جواد اردکانی با اشاره به لزوم حمایت از سینمای دفاع مقدس، ورود فیلمسازان جوان به این حوزه را ضروری دانست.
اردکانی در مورد شرایط و وضعیت سینمای ارزشی و دفاع مقدس به سوره سینما گفت: سینمای دفاع مقدس و ارزشی ما علاوه بر نیاز به توجه مدیران سینمایی وزارت ارشاد، نیاز به حمایت ویژه دارد که به ارگانهای نظامی و همچنین نهادهایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری مربوط میشود و تا زمانی که این اتفاق صورت نگیرد روز به روز به مشکلات این حوزه افزوده خواهد شد. شرایط سینمای دفاع مقدس با شعار و حرف بدون برنامه و بدون برداشتن گامهای اجرایی بهبود نمییابد و سیر نزولی خود را دنبال خواهد کرد.در هر دوره ما شاهد حمایت کلامی مدیران بوده ایم، در صورتی که نیاز به تعامل همه جانبه و توجه به کمیت بالای تولید در این حوزه داریم تا از بین تعداد بالای فیلم های سینمایی که در حوزه سینمای دفاع مقدس تولید می شود، انتظار ظهور چندین اثر بسیار خوب را داشته باشیم.
کارگردان فیلم سینمایی «شور شیرین» در ادامه افزود: در همه جای دنیا قرار نیست که تمام آثار تولیدی در گونههای مختلف اجتماعی ،کمدی، پلیسی و …خوب از آب در بیایند، اما باید توجه داشته باشیم که اگر کمیت را کاهش دهیم به تبع آن از شانس کمتری برای ظهور کارهای برجسته برخوردار هستیم.
اردکانی با اشاره به لزوم حضور جوانان فیلمساز در حوزه دفاع مقدس ادامه داد: باید به سینماگران جوان امکان آزمون و خطا در این حوزه را بدهیم و شرایط را برای فعالیت آنان فراهم کنیم تا آنها سراغ گونه های راحت تر و پرمنفعت تر نروند، از نسل قدیمی سینمای دفاع مقدس تعداد کمی باقی مانده اند و باید این ارتباط ایجاد شود. ما نه تنها در حوزه فیلمهای دفاع مقدس، بلکه در مورد فیلم های جدی در گونه های دیگر هم با بحران تغییر ذائقه مخاطب مواجه هستیم ، یعنی اگر یک کار متوسط کمدی بسازید با استقبال بیشتری نسبت به یک کار اجتماعی و فلسفی خوب در گیشه مواجه می شود و این مشکل در کلیت سینمای ما و در خصوص سینمای دفاع مقدس هم صادق است.
کارگردان «به کبودی یاس» با اشاره به ایجاد ارتباط موثر رزمنده گان و بازمانده گان جنگ با فیلمسازان نسل جوان گفت: باید به فیلمسازان جوان فضا داد تا در این حوزه فعالیت کنند و بجای اینکه سالها بعد با اسناد و مدارک تاریخی به تحقیق بپردازند ،امروز سراغ مردان جنگ تحمیلی بروند و براساس مستندات آنها به روایت این رویداد در سینما بپردازند که در این مسیر مدیران فرهنگی باید راه را هموار کنند.
این کارگردان درباره عملکرد مدیران سینمایی دولت یازدهم و جشنواره فیلم فجر گفت: سهم عمده فیلم هایی که در جشنواره سی و دوم فیلم فجر وجود داشت متعلق به مدیریت سینمایی دولت پیشین بود و تنها نکته هم تعداد فیلم های حاضر در جشنواره بود و بسیاری از مسائل فارغ از نحوه برگزاری قابل تامل نبود.
اردکانی افزود : درباره سیاست های سینمایی اعمال شده در دولت جدید و مدیریت تازه نفس سینما هم اتفاق عملی و رفتاری خاصی که متفاوت و خارج از رفتار و عملکرد مدیریتهای قبلی باشد نیفتاده که شاید این بدلیل ساختار ثابت سینمای کشور باشد. از طرفی هم با توجه به بودجه محدود سینما که به هیچ برای اجرای برنامه های مدیران کافی نیست، به نظر می رسد برای اجرای ایده ها و طرح های مختلف دست مدیران باز نباشد.