سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ شهریور ۱۳۹۰ در ۳:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب
همايون اسعديان:

ما، متخصص تقلیل مفاهیم و تخریب مفاهیم دینی در سینما شده ایم

ما، متخصص تقليل مفاهيم و تخريب مفاهيم ديني در سينما شده ايم

همایون اسعدی کارگردان «طلاومس»در برنامه «نشانی» به نقد سینمای دینی پرداخت

همایون اسعدی کارگردان «طلاومس»در برنامه «نشانی» به نقد سینمای دینی پرداخت

بنابر گزارش «سوره سینما»، یکی از میهمانان برنامه «نشانی» ، همایون اسعدیان کارگردان فیلم با ارزش «طلاومس» بود. این کارگردان در این برنامه عنوان کرد :‌ زمانی که طلاومس را می ساختم ، تصورم این نبود که دارم یک فیلم دینی می سازم ، چون اساسا نمی دانم فیلم دینی چیست و این مفهوم را و در مقابلش فیلم ضد دینی را نمی فهمم! آیا فیلم «جدایی نادر از سیمین » که راجع به بحث دروغ است جزء سینمای دینی نیست؟! اساسا مگر ما فیلمی داریم که تبلیغ بی اخلاقی را بکند . اساسا مگر ما دینی داریم که تبلیغ بی اخلاقی را بکند . آیا ما دینی داریم که بگوید محبت چیز خوبی نیست ، حتی ادیان آسیای شرقی . تا آنجا که من می دانم آنچه که امروز در تمام کشورهای دنیا به عنوان اخلاق غالب بین عامه مردم وجود دارد ، ریشه در ادیان دارد . همین طور در کشور ما هم هر آموزه اخلاقی منشعب از دین ماست . پس هر فیلمی که ما می سازیم یعنی به گونه ای داریم در این باره صحبت می کنیم.

وی افزود :‌ اشکال کار ، گاهی همین اسمی است که رویش گذاشتیم . مثلا ما سریالی درباره یکی از ائمه یا یکی از مفاهیم دینی ساخته ایم اما در واقع با دفاع غلطمان آن حقیقت را محکوم کرده ایم و بازتاب عکس داده ایم . اشکال کار همین است که به آن گفته ایم سینمای دینی یا سریال دینی. اشکال این است که متخصص شدیم در این باره که مفاهیم را تقلیل دهیم و از همه کمک بگیریم تا آن مفاهیم را تخریب کنیم.
در خلال این گفت و گو مباحث بسیار مهمی مطرح شد، که می توانید  متن کامل آن را در همین پایگاه خبری ـ تحلیلی مشاهده کنید .

شایان ذکر است، پخش این برنامه که با مشارکت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در شبکه ۴ سیما تهیه شده است و هر شب از شنبه تا سه شنبه بعد از اذان مغرب از این شبکه پخش می شود، تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت و شاهد حضور مهمانان برجسته دیگری در زمینه نظریه پردازی برای سینمای دینی خواهیم بود.