مدیر گروه «هنر و تجربه» پس از ۴۰ روز از آغاز اجرای این طرح درباره جزئیات آن صحبت کرد.
سوره سینما- حدود ۴۰ روز از آغاز فعالیت گروه سینمایی هنر و تجربه می گذرد و در این مدت حدود ۲۵ فیلم سینمایی ،مستند و کوتاه ایرانی و خارجی در ۵ سینمای تهران و مشهد اکران شده است . برای فیلمهای اکران شده مراسمی با حضور عوامل آنان برگزار شده است و جلسات نقد و بررسی آنها به زودی برپا میشود . امیرحسین علم الهدی عضو و دبیر اجرایی شورای سیاستگذاری گروه سینمایی هنر و تجربه درباره برخی مسایل هم چون بودجه اختصاص داده شده ، میزان استقبال از فیلمها و … نکاتی را مطرح کرده است.
از آغاز اکران فیلمهای گروه سینمایی «هنر و تجربه» تاکنون نسبت به میزان فروش یا تعداد مخاطبان اطلاع رسانی نشده است. تنها راه در این زمینه که سینما تیکت بود هم انگار حذف شده است . دلیل این روش چیست؟
امیرحسین علمالهدی: روش در پیش گرفته شده به دلیل تفاوت ماهیت اقتصاد این نوع سینما با سینمای اکران است. یادمان باشد اعلام فروش فیلم ها از ضروریات اطلاع رسانی سینمای هنر و تجربه نیست بلکه مهمترین بحث برای تقویت دیده شدن فیلم ها اطلاع رسانی از اکران این فیلم ها است . قراری که با فیلمسازان عزیز این سینما گذاشتیم این بود که فروش به تفکیک فیلم ها را بعد از یک دوره اکران ٣ماهه اعلام کنیم نه همانند سینمای اکران که در طول یک روز حداقل ١٠٠ سانس یک فیلم دارد در صورتیکه سینمای هنر و تجربه بر اساس برنامه مشخص شده یک فیلمش نهایتا از ٢٠ سانس تا ١٠٠ سانس در یکماه دست میآبد. روش در پیش گرفته شده روشی است که همانگونه که در اکران با روش سینمای بدنه متفاوت است می بایست با توجه به این ضرورت هم اعلام فروش فیلم های سینمای هنر و تجربه متفاوت باشد تا در فهم مخاطب این روش نهادینه شود.
در خبرها مدام می گویید سانسهای اضافی به فیلمها اختصاص یافته است. واقعا این اتفاق افتاده؟ یعنی میزان استقبال از آنچه شما پیشبینی کردید بالاتر است؟
تعداد مخاطبان سینمای هنر و تجربه در طول ٣۵روزنمایش ( از ١٣ مهر تا ٢٢آبان ) بالغ بر ۶٠ هزار مخاطب بوده است و تعداد کل سانس هایی که بنمایش سینمای هنر و تجربه اختصاص داده شده است در این ایام ٩٠٣ سانس بوده است که از این تعداد سانس ٧١٠ سانس موظف سینماها بوده است و تعداد سانس های فوق العاده خارج از تعهد سینماها به ١٩٣ سانس رسیده است . این تعداد سانس اضافه برای سینمای هنر و تجربه افسانه نیست بلکه براساس خواست و احترام به مخاطبان این سینما بوده است که باعث امید در بین سینماگران نجیب هنر و تجربه و مخاطبان علاقمند به این نوع سینما بوده است . سانس فوق العاده ١٠ صبح سینماها برای نمایش سینمای هنروتجربه در سینما آزادی، هویزه مشهد و خانه هنرمندان و اختصاص سالن مجزا به سینمای هنروتجربه توسط پردیس کوروش واقعیات جاری در سینمای هنر و تجربه است
یعنی بازدهی به نسبت مناسبی تا اینجا وجود داشته است؟
در سطور بالا عرض کردم که اشغال ضریب نزدیک به ۶٠ تا ۶۵ درصد بهره وری در این مدت فراتر از انتظار است.فروش ٣۵٠ میلیون تومانی این نوع سینما در ظرف این مدت محدود نشان از هدف گزاری درست شورای سیاستگزاری دارد.
آیا می توانید بگویید چه بودجه ای از سوی سازمان سینمایی اختصاص یافته شده است؟
کل هزینه طرح بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان است یعنی بودجه یک فیلم متوسط در سینمای ایران …
این اختصاص بودجه سبب نشد، بودجه ای که می توانست برای توسعه و تقویت زیرساختها استفاده شود، صرف طرحهای این چنینی شود و انجام کارهای زیرساختی را عقب بیاندازد ؟ طرحی که مشابه آن شکست چندباره در گذشته داشته است؟
سینمای «هنر و تجربه» مهمترین رسالتش حمایت از نیروی انسانی خلاق و ایده پرداز است که آینده این سینما را تضمین می کند . توجه به زیر ساخت فقط شامل ساخت و تولید فیلم و سالن سینما نیست بلکه سرمایه گزاری در افزایش امید و انگیزه در میان نیروی انسانی سینما نیز از اولویت زیادی در توسعه زیرساختها برخوردار است و ایضا تربیت نیروی انسانی آینده ساز سینمای بالنده ایران.
این اختصاص بودجه و اجرای طرح گروه سینمایی «هنر و تجربه» از سوی دولت سینمای مستقل و غیر دولتی را تحت شعاع قرار نمی دهد ؟ به خصوص که آقای ایوبی هم ابراز امیدواری کردند که این گروه برای ساخت فیلم و نوشتن فیلمنامه در آینده اقدام کند.
سینمای مستقل راه خودش را ادامه خواهد داد و این طرح بمعنای دولتی کردن و یا تهدید سینمای مستقل نیست . سینمای مستقل عمدتا بمعنای مواجهه و تضاد با تعریف رسمی حاکمیت از سینما نیست بلکه این سینما بمعنای رایج خود نگاه دارد به تضارب آرا و افزایش گفتمان سینمایی در راستای حفظ منافع ملی نیز میتوان تعریف و یا بازتعریف گردد.
رانت و لابیگری می تواند از ویژگیهای هر طرحی باشد که در زیر مجموعه دولت اجرا میشود. آیا برای گروه سینمایی «هنر و تجربه» هم این اتفاق قرار است بیفتد؟ مثلا عدهای خاص، فیلمهای خاص، بازگشت بیزحمت سرمایه برخی و یا مسایل دیگر.
چنانچه فیلمی بتواند تمام ظرفیت سینمای هنر و تجربه را از آن خود کند با توجه به تعداد سانس های تعلق گرفته به فیلم ها که حداکثر ١٠٠ تا ١٣٠ سانس است در طول یکماه می شود فروش کامل آن درحدود ماهانه ١٠٠ میلیون تومان می شود و چنانچه فیلم بتواند تا پایان اکران درحدود ٣تا ۴ماه بر پرده سینماها باشد و ظریب ۶٠ درصدی معمول سینماها را اشغال نماید خب حدود ٢۵٠ میلیون تومان درآمد یک فیلم با نگاه کاملا خوشبینانه و صد درصدی است و می دانید ساخت یک فیلم با حداقل هزینه در سال ٩٣در حدود سینمای هنر و تجربه کمتر از چند صد میلیون تومان نیست . پس رانتی نمی تواند شامل این نوع سینما از منظر برگشت سرمایه باشد و یادمان باشد سینمای هنر و تجربه همان سینمای معلمی است که کسانی که بخواهند از راه معلمی و تدریس از رانتهای آنچنانی استفاده نمایند پس به خطا آمده اند و کسانی که به دنبال رانت هستند بیشتر در سینمایی اهداف خود را دنبال می نمایند که با میلیاردها تومان سر و کاردارند نه سینمایی که اعدادش به ده میلیون و یا نهایتا دوصد میلیون تومان مواجه میشوند. رانت در گردش مالی زیاد و چند میلیاردی خودنمایی می کند و نه در سینمایی که گردش مالی آنچنانی برایش متصور نیست. سینمای هنر و تجربه سینمای محدود و مقتصد است … همان سینمایی با اقتصاد معلمی و سینمایی که پایش را اندازه گلیمش دراز خواهد کرد ، گلیمی به اندازه فقط چند سانتیمتر.