سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ بهمن ۱۳۹۳ در ۱:۲۲ ب.ظ چاپ مطلب

نگاهی به فیلم سینمایی «خانه دختر»/ دقیق در فیلمنامه و اغراق شده در فرم

khane-dokhtar1

فیلم سینمایی «خانه دختر» مدیون فیلمنامه پرویز شهبازی است.

فیلم سینمایی «خانه دختر» مدیون فیلمنامه پرویز شهبازی است.

سوره سینما – میثم محمدی: فیلم سینمایی «خانه دختر» با توجه به پیش بینی ها و شنیده هایی که صورت گرفته بود ، مورد استقبال اهالی رسانه در برج میلاد قرار گرفت ، در حالی که همه در یک سوی ماجرا با شهرام شاه حسینی مواجه بودند که در آثار قبلی خود نشان داده بود به تجاری سازی تمایل دارد ، اما از سوی دیگر حضور پرویز شهبازی بعنوان فیلمنامه نویس نگاه ها را به این فیلم معطوف کرده بود . “خانه دختر” از یک سوژه دخترانه حساس بهره می برد و فیلمنامه ای منسجم و با جزئیاتی کاربردی داشت که به خوبی با هم اتصال روایی و دراماتیک داشتند.شخصیت های فیلم به اندازه و با قاعده طراحی و معرفی شده بودند و ماجراها بخوبی در یک کلیت منسجم ، روایتی پرکشش را به مخاطب ارائه می کرد.داستان در یک آرامش آغاز می شود و به موقع بحران ایجاد می کند و در ادامه هم بدرستی اوج و فرودهای لازم را بوجود می آورد . علاوه بر اینکه شهبازی در فیلمنامه های خود جزئیات را با دقت مورد کاربرد و وارسی قرا می دهد ، از طرفی هم نگاه خاص او در پای فیلمنامه مشهود است و التهاب درونی و گسترش آن در طول یکی از شاخصه های کارهای اوست ، اما شهرام شاه حسینی که در کارگردانی نسبت به فیلم های پیشین خود سر پاتر و فکر شده تر کار کرده است ، اما بی تردید همین استقبال از فیلم ، بیشتر مدیون فیلمنامه شهبازی است . شاه حسینی در فرم دچار یک سوء تفاهم شده است و نتوانسته برای التهاب درون داستان یک زبان دقیق طراحی کند تا هر دو در یک سطح به نتیجه ای مطلوب برسد.استفاده بیش از حد از نماهای بسته و موسیقی سنگین برای اثرگذاری و دیکته کردن صحنه های مورد نظر کارکرد خوبی نداشت و می توانست با توجه به فضاها و درون مایه فیلم شکلی نرم تر داشته باشد.

khane-dokhtar2

در هر حال «خانه دختر» یکی از فیلم هایی بود که در روز گذشته از جشنواره فیلم فجر در دسته کارهای مورد قبول قرار می گیرد و با توجه به داستان و از طرفی هم تیم بازیگران اثر که هر یک می توانند عامل موثری در جذب مخاطب باشند ، در اکران عمومی نیز با استقبال مخاطبان مواجه خواهد شد و نکته دیگری که درباره این فیلم باید به آن اشاره کرد ، بازی روان حامد بهداد است که یکبار دیگر ثابت شد که بهداد هرگاه در قالب یک کاراکتر درونی و آرام به ایفای نقش پرداخته و کنترل بیشتری بر کنش و واکنش های خود داشته ، نتیجه بهتری را بدست آورده است که در این فیلم هم یکی از بازیهایمورد توجه خود را ارائه کرده است .

خلاصه داستان: این فیلم درباره شخصیتی به نام سمیرا با بازی رعنا آزادی ور است که یک روز پیش از مراسم عروسی خود فوت می کند و همه اطرافیان و دوستان را در یک شوک ناگهانی قرار می دهد ، پس از این اتفاق همکلاسی های او از رفتار مشکوک خانواده سمیرا متوجه می شوند که مرگ او عادی نبوده است و نامزد او در این بین نقش دارد و سرنخ همه این اتفاقات در دست اوست ، چون پیش از حادثه ای که منجر به فوتش شده بود با نامزدش برای خرید بیرون رفته بود.در نهایت پس از کش و قوس فراوان متوجه می شویم که خانواده نامزد سمیرا در روز اتفاق ، او را برای آزمایش پیش دکتر برده بودند تا از پاکدامنی او مطمئن شوند و او که به گفته دوستان و همچنین خانواده ای که دارد ، از این اتفاق شوکه شده و از مطب می گریزد و در یک حادثه جان خود را از دست می دهد .