مازیار میری جمعه شب ۳۰ فروردین ماه برای نقد و بررسی فیلم سینمایی «حوض نقاشی» مهمان برنامه زنده «هفت» بود.
سوره سینما- مازیار میری درباره سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی سی و یکمین جشنواره فجر که نصیب فیلمش شد گفت: فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از نگاه تماشاگران در جشنواره دریافت کرد، من در اکران عمومی برای دیدن واکنش مخاطبان در سینما آزادی فیلم را در میان مردم دیدم و از استقبال مخاطبان شگفت زده شدم. با توجه به برخی پیش بینی ها مبنی بر فروش نکردن فیلم در ایام نوروز به نظر می رسد مخاطبان ما سلیقه شان تغییر کرده است. خوشبختانه این روزها مردم از مسائل فنی یک فیلم و نوع کارگردانی و روایت اطلاعات خوبی دارند و نظرشان نسبت به گذشته عوض شده است. پس شاد بودن قصه و حضور برخی ستاره ها دیگر ملاک استقبال از فیلم نیست.
جواد طوسی منتقد سینما درباره فیلم گفت: مهمترین وجه مشخصه و رمز موفقیت فیلم را رعایت درست قواعد ملودرام می دانم. حوض نقاشی با یک سری نقاط واقع گرایانه آمیخته شده که از طرف برخی منتقدان قابل انتقاد است اما فیلم به لحاظ ارتباط با مخاطب بسیار خوب عمل کرده است. بازی های اغراق آمیز در فیلم هدفمند صورت گرفته است و یکی از نقاط مثبت اثر به حساب می آید.از نشانه های ملودرام کشاندن بحران از حوزه های شهری به خانواده، پررنگ بودن شخصیت زن، درشت نمایی قواعد روایت پردازی و شخصیت ها است که در این فیلم به صورت حساب شده ای رعایت شده است.
میری گفت: من قصد داشتم عاشقانه ای در حوزه سینما بسازم و این عاشقانه قرار بود در مورد افرادی باشد که متفاوت از دیگران هستند و همین مسئله ما را به سمت ساخت ملودرام برد. اما تلاش کردیم در فیلم به ورطه اغراق نیفتیم و استفاده اغراق آمیزی از شاخصه های ملودرام نکنیم. در این فیلم کم رنگ ترین نوع اختلال رفتاری را برای نمایش انتخاب کردیم. علاقمند بودم داستان عاشقانه ما بر شرایطی که شخصیتها در آن قرار دارند، غالب میشود.من تجربهگرایی را در آثارم دوست دارم و بسیار علاقمندم که به جزئیات بپردازم. در”حوض نقاشی” به کمک دوستانم تلاش کردم تعلیقی را به وجود بیاورم که در نهایت به آن عمل قهرمانانه کاراکترهایم برسم که همان بالا رفتن از پله یا گذشتن از خیابان به تنهایی بود.
طوسی درباره تعلیق موجود در فیلم گفت: یکی از ارزش های حوض نقاشی استفاده درست از تعلیق است. تعلیقی که در خدمت فیلم و و واکنش ها و دنیای فردی کاراکترها است.
میری در بخش دیگری از سخنانش گفت: با شرایطی که جامعه ما دارد علاقمندم آدم هایم را با شرایط و بستر مختلفی به تصویر بکشم. علاقمند نیستم در یک جا و مکان خاص آثارم را بسازم. این روزها به گفتگو و حرف زدن بیشتر علاقمندم پس “حوض نقاشی” بیشتر مد نظرم است. معتقدم کرامت انسانی بسیار ارزشمند است و باید به آن پرداخت. سیاستگذاری که در این یکی دو سال گذشته شکل گرفته مردم را از سینما دور کرده است. متاسفانه همه مشکلاتمان را وارد رسانه ها کرده ایم و همین مسئله مردم را از سینما دور کرده است. این روزها فروش فیلم ها بیشتر به لحاظ قیمت بلیت ها بالا رفته است نه استقبال مخاطبان.
شهید آوینی شخصیتی پیشرو بود
در بخش دیگری از برنامه «هفت» میزگردی درباره شخصیت شهید آوین برگزار شد که در آن حسین معززی نیا داماد وی حضور داشت. وی گفت: فکر می کنم در ۲۰ سالی که از شهادت شهید آوینی گذشته است نکته ای کمتر مورد توجه قرار گرفته و آن این است که وقتی درباره آوینی حرف می زنیم باید دقت شود که درباره شخصیتی نامتعارف و غیرعادی که از زمان خودش پیش رو تر بود صحبت می کنیم. آوینی در بحث هایش به افقی می رسید که در فهم نمی گنجید و قابل درک نبود و همین مسئله باعث می شد برخی به او انتقاد کنند و فکر کنند که از راهش برگشته است. همین توصیفات امروز هم وجود دارد و برخی شخصیت متفکر و عجیب آوینی را به یک شخصیت عادی تعریف می کنند. امروزه این خطر وجود دارد که شخصیت آوینی را تکه تکه کنند. این روزها تنها به بخشی از شخصیت وی می پردازند و به بخش دیگری از عقایدش اشاره ای نمی شود. شخصیت محدودی از آوینی ارایه دادن و گرفتن جامعیت عقایدش خیلی خطرناک است و در واقع به این شکل در حق وی ظلم می شود.
دکتر شهاب اسفندیاری هم که در این نشست حضور داشت گفت:: بحث مصادره شدن شهید آوینی گریزناپذیر است و نمی توان گفت فردی روایت جامع و کاملی از یک شخصیت ارائه می دهد. ناچار شدن به حذف یا انتخاب برخی نظرات و تفکرات شهید آوینی باعث شده که عقاید وی به درستی منعکس نشود. مثلا در فیلمی که کیومرث پور احمد درباره شهید آوینی ساخته است نقد وی به عملکرد سید محمد خاتمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و یا ارتباطش با رهبرمعظم انقلاب اسلامی در روایت ها از شخصیت وی حذف شده است.اما پاسداری از یک تصویر موزه ای که مد نظر معززی نیا است باعث شده که شاهد تصویری خنثی از شخصیت شهید آوینی باشیم. مثلا اینکه شهید آوینی به سینمای غرب و هیچکاک توجه داشت نباید باعث شود که ما وجه انقلابی وی درباره سینما را نادیده بگیریم.
معززینیا در پاسخ توضیح داد: من هیچ گاه نگفته ام که نظرت آوینی نباید نقد شود. اما شما همزمان دارید هم جواب همه مسائلی که من در طول سالها در مقالاتم مطرح کرده ام را میدهید و هم جواب افرادی که وجه انقلابی آوینی را کم رنگ کرده اند و وجه پرداختن به سینمای غرب وی را پر رنگ و البته هم جواب افرادی مثل مسعود فراستی، بهروز افخمی و کیومرث پوراحمد را. من معتقدم که آوینی در همه زمینه ها مکتوباتی دارد و هم بیش از ۱۰۰ اثر کارگردانی کرده که همگی نیز موجود است و در دسترس علاقمندان قرار دارد. حرف اصلی من قیچی کردن برخی نظرات آوینی و حذف برخی نظرات دیگرش است. برخی مواقع چیزی عامدانه حذف می شود چون فکر می کنند به نفعشان نیست. عده زیادی چه در زمان حیات آوینی چه بعد از شهادتش تلاش کردند نظراتش درباره هیچکاک را کنار بگذارند و آنها را انکار کنند. البته نظرات آوینی درباره هیچکاک را نباید با نظرات فراستی در همان کتاب قیاس کرد.
اسفندیاری گفت: فراستی معتقد است که کتاب هیچکاک به این دلیل گردآوری شد تا جواب افرادی را بدهد که از سینمای تارکوفسکی حرف می زنند که به نظرم این اعتقاد بی منطق است.شما در مصاحبه تان با خبرگزاری فارس گفتید آدم هایی که خودشان احترامی ندارند می آیند از آدمی مثل آوینی حرف می زنند تا محترم شوند و مصداقتان هم مسعود ده نمکی است. چرا این نظر را مطرح می کنید که فقط امثال شما حق دارند درباره آوینی صحبت کنند.
معززی نیا در پاسخ گفت: شما چندین مسئله را با هم قاطی می کنید که ربطی به بحث ما ندارد. من که پاسبان نظرات آوینی نیستم. هرکسی حق دارد درباره وی صحبت کند اما نباید عقاید او را نادرست انتقال داد. آوینی از فیلم های نخبه گرایانه حمایت نمی کرد و حاضر هم نبود که تماشاگر به هر قیمتی وارد سینما شود. آوینی طرفدار «نیاز» و «قصه های مجید» بود. آوینی به دنبال راه سومی می گشت که راه برآمده از انقلاب بود. در آن دوران به نظرش کارگردان هایی مثل مجید مجیدی، عزیزالله حمید نژاد و ابراهیم حاتمی کیا امیدهای آینده سینما بودند.