سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ اسفند ۱۳۹۴ در ۳:۴۳ ب.ظ چاپ مطلب

نشان جدید شبکه مستند سیما رونمایی شد

logo mostanad

مدیر شبکه مستند ضمن رونمایی از نشان (لوگو) جدید این شبکه برنامه‌های نوروزی را اعلام کرد.

به گزارش سوره سینما، مراسم رونمایی از نشان جدید شبکه مستند و معرفی ویژه برنامه های نوروزی سه شنبه ۱۸ اسفند با حضور امیر تاجیک مدیر شبکه مستند و اهالی رسانه برگزار شد.

در این مراسم محمدعلی قاسمی مشاور هنری سازمان صدا و سیما، ابوالقاسم ناصری مدیر گروه تولید، مختار هوشنگی مدیر تامین و پخش، علیرضا نوروزی مدیر مالی، سمیه عقبایی مدیر اطلاعات و برنامه ریزی، احسان محمدنژاد مدیر فنی و فاطمه پیروزی مدیر آرشیو نیز حضور داشتند.تاجیک در نشست خبری با اشاره به اینکه در ۲۶ اسفند ماه همزمان با پنج سالگی شبکه مستند، بسته گرافیکی شبکه نیز دچار تغییر می شود، اظهار کرد: ما به جای اینکه با برگزاری مراسمی، به تحمیل هزینه برای سازمان بپردازیم، این مراسم کوچک را برگزار می کنیم و هزینه ها را برای تولید مستند می گذاریم.

طراحی یک لوگو مناسب فضای تلویزیون

در ادامه قاسمی درباره تغییر لوگوی شبکه مستند توضیح داد: تغییرات گرافیکی یکی از اولویت های دوران جدید در سازمان صداوسیما است و مباحث گرافیکی به شدت جدی گرفته می شود. بنابراین شبکه ها در این زمینه با تغییراتی روبرو شده اند. درباره نشان شبکه مستند نیز برخی آن را کپی نشان شبکه نشنال جئوگرافیک می دانستند. گرچه در این عرصه، شباهت فرم ها ناگزیر است اما به خاطر یکسان بودن ماموریت ها هر دو شبکه، منتقدان این ایراد را بیشتر بر شبکه مستند وارد می دانستند.وی افزود: طرح جدید توسط سیدامین اسکندری که در حوزه موشن گرافیک فعال است، طراحی شده و صرفا لوگویی چاپی نیست، بلکه مناسب فضای تلویزیونی طراحی شده است.

تاجیک نیز تصریح کرد: فرم شبکه برای من خیلی مهم است. ما جزو اولین شبکه هایی بودیم که پخشمان عریض و ۱۶ به ۹ شد. لوگو نیز دغدغه من بود و با توجه به انتقادات به فرم شبکه، طرحهای زیادی زده شد، خدمت اساتید مختلفی رسیدیم و در نهایت به این لوگو تلویزیونی رسیدیم.

تغییر نشان و بسته گرافیکی و آغاز پخش HD از ۲۶ اسفند ماه

مدیر شبکه مستند تأکید کرد: ما از بین طرح ها، یک طرح را پذیرفتیم که آن مورد قبول معاون سیما و ریاست سازمان قرار گرفت. این نشان، موشن دار خواهد بود و از ۲۶ اسفند بسته گرافیکی شبکه نیز همزمان با تغییر لوگو، عوض میشود.

وی درباره ارتقای کیفیت پخش شبکه نیز توضیح داد: شبکه از ۲۵ اسفند ماه برای مخاطبان تهران HD می شود و پخش SD در کشور ادامه خواهد داشت. پس از آن با گذشت چند ماه و اطلاع رسانی دقیق برای همه مردم، سال آینده شبکه مستند در کل ایران به صورت HD پخش خواهد شد.

ویژگی های نشان جدید شبکه مستند

سیدامیر اسکندری طراح نشان جدید شبکه نیز در بخش پایانی این نشست درباره ویژگی های این نشان توضیح داد: نشان جدید، بر اساس نوشته کلمه «مستند» طراحی و اجرا شده است و از دو بخش زرد رنگ که حالتی گرافیکی از کلمه مستند و بخش طوسی رنگ که آیینه‌وار تکرار شده تشکیل شده است. در این نشان علامت «بی نهایت» مستتر است. این تکرار باعث به وجود آمدن سه دایره شده است که معرف سه نقطه موجود در کلمه مستند است.

وی افزود: در همین حال حرف «م» در تایپوگرافی، طرح بخشی از همین دوایر است که باعث یکسان سازی بصری در لوگو و تایپوگرافی شده است. این اِلِمان گرافیکی علاوه بر حرف م، با چرخشی ۹۰ درجه به صورت علامت سوال درآمده که سرچشمه تولید مستند های گوناگون است.
این گرافیست با اشاره به حساسیت های فراوان مدیریت شبکه یادآور شد: لوگو به صورت قرینه طراحی شده که باعث تعادل و ایستایی است و طراحی آن بر اساس اصول شبکه تلویزیونی انجام پذیرفته و در آن اِلِمان‌های مجزا، فضا های معکوس، محتوی و رنگ بندی تلویزیونی رعایت شده تا به بهترین وجه ممکن بر روی صفحه تلویزیون خود نمایی کند.

اسکندری خاطرنشان کرد: انتخاب رنگ شبکه و لوگو بر اساس روانشناسی رنگ انجام گرفته که بر پایه آن رنگ زرد منتقل کننده حس مثبت اندیشی، وضوح و گرمی است و از آن سو رنگ طوسی، تعادل و آرامش را منعکس می‌کند.