سوره سینما – احسان سالمی: شاید در ابتدای سال ۹۴ هیچکس باور نمیکرد که یک انیمیشن دینی بتواند جز لیست پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران در این سال قرار گیرد. کاری که «شاهزاده روم» توانست با فروش میلیاردی خود انجام دهد، آن هم در شرایطی که بسیاری از فیلمهای رئال سینمای ایران که از سوپراستارهای سینما استفاده کرده بودند نیز، نتوانستند در آن به موفقیت دست یابند.
هرچند که پیش از «شاهزاده روم»، بهرام عظیمی انیمیشنساز با سابقه کشورمان سعی کرده بود تا با ساخت «تهران ۱۵۰۰» به این موفقیت دست یابد اما او نیز برای دستیابی به این موفقیت همچون برخی از آثاری که پیش از این تولید شده بود، بیشتر از مخاطبان کودک، بر روی استقبال مخاطبان بزرگسال حساب کرده بود، به همین خاطر به سراغ شبیهسازی چهره بازیگران سرشناسی همچون مهران مدیری، بهرام رادان، هدیه تهرانی، حبیب رضایی و حسام نوابصفوی رفت تا با این ترفند، مخاطب بیشتری جذب کند.
از سوی دیگر نگارش چنین قصهای که بر پایهی حضور چهرههایی سرشناس در آن طراحی شده بود، هزینه تولید بسیار بالایی را بر روی دست تولیدکنندگان خود گذاشت و به همین دلیل «تهران ۱۵۰۰» حتی با وجود اقبال نسبی مخاطب نتوانست راه را برای اکران انیمیشنهای بعدی باز کند و همچنان کسی جرئت سرمایهگذاری روی این بخش از سینما را نداشت.
اما ساخت انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» در سال گذشته و اکران موفق آن در سال جاری، اتفاق مبارکی بود که نشان داد، میشود با هزینههایی معقولتر یک انیمیشن سینمایی موفق و قابل دفاع را تولید کرد و البته نگران بازگشت سرمایه آن نیز نبود. اثری که در زمینه کیفی دارای شاخصههای جهانی تولید انیمیشن باشد و بتواند مخاطب داخلی را به سینماها بکشاند.
جالب آن که تیم سازنده این اثر برخلاف رویهی گروههای قبلی که برای جذب عموم مخاطبان یا به استفاده از شمایل چهرههای سرشناس متوسل میشدند یا به روایت داستانهای برای بزرگسالان، به سراغ یک قصه جذاب و پرکشش دینی رفت و به جای دلبستن به حضور بزرگسالان، اثری را برای گروه سنی کودکان و نوجوانان تولید کرد که با استقبال هر دو گروه کودکان و بزرگسالان روبرو شد.
«شاهزاده روم» اکران خود را از میانه امسال و بدون سرگروه سینمایی آغاز کرد و توانست با رسیدن به رقم فروشی بیش از سه و نیم میلیارد تومان، به عنوان چهارمین فیلم پرفروش سینمای ایران در سال ۹۴ دست یابد. این در حالی است که بسیاری از اهالی سینما که پیش از این شکست نمونههای مشابه انیمیشنهای سینمایی را در گیشه اکران دیده بودند، تصور نمیکردند این اثر بتواند در چرخه اکران آن هم بدون برخورداری از سرگروه سینمایی به چنین رقم فروش چشمگیری دست پیدا کند.
این فروش اما در حالی هم اتفاق میافتد که «شاهزاده روم» در مسیر خود رقبای بسیاری را از سینمای رئال پشت سرگذاشته است. رقبایی که در هرکدام از آنها تعدادی از ستارگان سینما حضور داشتند ولی با این همه نتوانستند در این رقابت به شاهزاده روم برسند. آثاری همچون «رخ دیوانه»، «دوران عاشقی»، «عصر یخبندان»، «گینس» و «شیفت شب» که با وجود ستارگان خود از این انیمیشن سینمایی جاماندند.
فروش بالای «شاهزاده روم» یکی از معدود اتفاقات خوشایند سینمای ایران در سال ۹۴ به ویژه برای گروهی از سینماگران جوان است که میخواهند آثاری با مضمون دینی و انقلابی و بدون استفاده از زردبازیهای مرسوم برای فروش بیشتر بسازند. اثری بیادعا با مضمونی دینی که گروههای مختلف مخاطبان و همچنین طیفهای گوناگون و حتی متضاد سینمایی را به خود جذب کرده است و وادار به ادای احترام به ذوق و هنر سازندگان جوانانش.
بدون شک قرار گرفتن انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» در جمع چهار اثر پرفروش سینماهای ایران در این سال، اتفاقی مبارک برای سینمای ایران است که باید آن را به فال نیک گرفت و برای تکرار چنین اتفاقاتی تلاش کرد تا تبدیل به جریانی دائمی در عرصه سینمایی کشور شود و در سالهای آتی نیز شاهد تکرار چنین موفقیتهایی باشیم.