سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ مرداد ۱۳۹۳ در ۱۱:۴۲ ق.ظ چاپ مطلب
سعید سعدی:

جشنواره فیلم مقاومت جشنواره اصلی نظام باشد

saeed-sadi

سعید سعدی تاکید کرد: جشنواره بین المللی فیلم مقاومت باید جشنواره اصلی نظام و انقلاب باشد.

تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «۵۰ قدم آخر» و «روزهای زندگی» تاکید کرد جشنواره مقاومت باید جشنواره اصلی نظام و انقلاب باشد.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت سعید سعدی افزود: مشکل سینمای دفاع مقدس در تولیدات آن است و معمولا در جشنواره ها با تعداد محدودی فیلم روبرو هستیم که این  امر در حد یک جشنواره بین المللی نیست. باید برنامه ریزی صحیحی صورت گیرد تا جشنواره مقاومت با رایزنی ها نسل جوان را به سمت این ژانر سوق دهد البته نیاز است تا ارگان ها و نهادهای مربوطه که در این زمینه فعالیت دارند برای ساخت این نوع فیلم ها سرمایه گذاری کنند.

سعدی با بیان اینکه حمایت ها نباید در حد شعار باشد گفت: فیلمسازان در زمان ساخت فیلم های دفاع مقدس و جنگی اغلب در دل بحران قرار می گیرند و با موانع زیادی روبرو می شوند به همین دلیل آثار از کیفیت لازم برخوردار نیستند. در قدم اول باید برنامه ریزی درستی داشته باشیم و حمایت های جدی در تولید و فیلمنامه وجود داشته باشد تا بتوانیم از جشنواره ای پویا و آبرومندی برخوردار باشیم. معمولا جشنواره ها باعث دیده شدن و رشد آثار و فیلمسازها می شوند و همین امر موجب تحول در عرصه فیلمسازی می شود.

سعدی با بیان اینکه جشنواره مقاومت با توجه به مفاهیمی که در خود دارد می تواند به عنوان جشنواره اصلی نظام باشد، گفت: جشنواره مقاومت باید از جشنواره فیلم فجر هم  اهیمت بیشتری داشته باشد البته این امر منوط به سیاست ها و تدابیری است که متولیان جشنواره می گیرند. از نهادها و سازمان ها انتظار می رود تا از این جشنواره حمایت کنند ضمن اینکه در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز می توانند ردیف بودجه مستقلی برای تولید و توزیع آثار مربوط به دفاع مقدس و برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در نظر گرفته شود و به صورت مستقل در اختیار مسئولین امر قرار گیرد.

سعدی با بیان اینکه سینما یکی از اصلی ترین ابزارهای بین المللی است که در عرصه بین المللی کارکرد ویژه دارد گفت: در این زمینه در ارائه ارزش ها و مفاهیمی که سالیان سال نسل انقلابی برای آن تلاش کرده است، ایستاده و مقاومت کرده است  به عنوان بهترین زبان ابزار در اختیار نظام قرار دارد.جشنواره هایی که محمد خزاعی دبیر آن بوده از ساماندهی صحیحی برخوردار است اما نیاز است تا بودجه و امکانات لازم در اختیار او قرار گیرد و تنها حکم دادن کافی نیست بلکه نیاز است تا ساز و کارهای مناسبی برای انجام این ماموریت ایجاد کرد تا از جشنواره پویایی برخوردار شویم.

سعدی درباره نقش سینماگران در این جشنواره افزود: سینما به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین زبان تصویری موجود در جهان شناخته می شود و به راحتی می توانیم از طریق اهداف مورد نظر در جشنواره مقاومت را متجلی کنیم.باید سینماگران متخصص را جلب کرد و از آنها در جهت ارائه سینمایی اهداف انقلاب کمک گرفت. در واقع نیت ما از ساخت فیلم های مربوط به دفاع مدس و جنگ، نمایش تحول انسان هایی بود که وارد عرصه دفاع مقدس می‌شدند ، اما اینکه تاچه حد توانستیم در تحقق این امر موفق باشیم سؤالی است که باید مردم و تماشاچیان به آن پاسخ دهند.یکی از دلایل اصلی که باعث می شود اثری ساخته شود دغدغه درونی کارگردان و تهیه کننده آن اثر هنری است.

تهیه کننده «گیلانه» گفت: قطعا، اگر در جامعه دغدغه دفاع مقدس وجود نداشته باشد ، هرگز در ژانر دفاع مقدس اثری تولید نمی شود. در همه ادوار گذشته همواره کم محبتی خاصی نسبت به این ژانر ارزشی در سینمای ایران وجود داشته اما آنچه که بیشتر از همه جلب نظر می کند این است که اگر کسی هم می خواهد در این ژانر فعالیت کند باید از موانع سختی عبور کند. همواره مجبوریم در کنار تولیدات دفاع مقدس به سراغ کارهای دیگری هم برویم تا از طریق آنها چاله هایی که خودمان برای خودمان ایجاد می کنیم ، پرکنیم و بتوانیم کار اصلی را ادامه دهیم. متاسفانه امروز می بینیم که این ارزش ها بیشتر شعارگونه شده ، عده ای حرف می زنند اما وقتی به پای عمل میرسند کنار می کشند.

این تهیه کننده دفاع مقدس گفت: به هر حال برای اینکه در موضوعات ارزشی موفق شویم باید اولا انتخاب درستی داشته باشیم و بعد از آن با تحقیقات کامل وارد آن موضوع شویم. به این صورت نمی شود که امروز اتفاقی بیافتد و فردا سریعا به آن بپردازیم، درواقع نمی توانیم خوب آن موضوع را بیان کنیم و آن را پردازش کنیم، درمورد اتفاقات اخیری که در سرزمین های اسلامی افتاده نیز همین طور است که باید سالها پیش به تحقیقات می پرداختیم تا الآن در مورد آن فیلم بسازیم .