کارگردان مستند «تنبور» تاکید کرد این مستند را با نگاه به ابعاد زیباییشناسانه این ساز عرفانی ساخته است.
سیاوش ابراهیم زاده کارگردان مستند «تنبور» درباره این مستند به سوره سینما گفت: دلیل گرایش ما به ساخت این مستند به نوعی برگرفته از جذابیت ها و جنس صدای خاص این ساز است که بسیاری از اساتید این عرصه هم درگیر همین ویژگیهای منحصر به فردی هستند که ساز تنبور دارد. پس از تصمیم درباره ساخت این مستند به همراه فرید الهامی یکی از موسیقیدانان و پژوهشگران ابعاد مختلف را بررسی کردیم و در نهایت سراغ اساتید و صاحبنظرانی رفتیم که درگسترش فضای هنری و مفهومی این ساز تاثیرگذار بوده و تجربیات فراوانی داشتند.
وی ادامه داد: با نگاهی جامع و گسترده مباحث ساخت و ساز، نوازندگی، خوانندگی و اهالی موسیقی که با این ساز درگیر هستند را به تصویر کشیدیم و از آنجا که موسیقی مقامی در نواحی مختلف ما ریشه عمیق دارد، از دیدگاههای مقام دانان مطرح در این عرصه نیز بهره بردیم تا در نهایت این اثر دایره المعارفی جامع و قابل رجوع درباره ساز تنبور باشد.
این مستندساز با اشاره به مناطقی که تصویربرداری در آنجا صورت گرفته تصریح کرد: این ساز بیشتر در مناطق غربی کشور مورد توجه است و ما هم در مناطق صحنه، گوران، گهواره، کرند، اسلام آباد و لکستان تصویربرداری کردیم و هم به مناطقی که بخشی یا تمام آن آذری زبان است مانند استان همدان و آذربایجان شرقی سفر کردیم و در ادامه امکان دارد برای تهیه تصاویر و بخش هایی از این مستند به کردستان عراق برویم.
وی افزود: در بخشهای گفتگو محور سراغ چهره های سرشناس و مطرح موسیقی کشور رفتیم و با آنها زوایای گوناگون هنری و وجودی این ساز را بررسی کرده و در نهایت به تصویر کشیده ایم و همچنان که بخش هایی از تصویربرداری باقی مانده ، مستند «تنبور» در حال حاضر مراحل ابتدایی تدوین را پشت سر گذاشته و با برنامه ریزیهای صورت گرفته ۲ تا ۳ ماه آینده مراحل کامل فنی انجام خواهد شد.
سیاوش ابراهیم زاده تهیهکننده و کارگردان، ارسلان امیری تدوینگر، علی خدایی ، داریوش ابراهیمزاده و محسن قنداق ساز تصویربرداران و فرید الهامی پژوهشگر و مشاور پروژه از عوامل اصلی مستند «تنبور» هستند. ابراهیمزاده پیش از این کارگردانی بخشهای مربوط به کشورهای جنوب شرقی آسیا، اندونزی، برونئی و تایلند را در مستند «نغمه های محمدی» برعهده داشت که در بخش سینما حقیقت سی و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.