سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ مرداد ۱۳۹۳ در ۱:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب

تخصصی بودن جشنواره یاس، بستری برای رشد فیلم‌های ویدئویی است

farhad-tohidi

فرهاد توحیدی گفت: فیلم‌های ویدئویی باید جشنواره جداگانه‌ای داشته باشند و لزومی برای حضور این گونه سینمایی در فجر نیست.

فرهاد توحیدی گفت: فیلم‌های ویدئویی باید جشنواره جداگانه‌ای داشته باشند و لزومی برای حضور این گونه سینمایی در فجر نیست.

سوره سینما- فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس و کارگردان درباره لزوم برگزاری جشنواره فیلم‌های ویدئویی تهران (یاس) به ستاد خبری این جشنواره گفت: اگر جشنواره‌های تخصصی که محل عرضه این نوع فیلم‌هاست، به صورت مستقل برگزار شود و فیلم‌های ویدئویی در کنار آثاری مشابه مورد ارزیابی قرار گیرد، موجب ارتقاء این نوع فیلم‌ها می‌شود.

وی با تاکید بر این که مخالفت‌هایی با برگزاری این‌چنینی جشنواره فیلم‌ فجر دارد، افزود: در جشنواره فیلم فجر بخش‌های فراوانی وجود دارد که لزومی نیست در این جشنواره آن‌ها را داشته باشیم. ضمن اینکه اگر صفت بین‌الملل را از جشنواره فیلم فجر برداریم و این جشنواره تنها مختص فیلم‌های ایرانی باشد و باقی بخش‌ها به صورت غنی برگزار شوند، به مراتب جشنواره مطلوب‌تری خواهد بود. 

توحیدی با بیان اینکه مخالف برگزاری جشنواره‌های متعدد در طول سال است، گفت: اینکه فیلم‌های ویدئویی برای خود جشنواره مستقلی دارند و از جشنواره فجر جدا شده‌اند اقدام بسیار خوبی است؛ زیرا این فیلم‌ها در کنار فیلم‌های سینمایی به خوبی دیده نمی‌شدند. اگر جشنواره بر حسب لزوم و تخصصی برگزار شوند، باعث صرفه‌جویی به معنای اقتصادی کلمه است و موجب می‌شود تا تماشاگران عطش بیشتری نسبت به جشنواره‌های موضوعی پیدا کنند.جشنواره فیلم‌های ویدئویی باید سال‌ها قبل از جشنواره فجر جدا و به صورت مستقل و تخصصی برگزار می‌شد.

توحیدی جشنواره فیلم‌های ویدئویی را بستری برای جوانان علاقمند به فیلم‌سازی دانست و گفت: در واقع اقتصاد فیلم‌های ویدئویی با این حضور تناسب دارد، ضمن اینکه جشنواره فیلم‌های ویدئویی محل بهتری برای تجربه  و وصل کردن این جوانان است. بنده معتقدم اگر کسانی که علاقمند به کار و ساختن فیلم‌های بلند هستند از حوزه فیلم کوتاه و یا فیلم‌های ویدئویی شروع کنند؛ با کسب تجربه بیشتر قدم به حوزه فیلم‌های سینمایی می‌گذارند و با پشتوانه بهتری به کار خود ادامه می‌دهند. 

نویسنده «شهر موش‌ها ۲» درباره اضافه شدن بخش طرح و ایده به جشنواره امسال نیز گفت: این اقدام در سال‌های گذشته در سیما فیلم هم صورت گرفته است و اساسا سیما فیلم فضایی برای ارائه طرح‌ها و ایده‌های نو داشت. با توجه به اینکه خودم از نزدیک در جریان این کار بودم؛ فکر می‌کنم از نظر سبقه تاریخی خیلی اثربخش نباشد. زیرا تصورم بر این است که ایده و طرح‌های جدید در این بخش‌ها از طرف آدم‌های غیرحرفه‌ای داده می‌شود و شانس کمی برای قبولی طرح آنها وجود دارد که ارزش هزینه شدن را داشته باشد.

توحیدی ادامه داد: بنده معتقدم اگر جشنواره فیلم‌های ویدئویی یا موسسه رسانه‌های تصویری بخواهد چنین کاری انجام دهد با این کار دولت را تبدیل به یک کارفرامای بزرگ می‌کند که با نفس سمت‌گیری‌ها و اهداف برنامه‌های توسعه کشور منافات دارد؛ زیرا در برنامه توسعه، تقویت و توسعه بخش خصوصی هدف اصلی است. به نظرم موسسات باید تولید محتوا کنند و برای این کار باید چرخه را از ابتدا تا انتها طراحی کنند؛ بنابراین اینکه جشنواره‌ای بخواهد مسابقه‌ای را به این شکل برگزار کند بدون اینکه بداند آن را باید کجا خرج کند، لزومی ندارد.

این فیلمنامه‌نویس درباره قاچاق CD فیلم‌ها و نمایش آنها در قطارها، هواپیماها و اتوبوس نیز گفت: دولت مجری قوانین است و باید این کار را از خودش آغاز کند؛ ضمن اینکه ما در کشور قوانینی داریم که از حقوق مولف حمایت می‌کند. بدون شک کسانی که این کار را انجام می‌دهند مجرم هستند.سازمان‌ها و نهادهایی که بدون حقوق پرداخت شده از اثری استفاده می‌کنند؛ مجرم هستند. سال گذشته جمعی از هنرمندان با نامه‌ای در فضای داخلی و بین‌المللی خواستار جلوگیری از نمایش غیرقانونی آثار شدند.

توحیدی با بیان اینکه تصور بر این است که در آینده این موضوع نهادینه خواهد شد،‌ گفت: همانطور که می‌دانید شبکه‌های مختلف تلویزیونی رو به افزایش هستند. به همین دلیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری بخش خصوصی در پی راه‌اندازی پایانه این سامانه در منازل است تا امکان دانلود این آثار وجود نداشته باشد. البته این امر بسته به آن است که زیرساخت‌ها آماده باشد تا بدین طریق موج قاچاقcd  فیلم‌ها فروکش کند و شاهد قانون‌شکنی کمتری باشم. تا آن زمان باید مبارزه کنیم و جلوی اینکار را بگیریم.