سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ آذر ۱۳۹۳ در ۹:۰۲ ق.ظ چاپ مطلب

«میهمان داریم» مرا به سال‌های کودکی‌ برد/ همکاری آرامبخش با عسگرپور

kohan-deiri

آهنگساز «میهمان داریم» این فیلم را اثری خاطره‌انگیز توصیف کرد که باعث شده دوباره سال‌های جنگ و دوران کودکی را به یاد بیاورد.

آهنگساز «میهمان داریم» این فیلم را اثری خاطره‌انگیز توصیف کرد که باعث شده دوباره سال‌های جنگ و دوران کودکی را به یاد بیاورد.

علیرضا کهن‌دیری آهنگساز فیلم تازه محمدمهدی عسگرپور به سوره سینما گفت: برای من به عنوان یک آهنگساز، فرقی نمی‌کند فیلمی که قرار است روی آن کار کنم در چه ژانری است. دفاع مقدس یا غیر از آن؟ یا اینکه روایت فیلم چگونه است؟ مستقیم به سراغ موضوع خود رفته یا نه؟ آنچه اهمیت دارد این است که تو چگونه و با چه کیفیتی کار کنی. ساختار فیلم نقش چندانی در ایجاد علاقه به کار در من ندارد، چون اساسا از هر نوع فیلمی استقبال می کنم به این شرط که مطابق به سلایق شخصی و ضوابط کاری ام باشد.

وی افزود: من بعد از ساخته شدن «میهمان داریم» به گروه اضافه شدم. فیلم را تماشا کردم و از ساختار آن خوشم آمد. بازی‌ها به دلم نشست. یک دلیل شخصی و دلی هم وجود داشت برای اینکه فیلم را دوست بدارم. این قصه مرا برد به سال‌های کودکی‌ام. آن فضای قدیمی و خانه قشنگ و نوستالوژیک برای من یادآور خاطره هایی بود که از مرور آنها حس خوبی به من دست داد. مخاطب احتمالا با دلایلی شبیه به چیزی که من گفتم با فیلم ارتباط برقرار می‌کند.

کهن‌دیری درباره اینکه موسیقی خوب چیست و اینکه می‌گویند موسیقی فیلم باید چنان در اثر حل شده باشد که آن را نشنویم، توضیح داد: خیلی از صحبت‌هایی که درباره موسیقی شنیده می‌شود، صحیح نیست. اگر قرار باشد هنرمند به این فکر کند دیگران که اتفاقا افرادی صاحب نظر هم نیستند، چه می‌گویند تا بر اساس گفته های آنها کار کند، دیگر نامش هنرمند نیست. واقعیت این است که برای خوب ارزیابی کردن موسیقی، قاعده خاصی وجود ندارد. موسیقی فیلم اگر خوب باشد، شنیده می‌شود و تحسین تماشاگر صادق را بر می‌انگیزد.

mihman-darim

این آهنگساز درباره تعامل خود با سازندگان «میهمان داریم» گفت: اصل مشورت کردن همیشه باید برقرار باشد و ما هم در این پروژه از این قاعده مستثنی نبودیم. در مورد این تجربه هم صحبت‌هایی با آقای عسگرپور انجام شد و با هم به یک تم خاص رسیدیم، اما در مورد شخص ایشان باید بگویم او از آن دسته کارگردانها است که من قبلا با او کار کرده‌ام، روحیاتش را می‌شناسم و قبول دارم. ایشان معمولا کل کار را به خودم می‌سپارد و همین موضوع باعث می‌شود تا دستم بازتر باشد و آرامشم بیشتر. ایشان تأکید خاصی روی هیچ چیز نداشت. خدا را شکر از نتیجه کار هر دوی ما راضی هستیم.

علیرضا کهن دیری در پاسخ به این سوال که چرا بعد از «میهمان داریم» با فیلم دیگری قرارداد نبسته، گفت: اصولا آهنگساز پرکاری نیستم. موسیقی، کار اداری نیست که بتوانی آن را میان روزمرگی‌هایت جا بدهی. در این مدت، پیشنهادهایی داشتم، اما یا فیلمنامه را دوست نداشتم یا دلایل دیگری پیدا می‌شد که در نهایت باعث می‌شد قرارداد امضا نکنم. گاهی حتی فیلمنامه‌ای خوب است، اما خروجی کار و آنچه روی پرده می آید رضایت بخش نیست. پیشنهادهای تلویزیونی هم به خاطر مشکلات متعدد مالی قابل اعتنا نیست. به طور کلی در بیست سالی که کار می کنم کارهای بد و خوب زیادی انجام داده‌ام، اما تلاشم همیشه این بوده که سلیقه ام را محور قرار دهم، گاهی موفق شده‌ام و گاهی نه. امیدوارم در آینده تنها آثار خوب و ماندگار به کارنامه‌ام اضافه شود.

علیرضا کهن‌دیری برای فیلم‌های «رفیق بد»، «عینک دودی»، «رنگ خدا» و … آهنگسازی کرده است.