به گزارش سوره سینما ، فهیم با اشاره به فیلم گیتا گفت: از اسم فیلم معلوم است که ما با یک فیلم زنانه مواجه ایم. گیتا یک ملودرام است که سطحی متوسط دارد. مسعود مددی بر خلاف جریان فیلم اولیها قدم برداشته چون فیلم اولی ها عموما به سمت سینمای با مخاطب خاص گرایش دارند و برای همین به سمت سینمای قصه گو رفته و یک فیلمنامه حساب شده و سنجیده ای بهره برده است.
فیلمساز در نقطه کور تحلیل درستی از جامعه ندارد
در ادامه میز نقد برنامه سینما ملت فیلم نقطه کور به کارگردانی مهدی گلستانه مورد تحلیل قرار گرفت. به گفته فهیم هیچ کدام از آدمهای فیلم نقطه کور ار خصائل یک انسان مدرن شهری برخوردار نیستند. مضمون فیلم دچار اغتشاش و افت مسائل اخلاقی است و این روی فرم و ساختار هم تاثیر می گذارد. فیلمساز تحلیل درستی از جامعه ندارد و این روی همه اجزای فیلم تاثیر منفی گذاشته است.
«نیمه شب اتفاق افتاد» به فیلمفارسیهای پیش از انقلاب پهلو می زند
در جریان تحلیل سومین فیلم از برنامه سینما ملت فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» به کارگردانی تینا پاکروان مورد بررسی قرار گرفت و محمد تقی فهیم گفت: مشکل فیلمهایی از نوع فیلم خانم پاکروان این است که داستان بیشتر به درد یک فیلم کوتاه می خورد تا یک فیلم بلند سینمایی.
به گفته این منتقد سینما برخی از فیلمهای سینمای ایران شباهت به سینمای فیلم فارسی پیش از انقلاب پیدا می کند که داستانی پیش پا افتاده با استفاده از صحنه های نوازندگی و کافه و عروسی کش داده می شود. آنزمان سعی می کردند در فیلمها صحنه های مربوط به کافه ها را زیاد کنند تا موجب به اصطلاح نشاط کاذب مخاطب شود و جالب است که در فیلم خانم پاکروان حتی موسیقی هم عقب است. شما ببینید نسل الان ما چه جنسی از موسیقی را گوش می دهد. با اینکه خواننده فیلم جوان است اما موسیقی های کوچه بازاری و پیش پا افتاده ای که فقط نوستالژیک است ارائه می شود و معلوم است که مخاطب اصلا نسل جوان و نوجوان نیستند.
به گفته این کارشناس سینما فیلم نیمه شب اتفاق افتاد مشکل قصه و کهنگی در ترسیم فضا و کاراکترها دارد. فیلم در ورطه سطح گرایی و ابتذال افتاده است چرا که نگاه فیلم به همه چیز سطحی است. حتی دیالوگها هم کیفیت پایینی دارد.
فهیم افزود: حتی موسیقی متن بیرون می زند. برای مثال فیلم سنتوری فیلم موسیقی است چون همین حالا جوانها آن موسیقی را گوش می دهند. فیلم حتی در ارائه بازیگری هم نقصهای زیادی دارد. فقط بازی لاله اسکندی قابل دفاع است و حتی می تواند سیمرغ نقش مکمل را هم بگیرد.