که در طی این سالها برگزار شد. با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، انتظار اهالی رسانه و شاید سایر مخاطبان این بود که جشنوارههای فرهنگی و هنری امسال در قیاس با جشنوارههایی که در سالهای گذشته برگزار میشدند از لحاظ کمی و کیفی در سطح بالاتری قرار بگیرند اما جشنوارههای امسال چه تئاتر فجر چه فیلم فجر نتوانستند این انتظار را برآورده کنند.
وی گفت: این مسئله چند دلیل داشت که یکی از آنها به میراثی بازمیگردد که که از طرف دولت گذشته به مدیران فعلی رسیده است. این میراث حاصل هشت سال مدیریت کسانی بود که شناختی از حوزه فرهنگ و هنر و اقتضائات آن نداشتند. در شکل برپایی جشنوارهها یا همان بحث اجرایی رویدادهای فرهنگی و هنری با توجه به شناختی که ما از مدیران فرهنگی و هنری دولت یازدهم و دبیر جشنواره فجر داشتیم اصلا فکر نمیکردیم جشنواره به لحاظ اجرایی دچار ضعفهایی شود که برازنده سن و سال مهمترین رویداد فرهنگی و هنری کشورمان نباشد.
رستمی افزود: به عنوان مثال اکثر فیلمهای جشنواره فجر با تأخیر در سالن برج میلاد به نمایش درمیآمدند. آنونس جشنواره سه روز مانده به پایان جشنواره فجر آماده شد. کاتالوگ جشنواره چند روز پس از آغاز جشنواره منتشر شد. بولتن جشنواره که باید از اولین ساعات صیح در اختیار اهالی رسانه قرار بگیرد با تأخیر و حوالی بعدازظهر توزیع میشود. صدور کارتها به شکلی بود که برخی از دوستان تا سه روز اول کارت نداشتند همه اینها در کنار لجاجت دبیر جشنواره در جلوگیری از حضور برخی فیلمها نشان میدهد که حوزه فرهنگ و هنر کماکان احتیاج به تغیر و تحولهای جدیدتری دارد.
این روزنامه نگار افزود: جشنواره امسال جشنوارهای بود که از آن به عنوان محلی برای همنشینی نسل قدیم و نسل جدید یاد میشد اما در عمل دیدیم که هم نسل جدید و نسل قدیم چیزی در چنته نداشتند تا بتوانند بواسطه آن مخاطبان را راضی از سالن به بیرون بفرستند. این مسئله از آنجا نگرانکننده است که ترکیب اکران سال آینده سینمای ایران را همین فیلمهایی تشکیل میدهند که در جشنواره فجر دیدیم.
دبیر فرهنگی روزنامه خبرآنلاین اضافه کرد: درست است که سنتگذاری جدید در جشنواره و گرتهبرداری از الگوی خارجی برگزاری جشنواره چیز خوبی است اما نیازمند برنامهریزی و تفکر چند ماهه دارد. دعوت از عوامل فیلم که در جشنواره امسال به عنوان یک برنامه جدید شاهدش بودیم یک حرکت غیرفکر شده بود که فقط وقت تماشاگر را با حرفهای کلیشهای، سطحی و بی محتوا میگرفت. قبل از برگزاری جشنواره قولهایی میشنیدیم مبنی بر تفاوت برگزاری نشستهای پرسش و پاسخ که اصلا محقق نشد. نشستها دقیقا مثل سالهای گذشته برگزار شد. جالب است همکاران رسانهای که در دوران مدیریت آقای شمقدری که البته دوران سیاهی بود هیچوقت از انتقاد دولت و مدیران کوتاهی نمیکردند چرا امسال سکوت کردهاند و طوری برخورد میکنند انگار همه چیز گل و بلبل است.
محمدرضا رستمی درباره فیلمهای جشنواره فجر توضیح داد: «شیار ۱۴۳» فیلم خوبی بود. فیلمی که واقعا من را تکان داد «خانه پدری» بود. منوچهر محمدی تهیهکننده «میهمان داریم» در طی این سالها ثابت کرده که مؤلف است. فرقی نمیکند با چه کارگردانی کار میکند در هر فیلمش جهانبینی خاص خود را ارائه داده است. هر فیلمی که از طریق منوچهر محمدی به ثمر نشسته است از استاندارد کیفی بالایی برخوردار بوده است و «میهمان داریم» هم همینطور بود.