رحیم بهبودیفر، فیلمنامهنویس و کارگردان سینما و تئاتر، معتقد است: تئاتر پایتخت سعی میکند هر چه بیشتر خود را به سینما نزدیک کند و نگاه «بیزنسی» بر آن حاکم شده است؛ در این فضا دیگر تاثیرگذاری بر مخاطب اهمیت ندارد، بلکه هدف صرفا زیاد کردن مخاطبان است!
وی با بیان اینکه یکی از معیارهای سنجش و ارزش جشنوارهها داوران آنها است، گفت: یادم است که در دورههای نخست جشنواره «ماه» که به دبیری آقای رایانی مخصوص برگزار میشد، داوری کارهای این جشنواره به چهرههایی چون استاد عزتالله انتظامی و استاد علی نصیریان و دیگر بزرگان عرصه تئاتر و سینمای کشور محول میشد و این وزن جشنواره را بالا میبرد.
این کارگردان و فیلمنامهنویس افزود: این عامل باعث شده بود جشنواره تئاتر ماه به موازات جشنواره تئاتر فجر، یعنی با همان قوت پیش برود و هنرمندان هم از این سطح کیفی جشنواره بسیار راضی بودند. به نظر من با همه خوبیهایی که جشنواره تئاتر سوره ماه دارد باید تلاش کند برای داوریها از استادان برجسته تئاتر استفاده کند.
بهبودیفر ضمن تایید رویکرد جشنواره تئاتر سوره ماه در حمایت از تئاتر استانها گفت: در سالهای اخیر اختلافی را بین تئاتر استانها و تئاتر پایتخت شاهد هستیم که کمی ناراحتکننده است؛ تئاتر تهران دچار فضا و رویکردی شده که خوشایند نیست، این تئاتر سعی میکند هر چه بیشتر خود را به سینما نزدیک کند و نگاه «بیزنسی» بر آن حاکم شده است که این اصلا خوب نیست. چون در این فضا تاثیرگذاری بر مخاطب از طریق تئاتر دیگر اهمیت ندارد، بلکه هدف زیاد کردن مخاطبان است!
وی افزود: در برابر آثار تئاتر استانها هنوز اصالت اولیه تئاتری خود را حفظ کردهاند و به تاثیرگذاری بر مخاطب میاندیشند. از این نظر من فکر میکنم تئاتر استانی ما نسبت به تئاتر تهران از اصالت بیشتری برخوردار است. متاسفانه دستاندرکاران تئاتر تهران بیشتر به این فکر میکنند که از بازیگران سینما در کارهایشان استفاده کنند و این خیلی هم مد شده تا از طریق آن مخاطبان خود را بیشتر کنند.
این فیلمنامهنویس و کارگردان ادامه داد: قطعا حمایت مدیران جشنواره تئاتر ماه از هنرمندان تئاتر استانها به معنای حمایت از تئاتر اصیلتر کشور است و میتواند به گسترش تئاتر اصیل کمک کند. از این نظر جشنواره تئاتر سوره ماه حوزه هنری بستری است تا هنرمندان استانی ما که برای زنده نگه داشتن تئاتر اصیل فعالیت بتوانند آثارشان را در ارائه دهند و دیده شوند.
بهبودیفر در بخش دیگری از سخنانش به موضوعیبودن جشنواره تئاتر سوره ماه اشاره کرد و پیشنهاد داد: اگر چارچوبهای موضوعی این جشنواره کمی محدودتر شوند تا هنرمندان بتوانند با آزادی بیشتر هنر و خلاقیت خودشان را در این جشنواره عرضه کنند قطعا اتفاقات خیلی بهتر و هنرمندانهتری در این جشنواره خواهد افتاد.
این کارگردان در پایان گفت: یکی دیگر از پیشنهادهای من برای مسئولان برگزارکننده جشنواره تئاتر سوره ماه این است که اگر هنوز مثل سابق آثار میدانی و محیطی و خیابانی به این جشنواره میآیند، برای اجرای این آثار، هنرمندان را به بیرون از محوطه حوزه هنری برده و بگذارند این آثار در متن شهر و خیابانها اجرا شوند. درست مثل جشنواره فجر که این اتفا در آن میافتد.