سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ آذر ۱۳۹۳ در ۱۱:۲۸ ق.ظ چاپ مطلب

اعتراض انجمن عکاسان ایران به حذف سیمرغ بلورین عکس

anjoman-akasan

انجمن عکاسان ایران با انتشار نامه‌ای سرگشاده درباره حذف سیمرغ بلورین بخش عکس جشنواره فجر موضع‌گیری کرد.

انجمن عکاسان ایران با انتشار نامه‌ای سرگشاده درباره حذف سیمرغ بلورین بخش عکس جشنواره فجر موضع‌گیری کرد.

سوره سینما- انجمن عکاسان سینمای ایران در پی فراخوان بخش تبلیغات و تغیرات ایجاد شده  این بخش در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و حذف سیمرغ  عکس ، اعتراض خود را  به این تغیرات که حاصلی جز ایجاد فضای نا امیدی و بی انگیزه  شدن عکاسان حرفه ای سینما  نخواهد داشت اعلام میدارد.

حرفه عکاسی سینما از همان بدو تولد جایگاهی خاص در هنر سینما برای خود یافت.آن هم با دغدغه ای تماما هنری و اجتماعی،  نه تنها هنر به شمار می رود، بلکه می باید آنرا هنری نمایشی(به منزله ابزار فعال و چالشگر سینمائی – اجتماعی) و برخوردار از استعدادی ذاتی در جهت پیوند با عنصری تاریخی دانست. برای پی بردن به اهمیت عکس باید گفت، عکس فیلم قوی ترین شیوه ارتباط فیلم با مخاطبان است. عکس می تواند ایجاد این ارتباط را با حضور عکاسان حرفه ای، زمینه های مناسب رقابتی  بخش مسابقات عکس فیلم  و استفاده صحیح و منطقی از تکنولوژی پیشرفته با کاربردی لازم و موفقیت آمیز به نمایش بگذارد و نقش خود را نشان دهد.

هنگامی که  پیش تولید یک پروژه حرفه ای سینمائی آغاز می شود؛ عکاس فیلم به عنوان یکی از نخستین عوامل اصلی فیلم و زودتر از برخی همکارانش در زمان تولید حضور دارد. عکاس فیلم نه تنها در زمان فیلمبردای ، هم نفس با تمامی عوامل پیش می رود ، بلکه  پس از تولید و تا سالها به عنوان تنها دارنده بانک جامع و کامل آن فیلم همچنان در گیر آن پروژه است. سینماگران بزرگی چون همایون اسعدیان، محمود کلاری، امیر نادری و …در آغاز عکاس سینما بوده اند  و هستند عکاسانی که در سالهای بعد از انها در زمینه های دیگر بیشتر خواهیم شنید.

عکاسی که در طول پروژه تجهیزات حرفه ای خود را فرسوده و فرسوده تر می کند و زمانی تمامی دستمزد یک فیلم صرف تعمیر تجهیزاتش می شود، این که چرا دستمزد ها این است و شرایط بدین گونه، اینکه چرا حتی یک نفر از فعالان عکاسی سینما در بین  اعضای شورای سیاست گذاری بخش تبلیغاتی وجود نداشت، اینکه چرا جوایز آن با دیگر بخش ها برابر نیست،این که چرا همواره برای  ارتقا سطح جشنواره و سیاست کاهش  اهدای سیمرغ، بخش عکس هدف قرار می گیرد،اینکه چرا ایجاد بخش جدید تبلیغات با عنوانی همانند با عنوان پیشنهادی مدیریت قبلی سازمان سینمائی، مبنی بر لزوم تشکیل صنف مواد تبلیغاتی و اطلاع رسانی در این زمان اجرائی می گردد(مصاحبه اقای علیرضا سجاد پور در تاریخ ۲۴/۸/۹۱ در خصوص تشکیل صنف مواد تبلیغاتی و اطلاع رسانی) همه و همه بماند برای وقتش و اهلش.

بدینوسیله مصرانه خواستاریم که عکس فیلم  همانند سایر رشته ها  در همان سال، با همان داوران، در همان روز و با همان میزان  جوایز مورد ارزشیابی و تقدیر قرار گیرد. و یا اینکه  بقیه رشته ها را همینگونه به بخش های  مواد شنیداری ، مواد دیداری ، مواد اجرائی و ….در سال بعد پس از اکران و بعد از توزیع در سوپرمارکت ها  با داوران جداگانه و با جوایز متفاوت  داوری نمائید. ما اعضای انجمن عکاسان سینمای ایران تا زمان رعایت حقوق ، شان و جایگاه عکاسی فیلم  در جشنواره فیلم فجر، از شرکت در این جشنواره خودداری نموده و بدینوسیله اعلام می‌داریم ، عکسهای ارسالی از طرف دفاتر پخش (طبق فراخوان جشنواره سی و سوم) به هیچ وجه مورد تائید و انتخاب عکاسان سینما نبوده است. در خاتمه امیدواریم دبیر محترم جشنواره با این موارد با درایت و دوراندیشی توجه خاص نشان دهند.

علی نیک رفتار- حافظ احمدی- امیر عابدی- میترا محاسنی -بابک برزویه- محمد فوقانی- محمد مهدی دل خواسته-غوغا بیات –محمد علیقلی زاده – بهرنگ دزفولی زاده- سیامک زمردی- آرش صادقی- رضا مهاجر – بهروز صادقی-احمد احمدی –حسن غفاری – عبدا.. عبدی نسب- اکبر اصفهانی -مجید صباغ بهروز- مهدی حیدری- حبیب مجیدی- اردشیر شلیله –مهرشاد کارخانی –هادی پویان – کوروش پیرو- جلال حمیدی – نوید سجادی –مجید خمسه نیا –محسن سیدی -مسعود اشتری- المیرا مقدم- مژده مرادی- حسن شجاعی- حسن ناحی- مریم تخت کشیان- زهرا مصفا- آرزو اتحاد- احمد رضا شجاعی -سحاب زریباف – جواد جلالی –امید صالحی –محسن مینایی –مژده لباسچی – سیامک قدکچیان – صبا سیاهپوش – لیلا خوشکنار – ایران انتظام – علی باقری – ساتیار امامی.