به گزارش سوره سینما ، محمدرضا شرفالدین در گفتگو با روابط عمومی کنگره سراسری دو هزار شهید هنرمند افزود: گفتمان انقلاب اسلامی یک گفتمان دینی است و ما باید با گفتمان دینی به سراغ انقلاب اسلامی برویم. این درحالی است که هدف انقلاب اسلامی، فراگیر شدن «بایدها و نبایدهای دین» در همه شئونات بشر بود. بنابراین، گستردگی این گفتمان از یک سو و تخصصی بودن آن موجب شد تا نیروهای خاص خودش را پیدا کند.
وی ادامه داد: هنوز بعد از سه دهه از انقلاب؛ وقتی یک جناح سیاسی روی کار میآید در بسیاری از موضوعات بویژه در بخش فرهنگی دچار معضل است آن هم به این دلیل که نظریه مشخصی در عرصه فرهنگی ندارد و مجبور به آزمون و خطا کردن است!
این تهیه کننده سینمای ایران با بیان اینکه انقلاب اسلامی با پشتوانه دینی اتفاق افتاد یادآور شد: این علاقه و تعهد ملت ایران به دین بود که موجب انقلاب شد چرا که ملت ایران بر این باور بودند که دین پاسخگوی همه نیازهای آنان خواهد بود. هر چند که در عمل، کشوردر بسیاری از موارد دچار بحران شد و دلیلش آن بود که راههای اجرایی برای موضوعهای مختلف وجود نداشت. این درحالی بود که جنگ، بلافاصله شروع شد و بسیاری از گفتمانها را تعطیل کرد و شرایط سیاسی – اجتماعی را از شرایط گفتمانی به شرایط اضطراری تغییر داد و اگر گفتمانی هم وجود داشت به لحاظ شرایط سیاسی، دخالتهای بیگانگان و آدمهای خودفروخته به شدت به نظام فکری لطمه زدند و شکل امنیتی به خودشان گرفتند و نتوانستند فضای گفتمانی را حفظ کنند مثل جریان منافقین و معارضینی که به اسم گفتمان اما با نیت براندازی؛ گفتمان براه انداختند.
شرفالدین با اشاره به دوره اصلاحات اظهار داشت: گفتمان انقلاب اسلامی در دوره اصلاحات مهجور واقع شد و متاسفانه این دوره، فضای سالمی برای گفتمان انقلاب اسلامی محسوب نمیشود. از این رو به صراحت نمیتوان گفت« گفتمان انقلاب اسلامی» همواره در کشور جاری بوده است. چرا که یا شرایط مساعدی برای انجام آن در کشور فراهم نبوده یا اگر شرایط مناسبی هم وجود داشته مصادره به مطلوب میشده و لطمههای آن بیشتر از منافعش بوده است بویژه درسینما که ما خیلی کم این فضای گفتمانی را شاهد بودیم.
وی تاکید کرد: معتقدم آن چیزی که میتواند سینمای ما را نجات دهد و سینمای ایران را به یک سینمای ملی، شاخص و ممتاز تبدیل کند رویکرد گفتمان انقلاب اسلامی است که هم، ضررورت اجتماعی و سیاسی است و هم ضرورت فرهنگی جامعه امروزی ما محسوب میشود.
این سینماگر تصریح کرد: شهدا همچون یک بِرند ممتاز اجتماعی و فرهنگی برای همه جوامع به حساب میآیند و به قول مقام معظم رهبری، شهدا ستارههایی هستند که میتوان به کمک آنان جهتیابی کرد چرا که شهدا؛ شاخصهای فرهنگی یک جامعه هستند.
وی با اشاره به شبه روشنفکرانی که بر فضای فرهنگی کشور غلبه کردند گفت: آبشخور بسیاری از جریانهای روشنفکری، غیردینی و اومانیستی است. در حالی که روشنفکر، کسی است که از روشنگریهای دینی برای تبیین تفکر واعتقادات خودش استفاده کند اما جریانهای شبه روشنفکری موجود، با دین زاویه دارند و برخی از آنان حتی دین ستیز هستند ضمن اینکه سررشته اکثر آنان به لژیونهای فرماسیونری میرسد.
شرفالدین در مورد برگزاری کنگره سراسری دو هزار شهید هنرمند افزود: شاید یک شهید عکاس به طور مثال ، دارای یک اثر هنری ممتازی نباشد اما آنچه که میتواند برای ما مهمتر باشد هنر بزرگتر او یعنی «شهادت» است و ما باید آن هنر را ببینیم و بزرگ کنیم چرا که به فرموده حضرت امام (ره) شهادت هنرمردان خداست.
تهیهکننده فیلم سینمایی« دلتنگیهای عاشقانه » با بیان اینکه هنرمند هر جا رود قدر بیند و در صدر نشیند گفت: برای ما دینگرایی، ولایتمداری و دغدغههایی که یک شهید را به شهادت رسانده مهم است. بنابراین سبک زندگی شهید، نگاه او به دنیا، آخرت، جامعه و از جمله هنرباید تبیین شود و اگر تبیین شد آنگاه میتوانیم بگوییم هنرمند شهید ما تاثیرگذار بوده و توانستیم پیام و هنر او را به مخاطب منتقل کنیم.
شایان ذکر است کنگره سراسری ۲۰۰۰ شهید هنرمند در پنج رشته هنری شامل: سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی و شعر و ادبیات اواخر دیماه سالجاری توسط سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بسیج هنرمندان با مشارکت و تعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حوزه هنری، خانه هنرمندان ایران، مرکز بسیج سازمان صدا و سیما و بنیاد فرهنگی روایت به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار میشود.