دبیر جشنواره فیلم یاس توجه به استعدادهای خارج از تهران را یکی از اهداف برگزاری این جشنواره دانست.
به گزارش خبرنگار سوره سینما، نشست خبری دومین جشنواره بینالمللی فیلم ویدئویی یاس صبح امروز سه شنبه ۲۸ مردادماه با حضور حسین مسافر آستانه دبیر دومین دوره این جشنواره و مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری برگزار شد. حسین مسافر آستانه دبیر دومین جشنواره بینالمللی فیلم ویدئویی یاس در ابتدا ضمن عرض خیر مقدم به اهالی رسانه و همچنین تسلیت به مناسبت درگذشت سیمین بهبهانی و ابراز همدردی با هموطنان زلزله زده ایلام با اشاره به چرایی برگزاری چنین جشنواره ای در کشور گفت: حوزه فیلمهای شبکه نمایش خانگی هم به دلیل نوع مخاطب و هم از لحاظ کمیت و کیفیت بسیار تعیین کننده و تاثیر گذار است و می تواند در آینده نقشی اثر گذار در فعالیت های سینمایی رقم بزند.
وی در ادامه افزود: شبکه نمایش خانگی در ارتقاء سلایق فرهنگی مخاطب موثر است و اگر درست عمل نکند نزول سلیقه های مخاطب را به همراه خواهد داشت کما اینکه در مقاطعی در گذشته این اتفاق افتاده و محصولاتی بی کیفیت و بدون توجه به ارزش های فرهنگی تولید شد که این عمل را ما از سوی بسیاری از رسانه ها و شبکه های ماهواره ای و مجازی نیز شاهد هستیم که تلاش می کنند تا نگاه متعالی در این حوزه شکل نگیرد و با ارائه محصولاتی پر از زرق و برق و عاری از نگاه ارزشی و فرهنگی سلایق جامعه را ضعیف می کند. با این تفاسیر میتوان گفت که نمایش خانگی از جهات محتوایی و شکل و ساختار از اهمیت بسزایی برخوردار است که این اهمیت موجب می شود تا در سیاست های کلی فرهنگی در کشور راهکاری برای پیشرفت و دستیابی به تعالی در این حوزه تبیین شود.
دبیر دومین جشنواره بین المللی فیلم ویدئویی گفت : یک تدبیر مهم که جشنواره اندیشیده این است که برای جوانانی که در حوزه فیلمسازی استعداد دارند و می خواهند وارد شوند ایجاد انگیزه می کنند و فضا را فراهم کند تا امکان راهیابی به سینمای کشور را داشته باشند و آینده خود را تامین بکنند ، بنا بر این جشنواره تمام سیاست های خود را مبنی بر این دو ساختار که نتیجه آن در آینده سینمای کشور نمایان خواهد شد برنامه ریزی می کند. سازمان سینمایی در راستای سیاست تمرکز زدایی این مشارکت را عملی کرد تا این تمرکز از تهران که یک عده مخاطب خاص را به سوی خود جذب می کند ، با توجه به فراهم کردن شرایط برگزاری ، به سمت برگزاری چنین جشنواره هایی در مراکز استان ها برود و این ریسک را بپذیرد و حداقل زیر ساخت ها را برای این اتفاق آماده کند تا شاهد امکان حضور مخاطبان تازه ای که به سختی باید در جشنواره های تهران به تماشای آثار بنشینند در مراکز استان ها باشیم که این روند آرام آرام باید طی شود.
مسافر آستانه در ادامه افزود: این شرایط برای مدیران استانی و مردم این شهرها نیز خوب است و مدیران استانی فرصت تولید و گسترش فرهنگی در حوزه نمایش خانگی را پیدا می کنند و از طرفی هم بسیاری از جشنواره های مهم دنیا در پایتخت کشورها برگزار نمی شود و به نام شهرهای مختلف ثبت می شود تا نام آن منطقه در دنیا بعنوان یک مکان که امری فرهنگی در آن به وقوع می پیوندد جا بیفتد و برگزاری یک فستیوال تاثیرگذار و ارزشمند می تواند نام آن شهر را در اذهان ثبت کند.
وی با اشاره به بخش هایی که به جشنواره اضافه شد گفت: یکی از بخشها پویانمایی است که تاثیر شگرفی در شبکه نمایش خانگی دارد و بدلیل اینکه از لحاظ فرهنکی با همه اقشار و سنین مختلف ارتباط دارد و نقش مهمی که مبحث کودک و نوجوان در تربیت آینده جامعه به دوش می کشد و با حساسیت بالایی مواجه است باعث ایجاد چنین بخشی شد که حالا با با چه تفکر و چه کیفیتی تولید شود از اهمیت بالایی برخوردار است و از طرفی هم انگیزه فعالان را افزایش داده و به آنها قدرت انتخاب می دهد.
مدیر موسسه رسانه های تصویری با اشاره به بخش اقلام تبلیغی افزود: در این بخش شرایط به دلیل وجود سلایق گوناگون با بحث اکران در سینماها متفاوت است ، پس اهمیت زیادی دارد و ما هم برای اینکه ایجاد توجه کنیم این بخش را مجزا کردیم و از طرفی هم برخی هنرمندان در دوره های گذشته حس می کردند شان آنها حفظ نشده و این طبیعی است ، چون هنرمندان صرفا یک جنبه تبلیغاتی را مد نظر ندارند و هنرمندان گرافیستی هستند که باید جایگاه و شان آنها حفظ شود. آخرین بخشی هم که به جشنواره اضافه شد بخش طرح و ایده فیلمنامه بود که بدلیل بحثهایی که در گذشته بر سر کیفیت و تولید آثار سطحی وجود داشت و سلایق را مورد تهدید قرار میداد این بخش را اضافه کردیم تا برای فیلمنامه نویسان جوان هم انگیزه ایجاد شود.
دومین جشنواره بین المللی فیلم ویدئویی یاس از یکم تا ششم شهریور در استان مازندران شهر آمل برگزار خواهد شد.