سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ آبان ۱۳۹۴ در ۱:۴۸ ب.ظ چاپ مطلب
«آخوند چینی» در گفت‌وگو با «عمارفیلم» ؛

مسلمانان چین، آمریکا را «شیطان بزرگ» می‌دانند/ غفلت از ۱۷ میلیون چینی محب اهل بیت

akhoond-chini

حجت الاسلام آقایی گفت: اگر یک فرد بهایی در محله‌ای سکونت داشته باشد، دشمنان ما آن قدر روی این مسئله مانور می‌دهند که تصور می‌کنید،کل اهالی آن محله، بهایی هستند، با این حال، ما نسبت به ۱۷میلیون مسلمان چینی که محب اهل بیت هستند، بی‌توجه هستیم.

حجت الاسلام آقایی گفت: اگر یک فرد بهایی در محله‌ای سکونت داشته باشد، دشمنان ما آن قدر روی این مسئله مانور می‌دهند که تصور می‌کنید،کل اهالی آن محله، بهایی هستند، با این حال، ما نسبت به ۱۷میلیون مسلمان چینی که محب اهل بیت هستند، بی‌توجه هستیم.

اشاره: «آخوند چینی دات کام»، مستندی به کارگردانی محمدتقی رحمتی از زندگی یک روحانی است که زبان چینی آموخته و زندگی خود را وقف معرفی اسلام و ایران به چینی‌ها کرده است، این مستند که محمدتقی رحمتی، کارگردانی آن را برعهده داشته است در سومین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، حضور داشت.

مسجد، کانون فعالیت‌های مختلف مسلمانان چین است

حجت الاسلام عسگر آقایی معروف به «آخوند چینی»، در گفت‌وگو با سوره سینما ، درباره حضور جشنواره عمار در چین و سوژه‌های فیلمسازی آن، گفت: اولین نکته‌ای که درباره حضور عمار در چین باید در نظر گرفته شود، توجه به آداب و فرهنگ مسلمانان چین است و یکی از راحت‌ترین راه‌های آن، از طریق شبکه اجتماعی پرطرفدار چینی‌ها، به نام کیوکیو(QQ) و سایت «نور اسلام» است که بیشتر مردم چین در آن عضو هستند.

حجت الاسلام آقایی در همین باره ادامه داد: مسلمانان چینی، از طریق شبکه اجتماعی QQ، کلیپ‌های زیادی را منتشر می‌کنند که منبع خوبی برای شناخت و آشنایی با فرهنگ آنان است.

این فعال فرهنگی اظهار داشت: مسلمانان کشور چین که بیش‌تر در منطقه «سین کیانگ»، زندگی می‌کنند، مسجدمحور هستند به طوری‌که معمولا اکثر مراسم‌ها و برنامه‌های خود مثل سحری و افطاری ماه رمضان، عزاداری و حتی عروسی را، در مسجد برگزار می‌کنند و از این لحاظ مساجد در چین، اهمیت بسیاری برای مسلمانان دارد، البته فرهنگ چینی هم با فرهنگ اسلامی آمیخته شده و برخی از آداب چینی مثل روشن کردن عود، در مساجد اجرا می‌شوند.

حجت الاسلام آقایی در همین باره ادامه داد: مسجد در چین، به نوعی حوزه علمیه محسوب می‌شود، طلبه‌ها در مساجد، هم درس می‌خوانند، هم اقامت دارند، هم در اتاق مخصوصی که برای روحانیون در نظر گرفته شده است به سوالات مردم پاسخ می‌دهند و کاربردهای دیگری که مسجد را علاوه بر یک مکان عبادی، به محلی علمی، فرهنگی و اجتماعی تبدیل کرده است که هزینه‌های آن هم، معمولا از طریق انجمن‌های اسلامی و خمس پرداختی مردم، تامین می‌شوند.

مساجد، راه حضور عمار در چین

سوژه مستند «آخوند چینی، دات کام»، اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت مساجد که بخاطر حضور فعال مسلمانان در شبکه اجتماعی QQ، شناسایی و ارتباط‌ گیری با آنها، به راحتی امکان‌پذیر است، می‌توان اکران‌ها را در چین شروع کرد و بهترین روش هم همین است، چون نهادهای رسمی بخاطر برخی ملاحظات سیاسی چندان همکاری نمی‌کنند، بنابرین اگر محتوایی هم قرار است، منتشر گردد، ابتدا باید در این فضا مطرح شود.

وی در همین باره اضافه کرد: مسلمانان چین بویژه آنهایی که حضورشان در مسجد بیشتر است، از امام خمینی(ره) و ایران تا حدودی شناخت دارند و در زمینه اکران هم، همین افراد، خودشان از طریق ارتباطاتی که با هم دارند، می‌توانند در توزیع آثار کمک کنند.

این روحانی افزود: موضوع مهمی هم که باید درباره مسلمانان چینی در نظر گرفته شود، این است که بیشتر آنان، اطلاعات دینی کمی دارند، به عنوان مثال، یک بار در یکی از مساجد اهل سنت چین برای قرائت نماز رفته بودم که مردم آنجا در حالی که به آنها می‌گفتم شیعه هستم، مرا امام جماعت خود قرار دادند. بعد از نماز، درباره شیوه قرائتم که با آنها فرق داشت، پرسیدند که جواب دادم این‌ها مستحبات است.

غفلت از ۱۷ میلیون چینی محب اهل بیت

این فعال فرهنگی، با اشاره به این که ۵۶ ملیت مختلف در کشور چین زندگی می‌کنند، بیان کرد: جمعیت مسلمانان چین، طبق آمارهای غیررسمی، بیش از ۱۰۰میلیون نفر است، ولی دولت چین بنابر سیاست‌های خاص خود، آمار درستی از جمعیت مسلمانان ارائه نمی‌دهد و تعداد آنان را در حدود ۲۳ میلیون نفر اعلام می‌کند، در حالی‌که در سرشماری سال ۱۹۳۸ میلادی که در آن دین و مذهب مردم هم پرسیده شد، مسلمانان، حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم کشور چین را تشکیل می‌دادند و طبیعتا این رقم، بعد از گذشت حدود ۷۰ سال، افزایش یافته است.

وی ادامه داد: مسلمانان شیعه ۱۲ امامی در چین، حدود ۳۰ هزار نفر هستند اما محب اهل بیت، در بین آنان، بیش از ۱۷ میلیون نفر هستند، با توجه به این مسائل، در برنامه‌های خودم، تعداد شیعیان چین را ۳ میلیون نفر اعلام می‌کنم که بعضا، برخی نهادهای رسمی کشور از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات هم، به این موضوع اعتراض می‌کنند که چرا این طور آمار ارائه می‌دهید، در پاسخ به این اعتراضات می‌گویم اگر یک فرد بهایی در محله‌ای سکونت داشته باشد، دشمنان ما آن قدر روی این مسئله مانور می‌دهند که تصور می‌کنید،کل اهالی آن محله، بهایی هستند، با این حال، ما نسبت به ۱۷میلیون مسلمان چینی که محب اهل بیت هستند، بی‌توجه هستیم.

این مبلغ اسلام در شرق آسیا، بیان کرد: در ساختار حکومتی چین، نمایندگان مجلس براساس ملیت‌ها، انتخاب می‌شوند، به همین خاطر مسلمانان این کشور، در مجلس نماینده‌ای ندارند.

حجت الاسلام آقایی تصریح کرد: منطقه مسلمان‌نشین «سین کیانگ» چین که بیشتر اهالی آن، به دامداری و دامپروری اشتغال دارند، به صورت نیمه مختار اداره می‌شود، برای مثال در ادارات بعضی کارمندان آن از طرف دولت مرکزی منصوب می‌شوند و بقیه از طرف مردم محلی اداره می‌شود، اما دولت چین برای کنترل و کم کردن جمعیت مسلمانان این منطقه، از افرادی که از مناطق دیگر چین به این منطقه، می‌آیند، حمایت می‌کند و امکانات ویژه‌ای در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

وی با اشاره به سیاست‌های کمونیسیتی این کشور، بیان کرد: تبلیغ دین و مذهب در چین، ممنوع است، اما اخیرا با توجه به شکل‌گیری گروه داعش و گسترش اقدامات آن، دولت چین برای مقابله با نفوذ تفکرات وهابیت و داعشی در بین مسلمانانش، از برخی نهادهای ایرانی، درخواست همکاری و اعزام مبلغ کرده است.

مسلمانان چین، امریکا را «شیطان بزرگ»، می‌دانند

این روحانی مبلغ اسلام در چین، در بخش دیگری از سخنانش درباره نگرش مردم چین، در برابر امریکا و سلطه‌طلبی آن، گفت: به لحاظ سیاسی حزب کمونیست این کشور، امریکا را به عنوان ابرقدرت قبول نمی‌کند و به همین خاطر همواره در مسائل بین المللی مثل موضوع هسته‌ای ایران، در مقابل سیاست‌های امریکا، ایستادگی می‌کند.

وی در همین باره افزود: مسلمانان چین هم، براساس اندیشه‌های اسلامی، امریکا را به عنوان «شیطان بزرگ» می‌دانند و این ظرفیت خوبی برای کار در زمینه آثار ضدامریکایی در بین آنان است، اما بهتر است قبل از ورود در این‌باره، وضعیت فرهنگی این کشور مورد رصد قرار گیرد.

حجت الاسلام آقایی با اشاره به سطح جوایز تعیین شده در بخش بین الملل جشنواره عمار بیان کرد: برای تاثیرگذاری و جذب بهتر آثار فیلمسازان خارجی، می‌توان در کنار فراخوان کلی جشنواره، برای برخی موضوعات و بخش‌های بین الملل مثل چین، ضمیمه ارائه کرد، البته نباید انتظار داشته باشیم که آثاری که در این حوزه می‌رسند، در ابتدا، سطح بالایی داشته باشند که این هم اشکال چندانی ندارد، چون مهم، حضور و مطرح شدن عمار در بین مسلمانان چین است و از طرف دیگر فیلمسازان هم، بیشتر به دنبال دیده شدن آثارشان هستند.

بعد از حضور در عمار، به «آخوند چینی»، مشهور شدم

این فعال فرهنگی، در بخش دیگری از سخنانش، درباره چگونگی ساخت مستند «آخوند چینی»، بیان کرد: تعدادی از فیلم‌های مربوط به حضورم در بین مسلمانان چین را به محمدتقی رحمتی که به فعالیت‌های من، علاقه‌مند شده بود، دادم و یک روز هم از صبح تا عصر در برنامه‌های تبلیغی من، حضور داشت که از این یک روز، مستند را ساخت.

وی با اشاره به پخش‌ این مستند در جاهای مختلف، گفت: در اوایل ساخت این مستند، از پخش آن اطلاع نداشتم و در همین ایام، بخاطر فوت یکی از اقوام، به همراه خانواده، به تبریز رفته بودیم.

حجت الاسلام آقایی ادامه داد: در مراسم ختم بودم که با من تماس گرفتند که فلانی، اینترنت پخش شدی، من، زیاد جدی نگرفتم. بعد از این اتفاق، همسرم هم که در برنامه انجمن اسلامی دانش آموزان تبریز شرکت کرده بود، وقتی متوجه شد مستند مربوط به من را در برنامه پخش می‌کنند، به مسئولان آن گفته بود که این شوهرم است، آن‌ها هم از من برای حضور در برنامه، دعوت کردند که با لباس شخصی در آن برنامه، شرکت کردم.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: علی‌رغم پخش این مستند در تلویزیون، شهرت اصلی مستند و من به عنوان «آخوند چینی»، بعد از شرکت در جشنواره عمار و پخش از طریق شبکه اکران مردمی آن، اتفاق افتاد.