امیر صدری منتقد سینما در یادداشتی شفاهی فیلم جدید پرویز شهبازی را فیلم خوبی ارزیابی کرد که باید در شرایط امروز جامعه ساخته میشد.
«دربند» فیلم خوبی بود،بعد ازن فس عمیق همه ناخود آگاه میآیند تا شاهکاری را زا پرویز شهبازی ببنیند.اگر با پیش ذهنیت سراغ فیلم بیایید،شاید فیلم شاهکاری نباشد،اما از نظر من فیلم خوبی بود و آموزههای اخلاقی پنهانی که داشت خیلی بهتر و بیشتر از فیلمهایی که ادعای اخلاقی بودن و پیام رسان بودن را دارند تاثیر گذار است.این فیلم رو حرف نزده بود و پیامهای خودرا در چندین لایه پیچیده بود و به تماشاگر نشان میداد.از این نظر من این فیلم را دوست داشتم.
دو چرخش ناگهانی در فیلمنامه وجود داشت که خوب درآمده بود و بازی بازیگران هم در حد قابل قبولی بود.در مورد سوالی که درباره نازنین و ساده لوحیش مطرح است باید بگویم که نازنین «دربند» جاهایی هم زرنگیهای خاص خودش را داشت.بالاخره دانشجوی پزشکی ساده لوح نیست،مثلا میرفت سراغ پاسپورت همخانهاش اما در قاموس نازنین نمیگنجدی که بی معرفتی ببیند و شاید تا این اندازه بی معرفتی را نمیتوانست متصور باشد.
بزرگترین گره داستانی این فیلم این است که یکی از شخصیتها تا لحظات آخر فیلم کد گذاری نمیشود و مشخص نمیشود که چه کسی است اما بالخره در دو هفته دیالوگهایی که بین شخصیت های رد و بدل میشود یکی به آن اشاره میکند.به نظر من تنها ایراد فیلمنامه این است.این نمیشود که تا دیروز شخصیت زارعی از نازنین میخواهد که با او قرار بگذارد،اما فردا دم در خوابگاهش میآید و میپرسد که پسر من کجاست؟به نظرم نمیتوان یک شخصیت را نود دقیقه پنهان کرد و کسی هم به آن اشاره نکند،بعد با همان شخصیت گره داستان را باز کرد.
در مورد پایان بندی فیلم هم باید بگویم که زمانی بود که ما پایانهای کلیشهای داشتیم،بعد اینقدر آمدند و به ما پایانهای نیمه باز دادند که از حد فراتر رفتند،هوشیاری شهبازی در این بود که هوشمندانه پایان را بست.بعضی میگویند که میتوانست در لحظه تصادف پسر زارعی فیلم تمام شود،اما به نظر من این پایان بندی بهتر بود.
بازیهای فیلم در حد قابل قبولی بود،پگاه آهنگرانی و نازنین بیاتی کار خودشان را خوب انجام داده بودن،ولی احمد مهرانفر میتوانست بهتر باشد،پرویز شهبازی از بازیگران جوان خوب بازی میگیرد و بازی چهرههای کمتر شناخته شده در این فیلم قابل قبول بود.
در پایان به نظر من «دربند» زاییده دورانی است که در آن ساخته شده،وقتی ما اینقدر در مورد مادی گرایی در جامعه حرف میزنیم،باید فیلمهایی هم مانند «دربند» ساخته شود،تمام مشکلات شخصیتهای فیلم از مسائل مالی نشای میشود،اما «نفس عمیق» در مورد بی هدفی نسلی از جوانا جامع بود و پنج سال پیش ساخته شد.الان همه چیز متر و معیار مادی گرایی دارد و آن بی هدفی کمرنگ تر است.«دربند» حرف امروز را میزد و از لحاظ کیفیت و ضربه زنندگی بسیار خوب بود.این فیلم انشالله اکران خواهد شد و اگر مشکلی برای اکرانش پیش بیاید واقعا اشتباه است،این فیلم آموزههای دینی داشت که خیلی بهتر از فیلمهایی که ادعای چنین آموزههایی دارند به مخاطب انتقال یافته بود.