سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ بهمن ۱۳۹۴ در ۱۰:۴۴ ق.ظ چاپ مطلب

چرا بین محتوای فیلم و پوستر آن تناسبی نیست؟/ آیا پوستر فیلم‌های فجر برای مخاطب جذاب است؟

poster-fajr1

پوسترهای فیلم به عنوان ویترین یک اثر سینمایی هستند لذا ضرورت دارد به شکل جدی مورد توجه قرار ‌گیرد و از پوسترهای تکراری و تقلید از پوستر‌های فیلم‌های خارجی پرهیز شود.

به گزارش سوره سینما، اهالی سینما معروف به سخت‌پسند بودن هستند و تا زمانی که صحنه‌ای به نتیجه مطلوب نرسیده، دست از کار برنمی‌دارند و حتی مشورت در بخش‌های مختلف فیلم از جمله فیلم‌نامه، صحنه  و اسم فیلم از ویژگی‌های مثبت این قشر هنری است.

اما نکته حائز اهمیت این است که پوسترهای فیلم به عنوان ویترین یک اثر سینمایی هستند لذا ضرورت دارد به شکل جدی مورد توجه قرار ‌گیرد و از پوسترهای تکراری و تقلید از پوستر‌های فیلم‌های خارجی پرهیز شود.

 

 

علیرضا ذاکری از گرافیست‌های کشور در این باره اظهار داشت: معمولاً پوستر فیلم‌های جشنواره فجر، در فرصت کوتاهی آماده می‌شود تا به جشنواره فجر برسد و به همین دلیل آثار قدرتمندی در این زمان محدود طراحی نمی‌شود. در صورتی که اگر این پوسترها در فرصت مناسب تا زمان اکران فیلم‌ها و با مشورت کارگردان و تهیه کننده، طراحی شود، قطعاً با نتایج بهتری مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: گرافیست‌های حرفه‌ای همواره از ایده‌های خلاقه برای طراحی یک پوستر استفاده می‌کنند. برخی گرافیست‌ها این سختگیری را برای آثار هنری خود دارند و هرگز حاضر نمی‌شوند از پوسترهای دیگر طراجان تقلید کنند. اما متأسفانه در پوسترهای فیلم فجر امسال شاهد حضور پوسترهایی هستیم که مشابه آن بارها در پوستر فیلم‌های خارجی روز دنیا دیده ‌شده است.

ذاکری درباره پوستر فیلم «دلبری» گفت: پوستر فیلم «دلبری» ابتدا این فکر را به  مخاطب القا می‌کند که این فیلم قصه‌ای اجتماعی و عاشقانه دارد اما انگار مضمون این  فیلم، دفاع مقدسی است؛ این پوستر چطور می‌تواند ویترین یک فیلم دفاع مقدسی باشد. ممکن است دلیل این همه فاصله بین محتوای فیلم و پوستر با تدبیر عوامل فیلم به نیت جذب مخاطب بیشتر باشد. این نکته تنها یک گمانه زنی است  و حرفه‌ای نیست که نظر قطعی بدهیم و شایسته آن است عوامل فیلم پاسخگو باشند.

 

 

وی درخصوص پوستر فیلم «بادیگارد»گفت: این اثر، کاری جسورانه است و مخاطبی که این فیلم را ندیده، با دیدن این پوستر می‌تواند به این نتیجه برسد که با فیلمی اکشن و متفاوت مواجه خواهد شد!

 

 

ذاکری افزود: در پوستر فیلم «بادیگارد» مخاطب با محتوای فیلم ارتباط برقرار می‌کند؛ جای گلوله بر دیوار سیمانی و سرکش خون‌آلود حرف «کاف» خبر از درگیری خیابانی در این فیلم می‌دهد. به نظر می‌آید این پوستر در خدمت فیلم بوده و تلاش داشته به قصه فیلم نزدیک شود.

وی درباره پوستر فیلم «آب‌نبات چوبی» گفت: این پوستر فاقد طراحی جدی برای لوگو فیلم است و گویا اینکه گرافیست فرصت کمی داشته. این اثر از نظر من به عنوان مخاطب یک رابطه خانوادگی متشنج را نشان می‌دهد که بین زن و مرد شخص دیگری حضوری کمرنگ دارد و بی شک این پوستر یک فیلم درام خانوادگی است. مشابه این پوسترها بارها در سینما دیده است و برای مخاطب بسیار آشناست.

 

 

این گرافیست بیان داشت: من با پوستر فیلم «کفش‌هایم کو؟» زیاد ارتباط نمی‌گیرم؛ این پوستر به لحاظ لوگوتایپ و چیدمان، تقلیدی از فیلم‌های هالیوودی است؛ «رضا کیانیان» در این اثر به عنوان شخصیتی مغموم نشان داده شده؛ این اثر دورنمایی از شخصیت اصلی قصه فیلم است و کمک چندانی به مخاطب نمی‌کند که به محتوای فیلم نزدیک شود.

 

 

وی گفت: پوستر فیلم «بارکد» هم ما را به محتوای فیلم نمی‌رساند و فقط یک لوگو تایپ خوب است.

ذاکری خاطرنشان کرد: به نظرم پوسترها باید با سلیقه و روحیات مردم ایران هم‌خوانی داشته باشد؛ توقع می‌رود بعد از ۳۴ دوره از جشنواره، علاوه بر پیشرو بودن محتوای فیلم‌ها، پوسترها هم پیشرو باشد چراکه ما گرافیست‌های خوبی داریم که باید از کارهای آنها استفاده کنیم.

 

 

وی یادآور شد: جدا از پوستر فیلم دلبری که می‌توانست اثر خوبی باشد و پوستر فیلم «بادیگارد» که قابل اعتنا است، به نظر می‌آید دراین چند اثر از پوسترهای سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، اثری غافلگیرانه که مخاطب را مجذوب کند دیده نمی‌شود.

ذاکری بیان داشت: بهترین شکل حرفه‌ای طراحی پوستر فیلم آن است که گرافیست‌ها به عوامل فیلم نزدیک شوند تا از ایده‌ها، مشورت‌ها و امکانات صحنه‌ای فیلم‌ها در آثار خود بهره ببرند.

منبع: فارس