علی مطهری و بیژن نوباوه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمایش «ترن» به کارگردانی نیما دهقان را دیدند.
سوره سینما- در هجدهمین اجرای نمایش «ترن»، این نمایش میزبان نمایندگان مجلس همچون بیژن نوباوه، «علی مطهری» و «مهناز بهمنی» بود. نمایندگان پس از تماشای نمایش با عوامل و رئیس تئاترشهر به گفت وگو نشستند.
نمایندگان مجلس پس از پایان اجرا در نشستی با حضور صادق موسوی، رئیس تئاتر شهر، نیما دهقان کارگردان، حمیدرضا آذرنگ نویسنده و امیر جعفری از بازیگران نمایش ترن ست به گفت و گو پرداختند. در این نشست نمایندگان ارزیابی خود را از نمایش دفاع مقدسی ترن مطرح کردند.
علی مطهری با مطلوب دانستن نحوه ارائه پیام های ارزشی در این اثر گفت: بازیگران نمایش ترن بازی های روان و قابل توجهی را به نمایش گذاشتند. محتوای اثر قوی به نظر می رسید. زیرا ارزش، رشادت ها و فداکاری کسانی را که در راه ممکلت خود جنگیده و به شهادت رسیده اند، به خوبی یادآوری می کرد و بیننده از غفلت خود بیرون می آورد. ضمن این که این نمایش به دلیل نگاه شهدا از آسمان به زمین نوعی وجه متافیزیکی هم داشت. جریان بازگشت شهیدان به دنیا جالب بود. نمایش پیوند میان عالم ملکوت و خاک کار دشواری است که در این نمایش به خوبی محقق شده است.
وی خسته کننده نبودن و داستان پرکشش ترن را از ویژگی های اصلی این نمایش دانست و افزود:همین که این نمایش در بیش از دو ساعت اجرا شده و تماشاگر را خسته نمی کند، اهمیت زیادی دارد. قسمت های طنز کار هم کمک زیادی به جذابیت قصه کرده و بر بیننده تاثیر می گذارد. وقتی بعد از پایان اجرا دقت می کردم، به نظر می رسید این نمایش بر تیپ های شخصیتی مختلفی که برای دیدن نمایش آمده بودند، تاثیر داشته است.
در ادامه بیژن نوباوه در خصوص این نمایش بیان داشت: جنگ تحمیلی تنها جنگی بود که در طی آن حتی یک وجب از خاک کشور به دست بیگانگان نیفتاد. به نظرم نمایش ترن به خوبی توانسته بود این مفهوم را به تماشاگر منتقل کند. ترن در واقع یک نوع جنگ نرم علیه تهاجم فرهنگی است. نقطه اوج کار زدن یک تلنگر به تماشاگر بود که مخاطب به خود بیاید، خجالت بکشد و متوجه اصل ماجرا بشود که به نظر می رسید تماشاگر این تلنگر را به خوبی دریافت کرد.
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین در خصوص اپیزودها و موسیقی اثر اظهار کرد:نظر من این است که همه اپیزودها تاثیرگذار بودند. موسیقی به کار رفته در نمایش هم جنبه متفاوتی داشت. چراکه شاید انتظار می رفت از موسیقی اسلامی در نمایش استفاده شود. ولی این طور نبود. دیالوگ های نقش حسین پاکدل به عنوان کسی که در نمایشنامه ناظر بر جریان زندگی شهدا است، با تماشاگر ارتباط موثر و خوبی برقرار می کرد. در مجموع این که در این نمایش متوجه گذر زمان نمی شوی، نشان می دهد که با کاری تاثیر گذار رو به رو هستی و اگر عشق شما به کارتان وجود نداشت، این اتفاق نمی افتاد.
مهناز بهمنی هم درباره نمایش ترن گفت:من این نمایش را اثر بسیاری خوبی دیدم. به نظرم اگر بخش های حذف شده کار که در واقع درد و دل های فرزند شهیدی با پدرش بود، در نمایش اجرا می شد، می توانست نتیجه کار را دلچسب تر کند. ریتم و آهنگ نمایش خوشایند بود و من را به حال و هوای سال ها قبل و گذشت و ایثار شهدا برد.بهمنی با بیان این که برای نخستین بار است به تماشای تئاتر می نشیند، خطاب به علی مطهری و بیژن نوباوه، دو نماینده دیگر حاضر در جلسه افزود: شما در واقع صدای گویای ملت در میان مردم و یا در میان اهالی دولت هستید. بنابراین اگر از طریق کمیسیون فرهنگی برای بهبود شرایط تئاتر ورود کنید، می توانید موفق شوید.
نیما دهقان کارگردان نمایش ترن در پایان نشست به واکنش یکی از تماشاگران پس از پایان اجرا اشاره کرده و گفت:یکی از شب های اجرا آقای مسنی وقتی فهمید که کارگردان نمایش هستم، من را بوسید و گفت که قبل از دیدن ترن نگاه بدی به شهدا و حتی نظام داشتم. او در آلمان زندگی می کرد و می گفت که دیگر نمی خواهد به آن کشور برگردد. همین برخوردهای کوتاه باعث دلگرمی و خوشحالی ام است. من در جنگ حضور نداشته و آن را تجربه نکرده ام. ولی در یک جریان خودخواسته به سمت اجرای نمایش های جنگی کشیده شدم و معتقدم که اگر قهرمان خود را حفظ نکند، نمی تواند همچنان قهرمان باقی بماند.
حمیدرضا آذرنگ نویسنده نمایش ترن هم بیان داشت:افتخار من در نوشتن متن ترن این است که نقش یک کارگر افغانی را نمایشنامه قرار داده ام که به خاطر عشق به وطنش می خواهد از این به بعد بقیه عمرش را در کشور خود بگذراند. نمایش ۱۳۰ دقیقه ای «ترن» در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفته است. داستان این نمایش مربوط به شهدای گمنامی است که ماجرای زندگی آن ها در جریان سفری از آسمان به زمین توسط یک نمایشنامه نویس جنگ روایت می شود.