سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۱:۰۹ ق.ظ چاپ مطلب
تکذیب شایعه‌ها/

کلاهداری: از هر کسی که خواستیم، دعوت «شاباش» را لبیک گفت

n00041291-b

کارگردان فیلم سینمایی «شاباش» در گفتگویی با سوره سینما شایعه‌ها درباره تولید این فیلم را تکذیب کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «شاباش» در گفتگویی با سوره سینما شایعه‌ها درباره تولید این فیلم را تکذیب کرد.

سوره سینما- فیلمبرداری فیلم سینمایی «شاباش» ساخته حامد کلاهداری به تازگی به پایان رسیده و فیلم بهار ۹۲ آماده نمایش می‌شود. کلاهداری در گفتگو با سوره سینما شایعه ها و حواشی دو فیلم «پایان نامه» و «شاباش» را تکذیب کرد.

چه برنامه ای برای اکران «شاباش» دارید؟

حامد کلاهداری: امیدوارم فیلم اول تابستان به نمایش برسد. در حال حاضر امیر شیبان خاقانی در حال تدوین فیلم است. ما برای «شاباش» از نیمه های تولید به بعد، تدوین همزمان داشتیم و به زودی هم صداگذار اثر مشخص خواهد شد. فکر می کنم اوایل سال آینده فیلم آماده باشد.

با توجه به حاشیه هایی که فیلم قبلی شما «پایان نامه» داشت، چطور با بازیگرانی مثل اکبر عبدی و کامبیز دیرباز به توافق رسیدید؟

خدا را شکر ما در این مرحله هیچ مشکلی نداشتیم. اینها همه جملاتی است که از بیرون سینما به گوش می رسد و باید دانست که ارتباطی با درون سینما ندارد. ما درباره همکاری با بازیگران به هیچ مشکلی بر نخوردیم و با همه آنها که دوست داشتیم کار کنیم، کار کردیم و هر کسی را که دعوت کردیم به ما لبیک گفت.علاوه بر دو عزیزی که نام بردید، خانم خوئینی ها و آقای رویگری هم با روی باز ما دعوت ما را پذیرفتند. «پایان نامه» هم در دوران خودش این حاشیه ها را داشت. بعدها سی دی فیلم بیرون آمد و خیلی از کسانی که بدون تماشای فیلم و صرفا با اتکا به شنیده هایشان قضاوت کرده بودند، متوجه اصل ماجرا شدند.

بنابراین «شاباش» بدون حاشیه به تولید رسید؟

همینطور است. البته من و تهیه کننده صلاح را در این دیدیم که فیلم در سکوت خبری ساخته شود. شرایط امروز سینما به گونه ای است که وقتی کار نباشد، به همان نسبت حاشیه ها هم زیاد می شوند. به عبارت دیگر آدم ها وقتی بیکار باشند برای یکدیگر حاشیه‌سازی می کنند. چنین مسئله ای که مدیریت غلط سینما هم به آن دامن زده، باعث رکود سینما می شود. امیدوارم سال آینده اتفاقات بهتری برای همه بیفتد، چون حاصل کار تیم فعلی فاجعه ای بیشتر نبود.

کلیت فیلم شما کمدی است؟

شاید عنوان فیلم اجتماعی کمدی صحیح تر باشد. در واقع یک فیلم اجتماعی است که رگه هایی کمرنگ از طنز هم در آن دیده می‌شود. فیلم قصه لب تیغی دارد و درد جامعه را روایت می کند. کل ماجرای فیلم در مورد پول است و از مشکلاتی اقتصادی حرف می زند که امروز گریبانگیر همه است. همین سوژه پول سرنخ اصلی این فیلم است.

«شاباش» شبیه «شکلات داغ» است؟

اگر منظور شما مقوله کیفیت است، چیزی است که در آینده دیگران باید نظر بدهند، اما «پایان نامه» جنس خودش را داشت و یک کار اکشن بود و باید به همان اسلوب کار می شد و همینطور «شکلات داغ» هم در ردیف خاص خودش یعنی فیلم های مینی مال قرار می گرفت. «شاباش» هم نزدیک هست به «شکلات داغ»، اما قدری رئال تر و شهری تر ساخته شده است. به عبارت دیگر لوکیشین های فیلم اول من همه داخلی بود و در یک فضای بسته، «شاباش» اما، فیلم کف شهر و کف جامعه است.

گویا فیلم به طور کامل در بخش خصوصی ساخته شده است؟

همین طور است. دولت حتی یک ریال هم به این فیلم کمک نکرد و تنها چیزی که ما از یک نهاد دولتی برای فیلم مان تحویل گرفتیم، همان کاغذ چهار گرمی برگه پروانه ساخت از اداره نظارت و ارزشیابی بود! با توجه به همین موضوع، ما مجبور بودیم از عواملی بهره بگیرم که هزینه های تولید را بالا نبرد. چه مقابل دوربین و چه در پشت صحنه. البته در حوزه صدابرداری از حضور استاد معاونیان بهره بردیم، اما در حوزه ها دیگر به آن چیزی که من دلم می خواست دست پیدا نکردیم. البته بازیگران کار همگی استاد بنده هستند و مقصود من بیشتر عوامل پشت صحنه است. در حال حاضر بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه تولید یک فیلم معمولی است، اما ما این فیلم را با چنین رقم هایی نساختیم و من هم تلاش کردم که سومین تجربه من بهتر از کارهای قبلی ام باشد.

برای ساخت تیزر و آنونس با چه کسانی صحبت داشته اید؟

هنوز با کسی صحبتی نداشته ام، اما قطعا این کار را هم آقای خاقانی بر عهده خواهد داشت. موفقیت ها و قابلیت های ایشان و همچنین جوایزی که تا به امروز کسب کرده برای هیچکس پوشیده نیست.

آینده حرفه ای شما همچنان در حوزه کارگردانی می گذرد، یا اینکه ممکن است دوباره به بازیگری برگردید؟

خیر. به هیچ عنوان  دیگر به دنبال بازیگری نیستم و عمده فعالیت من در حوزه کارگردانی و نویسندگی خواهد بود، البته امکان دارد هرازگاهی به یاد گذشته در پلان های کوتاهی از فیلم های خودم مقابل دوربین بروم.  همه چیز در حوزه بازیگری در همین حد باقی خواهد ماند و هیچ وقت نقش اصلی فیلمم را بازی نمی کنم.

و در آخر سینمای سال ۹۲ را چگونه می بینید؟

فکر می کنم در حوزه اکران فاجعه ای را تجربه کنیم. البته شاید برای من یک شانس به حساب بیاید که فیلمم را در این شرایط روی پرده ببرم. با توجه به جشنواره ای که گذشت، فکر نمی کنم فیلم میلیاردی داشته باشیم.