سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ آبان ۱۳۹۳ در ۸:۳۲ ق.ظ چاپ مطلب

درباره حضور ۱۰ ساله ضرغامی در صدا و سیما/ تولید برنامه‌های چالشی و توجه به بخش‌های خبری

zarghami1

در دوران ریاست عزت‌الله ضرغامی بر صدا و سیما بخش‌های خبری گسترش و تعداد برنامه‌های چالشی افزایش یافت.

در دوران ریاست عزت‌الله ضرغامی بر صدا و سیما بخش‌های خبری گسترش و تعداد برنامه‌های چالشی افزایش یافت.

سوره سینما – میثم محمدی: بهار سال ۱۳۸۳ بود که علی لاریجانی پس از ۱۰ سال ریاست سازمان صدا و سیما، جای خود را به چهره‌ای داد که در آن دوران برای اهالی فرهنگ و رسانه ناشناخته نبود. عزت‌الله ضرغامی معاونت صدا و سیما در امور استان‌ها و حقوقی مجلس را رها کرد و تکیه بر حساس ترین پایگاه فرهنگی و مردمی کشور زد. بی شک گمانه زنی هایی براساس شناخت از او و سوابقش وجود داشت و از گوشه و کنار شنیده می شد که ضرغامی عملکرد خوبی نخواهد داشت و سیاست احتیاط و بستگی فضای صدا و سیما را پیش خواهد گرفت و عده ای دیگر او را شایسته چنین سمتی می دانستند.

ضرغامی که تحصیلات خود را در رشته مهندسی عمران تمام کرده بود و دوره ای نیز در سمت معاون سینمایی وزارت ارشاد فعالیت می کرد ، آمده بود تا فضایی نو را ایجاد کند و به نوعی حضور او فصل پوست اندازی سازمان صدا و سیما باشد. او در ابتدای امر با جلساتی که با اقشار مختلف برنامه سازان و هنرمندان داشت نوید این را داد که قرار است تعاملی سازنده صورت بگیرد و شاهد برنامه ها و عملکرد متناسب با شرایط جامعه از سوی رسانه تلویزیون و رادیو و جذب اکثریت هنرمندان و برنامه سازان باشیم.

بی تردید حضور او با تغییراتی نیز همراه بود ، زیرا رسانه ملی باید در فضایی تازه تر و البته به مراتب دشوار تر از گذشته در جایگاه یک رسانه همسو با اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران و پویاتر از گذشته حرکت می کرد . از آنجایی که می توان حضور او در سمت ریاست سازمان صدا و سیما را مقارن با تغییر دولت و در واقع تفکر قالب سیاسی در جامعه دانست ، پس مشاهده نسخه های جدید برنامه سازی و مشی جدید در بخش های گوناگون محتمل به نظر می رسید . از طرفی هم ظهور رسانه های جدید در فضای سایبر و همچنین مبحث نفوذ روز افزون شبکه های ماهواره ای در واقع بخشی از تک صدایی رسانه های دولتی تلویزیون و رادیو را تحت الشعاع قرار می داد و به نوعی رقبایی را ایجاد می کرد ، پس باید با احتیاط بیشتر و راهبردی تازه تر وارد عمل می شد.

دوران ۵ ساله ابتدایی ضرغامی با تلاش های بسیاری همراه بود و جایگاه او را بعنوان رییس سازمان صدا و سیما تثبیت کرد و نگاههای مثبت بیشتری را از سوی طیف های مختلف به سوی خود جلب نمود . ظهور برنامه‌های جدید چالشی و گفتگو محور ، نگرش جدید به کارکرد بخش‌های خبری مختلف و بهره گیری از جوانان ، تولید سریال‌های فاخر و باز شدن فضای سریال سازی با مضامین مختلف و لحاظ کردن سلیقه های فرهنگی در اقشار مختلف که تا حد توان صورت پذیرفت و دوره ۵ ساله آرامی را برای او به ارمغان آورد ، هر چند که در کنار این مزیت هایی که بر شمرده می شد ، انتقاداتی همچون بها دادن بیش از حد به برخی از بخش ها ، حضور مدیران بی دانش در سمت های غیرمرتبط و همچنین عدم مدیریت صحیح مالی نیز صورت می گرفت تا اینکه در واپسین سال از اولین دوره حضور ضرغامی در سمت ریاست صدا و سیما ، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت این سازمان رسانه ای در ایجاد شور و نشاط در راستای برگزاری انتخابات و همچنین برگزاری مناظره های سیاسی و برنامه های دیگری با این فضا ضرغامی را با چالشی جدید مواجه کرد که در ادامه باز هم دسته ای عملکرد او را در ایام حساس انتخابات تحسین می کردند و عده ای نیز مخالف بودند تا پس از آن گمانه زنی ها مبنی بر خداحافظی او پس از دوره ۵ ساله اش به گوش برسد .

zarghami2

اما با تمام اینکه باز هم گروهی به عملکرد ضرغامی نمره قبولی می دادند و عده ای نیز او را متهم به جانب داری از تفکر و گروه خاصی می کردند ، در نهایت او با حکم رهبر معظم انقلاب در سمت خود ابقاء شد و در آن حکم هم به تلاش بیشتر و مرتفع کردن برخی از کاستی‌ها و تقویت نقاط قوت تشویق شده بود. با شروع دوره جدید ریاست ضرغامی ، سازمان صدا و سیما با بحران اقتصادی مواجه شد و همین نکته در بسیاری از بخش‌های این سازمان از لحاظ کمیت و کیفیت تاثیرگذار بود تا روز به روز انتقادات بیشتر شود ، هر چند که یکی از مهمترین اقدامات ضرغامی در دوره جدید ایجاد بیش از ۱۰ شبکه جدید رادیو و تلویزیون بود که تولید و محتوای این شبکه‌ها دوباره محل بحث مخالفان و موافقان قرار گرفت و مساله اقتصادی را به مهمترین چالش پیش روی صدا و سیما تبدیل کرد. در سال‌های اخیر با جذب و پخش اسپانسر به طرق مختلف موجب خدشه دار کردن جایگاه تبلیغات در سازمان صدا و سیما شده و منتقدان بیشتری را به صف مخالفان عملکرد ضرغامی اضافه کرده است.

با این وجود طبیعی بود که برای مدیریت چنین شرایطی و در واقع بهبود وضعیت اقتصادی سازمان صدا و سیما در کنار فاکتورهایی همچون تجربه ، دانش مدیریت و اصلح بودن ، نیاز به حضور یک فرد با شاخصه مدیریت اقتصادی صحیح بوده است که در نهایت از میان غلامعلی حدادعادل (رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نماینده مجلس شورای اسلامی )، سیدمحمد حسینی (وزیرفرهنگ و ارشاد دولت دهم) محمدحسین صفار هرندی ( وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نهم)، محمد سرافراز (معاون بخش برون مرزی صدا وسیما) و علی دارابی (قائم‌مقام سازمان صدا و سیما) حضور محمد سرافراز معاون برون مرزی این سازمان و عضو شورای عالی فضای مجازی قطعی شود و حالا قرار است او در این شرایط پر فراز و نشیب راه را ادامه دهد. باید منتظر ماند و دید که در آینده این مدیر با تجربه‌ای که یکی از مهمترین ویژگی‌های او را مدیریت صحیح اقتصادی می‌دانند در این پست حساس چگونه عمل خواهد کرد.