کارگردان فیلم «گال» تاکید کرد فیلمهای ویدئویی در ایران مطابق با استانداردهای جهانی نیستند.
سوره سینما- ابوالفضل جلیلی در گفت و گو با ستاد خبری دومین جشنواره فیلمهای ویدئویی تهران گفت: برگزاری جشنواره فیلمهای ویدئویی کار جالبی بود که از طرف مسئولان امر صورت گرفت زیرا با توجه به اینکه فیلمهای ویدئویی به عنوان یکی از بخشها در جشنواره فیلم فجر برگزار میشد، باعث میشد تا در سایه فیلمهای سینمایی بلند قرار گیرند. فیلمهایی در جشنواره فیلم فجر به نمایش در میآیند که مخاطبان آن اکثرا قشر به خصوصی هستند، درحالی که فیلمهای ویدئویی مخاطب عام تری دارد و تعداد مخاطب آن به مراتب بیشتر از فیلمهای سینمایی است. اهمیت فیلمهای ویدئویی بیشتر از فیلمهای سایر حوزهها است بنابراین باید به آن توجه ویژهای شود.
جلیلی خاطرنشان کرد: دبیر جشنواره فیلمهای ویدئویی تهران باید توجه داشته باشد تا از فیلمسازان متخصص، کارشناسان و جامعهشناسان به عنوان هیات انتخاب و داوری استفاده کند و به دور از هرگونه نگاه سیاسی آثار مورد ارزیابی و داوری قرار گیرند.با توجه به اینکه آثار ارزندهای در جشنواره فیلمهای ویدئویی عرضه میشود باید از اندیشمندان صاحب نام برای داوریها بهره برد.
وی با بیان اینکه فیلمهای ویدئویی در جهان از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است، گفت: فیلمهای ویدئویی ایران در سطح جهانی نیستند اما با برنامه ریزی و سیاستهای صحیح میتوانیم این فیلمها را به سطح بین المللی برسانیم زیرا در اینصورت با توجه به جایگاهی که فیلمهای ویدئویی در جهان دارند فیلمهای ما هم میتوانند در مقابل دیگر فیلمها خود را نشان دهند و مورد استفاده مخاطب فرامرزها قرار گیرند.
جلیلی با بیان اینکه باید صنعت فیلمسازیمان را قویتر کنیم گفت: در بیشتر کشورها از جمله فرانسه آرشیوی از قدیمیترین فیلمهایشان وجود دارد تا آنجا که حتی مادر بزرگها و پدربزرگها میتوانند فیلمهای زمان خودشان را ببینند اما متاسفانه در کشور ما چنین چیزی وجود ندارد و یا اگر هم فیلمهای قدیمی وجود داشته باشد کیفیت آنها آنقدر پایین آمده که قابل استفاده نیستند. فیلمهای ویدئویی در سطح جهان آنقدر قوی هستند که حتی برای تحقیقها از این فیلمها استفاده میکنند فیلمهای ما هم باید به همین سطح برسد. قطعا اگر موسسه رسانههای تصویری، فیلمها را در فاصله زمانی کمتری در اختیار مخاطب قرار دهد چنین اتفاقی نمیافتد و برخی از افراد در این میان سوء استفاده نمیکنند.
وی ادامه داد: موسسه رسانههای تصویری باید توزیع فیلمهایش را گسترش دهد و از همه کشورها فیلم ارائه کند زیرا قطعا اگر مخاطب نتواند فیلم آمریکایی را تهیه کند به صورت قاچاق و بدون سانسور آنرا تهیه میکند. متاسفانه این فیلمها از کیفیت خوبی برخوردار نیستند زیرا اگر کیفیت داشتند از فروش خوبی برخوردار بودند. مسئولین باید با برنامه ریزیهای صحیح سطح کیفی فیلمهای ویدئویی را بالا ببرند زیرا این فیلمها بیشتر از فیلمهای سینمایی مخاطب دارد و مخاطب در خانهها در کنار خانواده این فیلمها میبینند.
کارگردان فیلم «ابجد» افزود: از دیگر نکاتی که در این جشنواره باید به آن دقت شود جلسات نقد و بررسی است که باید برای فیلمها برگزار شود زیرا در این صورت فیلمساز با واکنشهای مخاطب نسبت به فیلمش آشنا می شود و در جهت رفع عیبها و نقایص برمی آید. از نکات مثبت جشنواره فیلمهای ویدئویی این است که رقابت سالمی را میان فیلمسازان بوجود میآورد که قطعا در بین آنها فیلم اولیهای آینده هم حضور خواهند داشت. نباید جشنوارهها تنها به صرف برگزاری سالانه خود باشند بلکه باید نتیجهای هم به دنبال داشته باشند و قطعا جشنواره فیلمهای ویدئویی با توجه به رویکرد و اهدافی که دنبال میکند به نتایج مثبت و درخشانی خواهد رسید.