سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ بهمن ۱۳۹۳ در ۸:۲۷ ب.ظ چاپ مطلب
نشست رسانه‌ای 33/

موسیقی و عشق تم اصلی «ارغوان» است

neshast-arghavan

کارگردان فیلم سینمایی «ارغوان» گفت:موسیقی و عشق دو تم پررنگی که در فیلم دیده می شود در قصه اولیه هم بودند.

کارگردان فیلم سینمایی «ارغوان» گفت:موسیقی و عشق دو تم پررنگی که در فیلم دیده می شود در قصه اولیه هم بودند.

سوره سینما – به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره فیلم فجر، کیوان علیمحمدی کارگردان فیلم ارغوان در نشست نقد و بررسی این فیلم در جمع اصحاب رسانه گفت: این اثر قصه بسیار زیبایی دارد که در سال ۸۶ اتفاق می افتد و به خاطر بار عاشقانه و دراماتیک اش بسیارجذاب است به همین دلیل وقتی ساخت آن به من پیشنهاد شد به سرعت ساخت آن را آغاز کردم.

وی با بیان اینکه امیدوارم فیلم اثرگذار باشد، اضافه کرد:ما تلاش کردیم فضا و رنگ بندی کار وقتی مربوط به سال های ۵۰ متناسب با آن روزها باشد.چیدمان اشیا،طراحی لباس،فضا و حتی صدای بازیگران به شیوه اغراق شده بوده است.اما در بخش هایی که قصه مربوط به دهه ۸۰ است فضا را با فرم و قاب بندی متفاوت عرضه کردیم و به سمت فضای رمانتیسم رفتیم.

به گفته این کارگردان،بردیا کیارس سازنده موسیقی این کار اثری متفاوت عرضه کرده است و برای ساخت موسیقی این کار دست اش باز بوده است.

امیدبنکدار یکی دیگر از کارگردانان فیلم «ارغوان» نیز عنوان کرد:ایده این فیلم از داستان کوتاه علی اکبر حیدری با عنوان «ممکن است خیلی ها برای مردنش گریه کرده باشند»گرفته شده است من با نویسنده این کار از قبل آشنا بودم و وقتی که کار منتشر شد قصه آن را بسیار دوست داشتم.

وی افزود:بعد از خواندن قصه به کیوان علیمحمدی پیشنهاد ساخت این کار را کردم و به صورت مشترک فیلمنامه آماده شد.این کارگردان سینما عنوان کرد:موسیقی و عشق دو تم پررنگی که در فیلم دیده می شود در قصه اولیه هم بودند.

علی اکبر حیدری نویسنده نیز عنوان کرد:این فیلم داستان کوتاه از یک شبانه روز است که بین آوا و فربد می گذرد که در شهرکتاب یکدیگر را ملاقات می کنند و زمانی که آوا از خانه فربد خارج می شود، به پایان می رسد.

«مرتضی پورصمیمی» فیلمبردار فیلم هم درباره شیوه های تصویربرداری کار گفت:فیلم به صورت نگاتیو ساخته شده اما بعد به دیجیتال تبدیل شده است.البته این اولین فیلم نیست که به این صورت است امسال فیلم «بوفالو» هم به این شیوه فیلمبرداری شده است.

وی افزود:همه ابزار برای عیش ما در این فیلم از طراحی صحنه ،لباس و گریم فراهم بود.در واقع این فیلم تجربه جذابی به لحاظ بصری برای من بود.
به گفته این فیلمبردار ،بنکدار و علیمحمدی از زبان مدرن و پیچیده فیلم های گذشته خود فاصله گرفته اند و به شیوه روایت کلاسیک برگشته اند که به نظرم این باعث خوشحالی است و باید این مسیر را ادامه دهند.

کیوان علی محمدی درادامه درباره نوع بازی بازیگران افزود: بازی ها در فیلم تصنعی نیست، از ابتدا که در مقوله بازی صحبت کردیم، یک وحدت هارمونیک در بازی را در نظر داشتیم و درعین حال می خواستیم که نوع بازی ها در زمانهای مختلف تضاد داشته باشد. شما در فیلمهای خارجی تضاد بازی را بسیار می بینید، در واقع شما اغراق و تصنع در لباس، گریم، کفش و ایست بازیگررا به وضوح می بینید که این کاملا تعمدی است. بازی مهدی احمدی و مهتاب کرامتی بازی سرد و مینی مالی فارغ از تصنع است وکاملا عمدی که البته بنیانگذار این نوع از بازی ما نیستیم و می توانیم با این جنس بازی کنار بیاییم.

کرامتی نیز درباره تجربه این همکاری و نوع بازی خود در ارغوان گفت: با امید بنکدار و کیوان علیمحمدی که همیشه در کنار هم هستند از زمان ساخت مستند «سرخ» آشنا شدم و تمام آن تجربیات در نهایت منتهی به فیلم «شبانه روز» شد و ارغوان دنباله ای از فیلم شبانه روز است با کمی پیشرفت در قصه گویی وکمک فرم را درخدمت روایت و داستان گویی میدانم.

وی ادامه داد: نوع بازی، گریم، راه رفتن ومیزانسن به سلیقه این دوکارگردان بر میگردد که بسیار نگاه خاصی است و آن را می پسندم و این تجربه کردن را دوست دارم. در جشنواره امسال چهار فیلم دارم که تضادهای متفاوتی با هم دارند. این فیلم سبک بازی خود را می طلبید که خیلی کوتاه، مینی مال و نزیک به فرم اما در راستای کمک به داستان گویی باشد.

مهران احمدی بازیگر نقش یگانه در این فیلم نیز اظهار کرد: درتایید حرف خانم کرامتی می توانم بگویم وقتی قاب بندی وحرکت دوربین وصحنه آرایی دقیق و حساب شده است، بازیگر نیز باید کنترل شده و متناسب با فضای کلی ذهن کارگردان کار کند. وقتی قابها از روی نقاشی ها برداشته شده بازیگر نیز باید همین بازی را در نوع کار داشته باشد. باید مجموع کار را دید که بازیگری هم در دل کار قرار دارد.

آزاده صمدی دیگر بازیگر فیلم ارغوان که در نقش لیلی ایفای نقش کرده است افزود: ما در این فیلم با بازی رئال مواجه نیستیم. در کارهای این دو کارگردان همیشه با فیلمی رو به رو هستیم که از مجموعه، صدا، موسیقی و تلفیقی از تمام هنرها شکل گرفته است. بازیگری هم به نوعی ابزاری درخدمت فیلم. کار این دو کارگردان بیش از هرچیز به فرم نزدیک است اما در فیلم آخر قصه گویی در خدمت فرم است و به طور معمول رعایت شده است. فیلم فضای عاشقانه ای دارد و همه چیز با صدا، موسیقی و تصاویر خوب تعریف می شود.

پورصمدی درادامه این نشست گفت: کیوان علی محمدی و امید بنکدار همیشه پیش از شروع فیلمبرداری برای تک تک پلانها استوری برد طراحی می کنند و هیچ چیز تصادفی ایجاد نمی شود و کاملا هوشمندانه و بسیار دقیق است.

بردیا کیارس که کار موسیقی این فیلم را برعهده داشت درباره موسیقی ارغوان نیز افزود: برای موسیقی این فیلم صحبت از ارکستر فیلارمونیک می شود و هنرجویانی که کار می کنند. در واقع ما از یک رپرتوار از قبل شنیده شده برای این فیلم استفاده کردیم. در روایت موسیقی سعی نکردم که قصه را تعریف کنم که مربوط به چه دوره ای است، بنابراین موسیقی را کلی کار کردم و بیشتر سعی کردم حس و ارتباط آدمها با فیلم را برای موسیقی در نظر بگیرم.

نشست خبری فیلم ارغوان در نوبت سوم نمایش نخستین روز جشنواره فیلم فجر در سالن نمایش برج میلاد با حضور عوامل این فیلم چون مهتاب کرامتی ،آزاده صمدی ومهدی احمدی بازیگر،امید بنکدار و کیوان علی محمدی کارگردانان،علی اکبر حیدری نویسنده و …با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.