بازیگر فیلم سینمایی«ناهید» گفت: این اثر سینمایی روایت زنی تنها است و از دشواری های این اثر سینمایی بازی با لهجه گیلانی بود.
سوره سینما – به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره فیلم فجر، نشست رسانه ای فیلم سینمایی «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده بعد از نمایش این فیلم برگزار شد.
در این نشست آیدا پناهنده (کارگردان) ، بیژن امکانیان (تهیه کننده) ، ساره بیات، پژمان بازغی، نوید محمدزاده، میلاد حسین پور و مرتضی قیدی بازیگران فیلم حضور داشتند.
بیژن امکانیان تهیه کننده این فیلم درابتدای این نشست به عنوان نخستین سخنران عنوان کرد: بعد از دیدن فیلم حس خوبی دارم و این اثر سینمایی را خیلی دوست دارم.
وی اظهار کرد: اگر اقرار نباشد می توانم بگویم که «ناهید» نه بی نقص اما کم نقص است و من در طول این سال ها فیلم های زیادی را به عنوان تهیه کننده کار کرده ام و بر این باور هستم که کار تهیه کنندگی یک کار خلاق است و خیلی برای آن ارزش قائل هستم.
تهیه کننده این اثر سینمایی ادامه داد: خوشحالم که در این فیلم حضور داشتم و البته این خوشحالی تنها به من برنمی گردد بلکه به کارگردان و باقی عوامل که با عشق این اثر سینمایی را به سرانجام رساندند نیز باز می گردد و این موضوع را همه ما در لحظه به لحظه فیلم حس می کردیم.
امکانیان با تقدیر از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به خاطر حمایت از تولید این فیلم توضیح داد: قبل از حضور مرکز گسترش مدت یک سال و نیم تلاش کردیم که این فیلم به مرحله تولید برسد اما راه به جایی نبردیم و سرانجام پنج ماه پیش این اثر سینمایی به مرحله اجرا رسید و امیدواریم اثری خوب را به سبد سینمای ایران افزوده باشیم.
آیدا پناهنده که علاوه بر کارگردانی، در فیلمنامه نویسی فیلم ناهید همراه بوده در این باره یادآور شد: این فیلم ماحصل تجربیات ۱۰ -۱۵ ساله من در فیلم کوتاه و مستند است و شاید خیلی چیز جدیدی در این اثر به اصطلاح رو نکرده باشم و این فیلم هم در ادامه همان کارهایی است که انجام داده بودم و با ارسلان امیری به عنوان نویسنده همکاری می کردم.
وی ادامه داد: البته ساخت این فیلم باید خیلی زودتر اتفاق می افتاد و نه در ۳۵ سالگی. فکر می کردم در ۲۵ سالگی بتوانم نخستین فیلم بلندم را بسازم، اما شرایط و مشکلات اجازه تحقق این مهم را نداد.
کارگردان فیلم ناهید تاید کرد: ما فیلمنامه ای داشتیم که اتفاقا هم همه از آن تعریف می کردند، اما متاسفانه سرمایه گذار مالی نبود تا فیلم به سرانجام برسد، تا اینکه آقای بیژن امکانیان به من اعتماد کرد و در نهایت سینمای گسترش بخشی از هزینه ها بر عهده گرفت تا این فیلم ساخته شود.
پناهنده با اشاره به اینکه فیلم را در گیلان ساخته، اظهار کرد: خود من آذری هستم،اما شوهر عمه ای داشتم که گیلانی بود ، به همین دلیل بسیاری از تابستان ها و دوران نوجوانی من در گیلان گذشت و من خاطرات خیلی خوبی از این شهر دارم، از طرفی با فرهنگ و شرایط این منطقه هم آشنایی دارم.
وی سخت ترین بخش کار را در لهجه بازیگرها عنوان کرد و افزود: بازی بازیگرها با ته لهجه گیلانی کار دشواری بود و دشوارتر آنکه ساره بیات و نوید محمدزاده باید در یک سطح این ته لهجه را اجرا می کردند.
این کارگردان سینما اظهار کرد: در این مسیر حتی دوستانی بودند که می گفتند ته لهجه را کنار بگذار، اما معتقد بودم وقتی مردم این منطقه با لهجه صحبت می کنند، باید بازیگرهای فیلم هم لهجه داشته باشند.
پناهنده همچین با ابراز نارضایتی از اینکه فیلم «ناهید» به عنوان اولین فیلم برای اکران در بخش نگاه اول جشنواره انتخاب شده بود، عنوان کرد: این سهم برابری نیست، من هم در برنامه «یک فیلم، یک سلام» اول بودم و امیدوارم این موضوع دلیل خاصی نداشه باشد.
*رای مردمی در نگاه نو
پژمان بازغی در ادامه این نشست با اشاره به این امر که دومین نفری بعد از بیژن امکانیان بوده که وارد این پروژه شده است، بیان کرد: سال ها می شد که فیلمنامه ای را نخوانده بودم که جزییات هم در آن نوشته شده باشد اما فیلمنامه «ناهید» نشان داد که یک نگاه سینمایی دارد .
وی ادامه داد: قصه به شکلی نوشته شده بود که هیچ قضاوتی را نمی توان در مورد بازیگران آن داشت. احمد قصه یک شخصیت جذاب و عاشق فوتبال است و مسعود یک پلاژ دار و یک انسان موقر و کسی که همسر خود را از دست داده و حال می خواهد به زندگی اش سر و سامان بدهد و در مقابل این دو شخصیت ناهید است که زنی که در زندگی اش شکست خورده و غمگین است.
بازغی افزود: با اینکه شمالی هستم اما نخستین باری بود که با لحجه شمالی صحبت کردم و در ضمن نخستین باری بود که با کارگردان خانم کار کردم و کارگردان خانم کار کردم سختی های خود را دارد زیرا فقط باید به آن ها چشم بگوییم.
وی در ادامه این نشست با اشاره به حضور خود در برنامه سینمایی هفت بیان کرد: علیرضا رضاداد در این برنامه به من گفت که سیمرغ خود را از مردم خواهم گرفت اما متاسفانه این گلایه را دارم که سیمرغ منتخب مردم در بخش نگاه نو حذف شده است و باید دوباره این سیمرغ را اضافه کنیم تا ما جواب ارتباطی را که با مردم برقرار کرده ایم را بگیریم.
پژمان بازغی همچنین عنوان کرد: از این که تا پایان نمایش فیلم در سالن حضور داشتید و صندلی های خود را ترک نکردید ممنونیم.
*جسارت در انتخاب نقش
ساره بیات بازیگر نفش «ناهید» این فیلم نامه نقش را بسیار متفاوت از کارهای دیگری که تا کنون انجام داده است و گفت: وقتی وارد بازیگری می شوی، تنها چیزی که نباید دنبال کنی ترس است و جسارت در انتخاب نقش های مختلف جز وظایف بازیگری است. فیلم نامه و نقشی که در ناهید داشتم با تمام کارهایی که تا به امروز انجام داده ام متفاوت بوده است. اما این واهمه برای بازیگر وجود دارد که تبدیل به چهره ای نشود که همیشه نقش تکراری انجام می دهد.
وی درباره تمرین های ته لهجه فیلم نیز گفت: قبل از شروع فیلم برداری جلساتی را داشتیم و بعد هم در زمان فیلم برداری تمرین ها را ادامه دادیم، و آقای بازغی کمک زیادی کردند، حتی از کسانیکه در کوچه و بازار بودند هم کمک می گرفتیم.
*امیدواری برای کم کاری
در ادامه این نشست نوید محمدزاده گفت: در این یک سال خیلی پیشنهاد فیلم داشتم و ۸۰ درصد فیلمنامه های امسال را خوانده بودم اما من من حسی کار می کنم و زمانی که این فیلمنامه را خواندم همان لحظه به آیدا پناهی گفتم که در فیلمش بازی خواهم کرد
وی ادامه داد: خوشحالم که در این فیلم بازی کردم و امیدوارم که همچنان کم کار کنم. در طول این یکسال هرگز حتی لحظه ای حسرت از دست دادن بازی در هیچ فیلم را نخورده ام.
میلاد حسین پور بازیگر نوجوان فیلم نیز در نشست حاضر بود و گفت: من توسط یکی از افراد فیلم معرفی شدم، اما خانم پناهنده من را ندیده بود و فقط عکسی را دیده بودند و فکر می کردند من قد بلند تر هستم. اما قنتی مرا دیدند گفتند کمی باید لهجه ات را کم کنی، اکاری که چون شمالی هستم، خیلی نتوانستم انجام دهم.
مرتضی قیدی فیلمبردار فیلم نیز در پایان اظهار داشت: دو سال با این فیلمنامه درگیر بودم و بعد از دو سال با کمک دوستان این فیلم ساخته شد و به سرانجام رسید و اکنون که فیلم را می بینم از نتیجه راضی هستم.