سازنده مستند «چشمها» ساخت فیلم با موضوع بیداری اسلامی را دشوار ارزیابی کرد.
محمدرضا فرطوسی کارگردان فیلم مستند «چشمها» به سوره سینما گفت: با توجه به اینکه در انقلابهایی که در منطقه به وقوع پیوسته، یکی از عناصری که در شناساندن ابعاد مختلف این رویدادها به جهانیان موثر بود، عکسهایی بود که توسط عکاسان در رسانهها منتشر میشد تا مردم دنیا بدانند چه تحولاتی در کشورهای مصر، تونس، لیبی و دیگر کشورهای منطقه صورت می گیرد. ابتدا قرار بود که ما در مورد چهار انقلاب و خیزش منطقه این کار را انجام بدهیم. در این بین وقتی در مورد کشور یمن تحقیقاتی را انجام دادم با نکته جالبی مواجه شدم که عکاسان حاضر در یمن بیشتر بومی و آماتور بودند. با موبایل و دوربین خانگی رویدادها را ثبت میکردند و به این ترتیب آرام آرام به مهمترین منبع خبررسانی در یمن تبدیل شدند.
وی ادامه داد: این انقلاب از این طریق هم توانست بسیاری از جوانان خودش را رشد دهد و آنها را از انفعال خارج کند تا مبارزات مردم خود را به جهانیان مخابره کنند لذا سراغ خانم نادیا عبدالله رفتیم که حتی ابتدا خانواده او با این عمل مخالفت میکردند ، اما پس از مشاهده نتایج مثبت عکاسی او حتی برایش دوربین هم تدارک دیدند تا این مسیر را ادامه بدهد. زنان در یمن با نوعی روبنده و در واقع برقع در جامعه ظاهر میشوند و تنها چشمهای آنها دیده میشود ، ما هم از این جریان بصورت استعاری بهره گرفتیم و در اصل «چشمها» استعاره ای از لنز دوربین اوست که اتفاقات را بصورت مستند ثبت می کند.
کارگردان «چشمها» در ادامه با اشاره به مشکلات بسیاری که در ساخت چنین مستندهایی وجود دارد افزود: ما از طریق اینترنت با خانم عبدالله ارتباط برقرار کردیم ، اما درباره سفر به یمن و با توجه شرایط که دولت به تازگی سقوط کرده بود، در مورد ماهیت و هدف این فیلم ها تردید داشتند و ما با مشکل ویزا هم روبرو بودیم. با هماهنگیهایی که صورت گرفت، بخشی از تصاویر مورد نیاز را از آنجا برای ما تهیه کردند و در چند بخش توانستیم فیلم بگیریم.
فرطوسی با بیان اینکه کمتر کسی از زاویه نقش و رشد عکاسی آماتور به چنین بسترهایی پرداخته است گفت: ما به عنوان مستندساز باید نسبت به اتفاقات اطراف خود حساس باشیم. من بی شک این راه را ادامه خواهم داد و در حال حاضر هم در تدارک ساخت فیلمی با موضوع غزه هستم. ما به عنوان مسلمان و مردمی که اشتراک مذهبی و عقیدتی داریم برای ساخت مستند اصلح هستیم و شناخت بیشتری داریم و جزئیات زندگی و فرهنگ آنها را بهتر میدانیم.
وی افزود: مراحل پیشتولید مستند «صبرا و شتیلا» به عنوان مستندی انتزاعی را پشت سر میگذاریم. این مستند درباره یک تابلو با همین نام است که در آن جنایت کشتار فلسطینیان در اردوگاههای لبنان به تصویر کشیده شده. در واقع مانند تابلوی گرونیکای پیکاسو است که بمباران منطقه ای با همین نام توسط نازیها در خلال جنگ داخلی اسپانیا را تصویر کرده است. پیشتولید این مستند در مراحل پایانی است و در هفتههای آتی تصویربرداری را آغاز خواهیم کرد که بخشهایی در ایران و قسمتهایی خارج از ایران تولید خواهد شد.
مستند «چشمها» به کارگردانی محمدرضا فرطوسی به همراه «بیداری سینما» به کارگردانی حبیب باوی ساجد محصول حوزه هنری شهریور ماه امسال در بخش رقابتی جشنواره بینالمللی سینمای مسلمانان کازان روسیه به نمایش در میآید. این جشنواره از۱۴ تا ۲۰ شهریور در شهر کازان و با شعار «گفتگوی فرهنگها و فرهنگ گفتگوها» برگزار میشود.