رییس سازمان سینمایی کمک دولت به فیلمسازان را مخالف تعریف رانتخواری دانست.
سوره سینما- نشست خبری حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی صبح امروز دوشنبه دوم تیرماه در تالار وحدت با حضور جمع کثیری ازاهالی رسانه و مطبوعات برگزار شد.همه افراد برای ورود احتیاج به درج اطلاعات کامل و دریافت کارتی به همراه کد داشتند. بر اساس قرعه کشی که در پایان جلسه انجام شد ۱۴ نفر از خبرنگارانی که در جلسه امروز حضور داشتند با اعلام کد روی کارتشان برای حضور در جشنوارههای خارجی به کشورهای مختلف انتخاب شدند. این جلسه تا ظهر به طول انجامید و رییس سازمان سینمایی کشور به تمام سوالات خبرنگاران و انتقادهایشان پاسخ داد.
این جلسه که با اخبار خوشایندی از سوی حجت الله ایوبی همراه بود بخش عمده ای از مسایل سینمایی بطور کمی و کیفی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. ایوبی در صحبت های خود به استفاده از واژه رانت خواری توسط برخی رسانه ها اشاره کرد و افزود: استفاده از برخی واژه ها که ناشی از تعبیر غلط از اصل جریان است باعث سوء تفاهم هایی می شود که اصلا به نفع سینما نیست. گاهی مساله فراتر از یک واژه نادرست است و اخباری منتشر می شود که صدمات جبران ناپذیری هم از نظر وقت هم هزینه و اعتبار برای سینمای ایران به بار می آورد ما تا آنجا که به خودمان مربوط است از حق مان می گذریم اما جایی که منافع سینما به خطر بی افتد کوتاه نخواهیم آمد.
رییس سازمان سینمایی کشور همچنین با اشاره به اخبار خوشایندی که در حوزه ورزش رخ داد اشاره کرد: این روزها شرایطی پیش آمده که مردم سرزمین ما به شادی ، آرامش و آسایشی رسیده اند امیدوارم این آرامش در همه سرزمین های اسلامی بخصوص در کشور عراق هم بوجود آید و دستهای عجیب وغریبی که خودشان این نیروها را تربیت کردند و الان به مبارزه با آنها می پردازند از سر کشورهای اسلامی کوتاه شود.مدیریت فرهنگی کشور در دولت تدبیر و امید ۸ ماهی است که کار خود را شروع کرده و تمام تلاش مان در این مدت کم برگرداندن آرامش به سینما بود. این مساله برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است که فضای سینما را در قدم اول نه به بهترین حالت که به شرایط مساعد گذشته برگردانیم.
وی ادامه داد: برای این مهم سعی کردیم در هر زمینه ای شفاف سازی کنیم و تمام زوایای تاریک و نامجهول سینما را روشن سازم. به همین منظور برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران اسامی اعضای شوراهای مختلف تولید و اکران را اعلام کردیم و نمایندگان اصناف را در این شوراها عضو کردیم هر جلسه ای هم برگزار می شود بلافاصله نتیجه را در اختیار دوستان رسانه قرار می دهیم تا از هر شبهه ای به دور باشیم. اگر از شما بپرسند که آیا دولت برای سنیما باید ورود کند یا خیر؟ من فکر نکنم در این جمع کسی باشد که جوابش آری نباشد. تجربه های کشورهایی که دارای سینما هستند به ما نشان می دهد که همه دولت ها به سینما کمک می کنند و نباید به این کمک های دولتی اسم رانتخواری بدهیم و بهانه به دست دیگران بدهیم. این ادبیات به شدت مرا ناخرسند و ناخشنود می کند. اگر حمایت دولت از فیلمسازان رانت خواری است پس همه کشورهای دنیا رانت خوار هستند. مثلا در همه کشورهایی که نظام حزبی دارند به احزاب مختلف یارانه می دهند اما کسی به آن رانت نمی گوید چون شفاف است.
مدیر عامل سازمان سینمایی گفت: شاید ما از معدود سازمان هایی باشیم که با کمال میل به واگذاری برخی اختیارات پرداختیم و به صنف ها و شوراها اختیارات عمل لازم دادیم. اصل حمایت دولت از سینما ضروری است اما ما باید بدانیم ما چگونه و کجا حمایت کنیم. فیلمهای هنری نمیتوانند در عرصه رقابت با فیلمهای تجاری وارد شوند پس باید از آنها حمایت شود و به همین منظور شورای هنر و تجربه تشکیل شد.کار این شورا از عید فطر شروع میشود تا فیلمهای فرهنگی را تعیین کنند.
وی ادامه داد: ما سعی کردیم حمایت های مان را به پس از تولید فیلم ها انتقال دهیم. مثلا دیجیتال کردن سینماها یکی از این تمهیدات پس از تولید است. مردم دیگر حضور در سینماهای تاریک و نمور را دوست ندارند از طرفی در این سال ها به سمتی پیش رفتیم که فرهنگ سینما رفتن در کشور ما کمرنگ تر شده است. نگاه به تهران نکنید که هر روز پر است از اخبار سینمایی و صنفی در بسیاری از شهرهای درخور ما حتی سالن سینما نداریم و این جای تاسف دارد.در استانها و شهرستانهای ما غیر از تهران استعدادها و پتانسیلهای خوبی حضور دارند و موسسه سینمای جوان در دوره مدیریت جدید خود با برگزاری هفته فیلم و عکس در ۵۲ شهر در راستای تمرکززدایی مدیریت فرهنگی عمل کرده است و شهرهایی مثل زاهدان بعد از ۱۶ سال هفته فیلم و عکس را برپا کردند.یکی از تلاشهایی که سازمان سینمایی از ابتدا داشت کاهش تصدیگری و واگذاری امور سینمایی به اصناف است و در خانه سینما ۳۰ انتخابات صورت گرفت و باعث شد سینماگران در خانه سینما حضور پرشوری داشته باشند تا اصناف سینمایی تقویت شوند.در این برنامه ما مجوز ساخت فیلمهای ویدئویی را به خود استانها دادیم تا هم اختیارات عمل انها بیشتر شود هم تهران با در اختیار دادن این وظایف فرصت داشته باشد به امور دیگر رسیدگی کند. یادمان باشد ایران فقط تهران نیست و شهرستان های دیگر هم حق دارند.
ایوبی گفت: تاکنون ۲۳۴ سالن دیجیتالسازی شده است و بقیه هم به دلیل مشکل مالکیت نشده اند. تا پایان عید فطر میتوانیم پایان دوران نگاتیو در سینمای ایران را رسما اعلام کنیم.ما در این پروژه به خاطر کاهش واردات نگاتیو از خارج حدود ۲ میلیون دلار صرفهجویی داشتیم. و این پروژه می تواند در عرض ۱ اسال و نیم بودجه اولیه خود را در آورد و کمک کند که همه کشور با هم فیلم ببیند. چون تاثیر سینمای دیجیتال در فیلمهایی که تا کنون اکران شده است هم واضح است..همچنین سیستم مکانیزه کردن سینماها با طرح سینما کارت از همین امروز رونمایی میشود و این سالنها مجهز به کارتخوان و سینماکارت میشود. به این صورت که سینماهایی که طرف قرارداد با موسسه سینما شهر هستند می توانند با استفاده از سینما کارت از تسهیلات ورود به سالن و دیدن فیلم ها بهره مند شوند.
وی با اشاره به جشنواره مقاومت گفت: جشنواره مقاومت و دفاع مقدس که سال گذشته با نام جشن شهید آوینی برگزار شد، امسال در جشنواره سینما حقیقت فیلمهایی که در راستای اندیشه شهید آوینی است را اکران میکند. ضمن اینکه یکی از برنامههای سازمان سینمایی امضای تفاهمنامه بین سازمان سینمایی و جشنواره مقاومت است و برای این کار ۳ برنامه ویژه را با همکاری هم انجام میدهیم. یکی از آنها آمادهسازی بسته ۳۰ سال سینمای دفاع مقدس است که با زیرنویس در کشورهای دیگر توزیع میشود. همچنین سمفونی فیلمهای دفاع مقدس با رهبری ارکستر آرش امینی در تهران و شهرستانهای مختلف اجرا میشود.
ایوبی همچنین به تاسیس مدرسه عالی سینما اشاره کرد و افزود: طرح مدرسه عالی سینما قرار است ابتدا به صورت کارگاه سپس مدرسه عالی در آید. از آنجا که باید در این مدرسه همه تجهیزات کامل و به روز باشد حتما دولتی خواهد بود. مدرسه عالی سینما بر اساس تجربههای کشورهای دیگر راهاندازی میشود و میتواند مدرسهای برای کشورهای منطقه باشد.
وی در رابطه با اخبار دروغ و کذب که از طرف برخی رسانه های حاشیه ساز منتشر می شود گفت:برخی فضای بدگمانی را در سینما ایجاد کردهاند و ارائه خبرهای نادرست و غلط از سوی برخی رسانهها بر این مسئله دامن میزند. اگر فقط همین اندازه ایمان داشته باشیم دروغ گناه است نباید به آن روی آوریم. یکی از دروغهایی که باعث شد سازمان سینمایی هزینه پرداخت کند و زمان زیادی طول کشید تا بی گناهی اش ثابت شود ادعای یکی از رسانهها مبنی بر این بود که سازمان سینمایی ۱۰۰ میلیون برای دفن دو جوان از گروه سگهای زرد کمک کرده است که البته سازمان بازرسی آمد و بررسی کرد اینطور نبود.
وی در خصوص فیلمهای خانه پدری و عصبانی نیستم گفت: من با آقای عیاری که کارگردان دوستداشتنی است چند جلسه خصوصی داشتم. در این جلسات به او گفتم به عنوان یک جامعه شناس کوچک بودن این صحنه های خشن را در فیلم اصلا مناسب نمی بینم اما پیشنهاد می کنم با جمعی از روانشناسان و جامعه شناسان طراز اول این فیلم را ببینیم و آنگاه به نتیجه برسیم که ایشان هم از این پیشنهاد استقبال کرد. فیلم عصبانی نیستم هم در واقع فیلم اجتماعی است نه سیاسی. ما تعامل خوبی با عوامل فیلم داریم و این فیلم مجوز نمایش هم دارد.
وی قسمتی از وقت ما صرف این میشود که هنرمندان برای کارهای صنفی و یا ارائه فیلنامه فیلم اولیها به ما مراجعه میکنند. برخی حتی برای فیلمنامههای اول به دفتر وزیر هم مراجعه میکنند این کار باعث اتلاف وقت میشود. سیاستهایی در این مورد اندیشیده شده اما من به یکباره نمیتوانم وضع را متحول کنم. باید منتظر بود تا خانه سینما تثبیت شود و انتخابات دوره جدید برگزار شود تا کارهای صنفی به آنجا ارجاع داده شود.
ایوبی همچنین در رابطه با بازخوردهایی که برخی رسانه ها با حضور هنرمندان زن در عرصه بین المللی داشتند گفت: خوشبختانه ما سینمای نجیب با هنرمندانی فهیم و درستکار داریم. در رابطه با اتفاقی که در جشنواره کن رخ داد سازمان سینمایی کشور با درک درست از شرایط پیش امده سعی کرد خیلی منطقی با این مساله برخورد کند از طرفی ه شاهد رفتار شایسته هنرمندان مان در عصه بین الملل هستیم. ما باید دست به دست هم دهیم تا آرامش را به سینما دعوت کنیم و کمتر به حاشیه ها بپردازیم. سینمای ایران کارنامه درخشانی در دفاع از نظام و انقلاب در ۳۰ سال گذشته داشته است و این هم باید دیده شود.
محمدرسول صادقی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در این جلسه گفت: سایت تخصصی سازمان سینمایی از امروز افتتاح میشود که شامل گزارشهای تصویری، پخش تیزر فیلمهای سینمای ایران، درخواست پروانه نمایش فیلمهای ویدئویی و نمایشی و اطلاعیههای سازمان سینمایی است. این سایت در آدرس cinema-org.ir قابل دسترسی است.