به گزارش سوره سینما ، مراسم رونمایی از مجموعه آثار پوران درخشنده در ادامهی حرکت مؤسسهی رسانههای تصویری برای انتشار آثار مهم سینمای ایران در قالب مجموعههای مدون، با حضور مدیران، بازیگران، فیلمسازان و علاقهمندان سینما در موزه سینما با اجرای محمد سلوکی برگزار شد و ضمن رونمایی از آثار این فیلمساز، از او قدردانی هم شد.
حجتالله ایوبی، رییس سازمان سینمایی در این مراسم با بیان این که سوال اصلی دنیا امروز از ما این است که زن در کشور شما چه جایگاهی دارد؟! گفت: همهی تلاش ما این است که چهرهای خوب و درخشان از ایران ارائه بدهیم. چقدر باید هزینه میکردیم و رایزن فرهنگی به نقاط مختلف دنیا میفرستادیم تا چهرهای را که پوران درخشنده از زن ایرانی در مجامع سینمایی دنیا نشان میدهد، به دنیا معرفی کنیم؟
این مدیر سینمایی با بیان این که امروز از کسی تجلیل میکنیم که دیروز و امروز و فردای سینمای ایران است خطاب به پوران درخشنده اظهار کرد: خوشحالیم که فیلم میسازید و امیدواریم همه قدر شما را بدانند. شما با فیلمهایتان زبان گویای مشکلات اجتماعی شدید. شاید شما هم متهم به سیاهنمایی شدید اما الان که مدیران هم متوجه مشکلات جامعه شدهاند، امیدواریم همه قدر شما و آثارتان را بدانند و انتشار این مجموعه، کوچکترین کاری بود که میتوانستیم برای شما انجام دهیم.
مصطفی ابطحی، مدیر عامل مؤسسهی رسانههای تصویری نیز با بیان این که سینمای ملی ایران روزهای خوبی را سپری میکند و آرزوهای بزرگ سینماگران در آستانه تحقق است، گفت: جای خوشحالی است که برای رونمایی از آثار پوران درخشنده اینجا جمع شدهایم. او در طول حضورش در سینما آثار ماندگاری را مانند گنجینهای به جامعه تحویل داده است و مخاطبان کارهای او را فراموش نمیکنند چون موضوع اصلی کارش پاسداشت حرمت آدمی است.
ابطحی با بیان این که درخشنده واقعیتهای اجتماعی را به جامعه بازتاب میدهد گفت: جامعه ما التهابات زیادی دارد و او به خوبی به آنها میپردازد. آثاری که امروز رونمایی میشود برجستهترین آثاری است که از یک بانوی خلاق ایرانی در ژانر اجتماعی قابل ارائه است و با وجود زیرنویس انگلیسی امیدواریم مورد استفاده مخاطبان خارجی هم قرار بگیرد.
او ادامه داد: آشتی مردم با سینما و اشتیاق برای دیدن فیلمهای ایرانی رونق خوبی به این هنر صنعت داده و فروش فوقالعاده سینما در سال جاری نشانگر هجوم سرمایهها به سمت سینماست که موجب تولید زیرساختها، سالنهای سینما، آمدن تکنولوژی و تولید فیلم سینمایی است که این چرخه به نوبه خود به اقتصاد سینما نیز رونق بیشتری میدهد.
ابطحی با اشاره به این که استفاده از تکنولوژی نوین در حوزه نمایش خانگی و استفاده از تکنولوژی O.T.T برای ایجاد شبکه V.O.D اتفاق خوب دیگری در سینماست اظهار کرد: با تحقق V.O.D مخاطبان فیلمها در داخل و خارج از چند هزار نفر به چند میلیون نفر میرسد و همه میتوانند با نصب یک نرم افزار روی دستگاه شخصیشان آثار برجسته سینما را ببینند.
مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری با بیان این که اجرای پروژه سینمای سیار و کشاندن سینما به شهرهای کوچک از دیگر فعالیتهای سازمان سینمایی بوده است اظهار کرد: مردم بعضی شهرها که تجربه رفتن به سینما نداشتند با اجرای طرح سینمای سیار میتوانند همزمان با پایتختنشینان مخاطب فیلمهای روز سینما باشند. این طرح در موسسه رسانههای تصویری کلید خورد و سرورهای آن در این موسسه مستقر شدند و فیلمها از این طریق در حافظه دستگاهها قرار میگیرد و مردم میتوانند در شهرهای دیگر همزمان با تهران فیلمها را ببینند. در این سیستم امکان هیچ تخلف و سرقتی نیست. قفلهای نرم افزاری و سختافزاری مطمئنی برای آن تعبیه شده تا فیلمها هرگز در اختیار متجاوزان سینمای ایران قرار نگیرند.
مسعود جعفری جوزانی نیز با بیان این که پوران درخشنده در سینما مثل حسین علیزاده در موسیقی است و از پیشتازان سینمای بعد از انقلاب است گفت: در دهه ۶۰ امیدی به وجود آمده بود و همه نیروهای خلاق کشور به حرکتی رسیده بودند که افق تازهای ترسیم کنند. کسی به ما دستوری نمیداد و هرکسی از گوشهای با همه توان آمده بود که در این انقلاب فرهنگی نقشی داشته باشد.
این کارگردان سینما با اشاره به این که پوران درخشنده هم از ابتدا آمد و به مکانهای ملتهب جامعه وارد شد و تبدیل به یکی از زنان پیشتاز سینمای بعد از انقلاب شد و در میان فیلمسازان زن و مرد پیرو داشته است. در جهان کنونی که با شتاب تغییر میکند و اخلاق را دگرگون میکند آدمی مثل درخشنده برای من عزیز است چون در این تغییر هدفش را گم نکرده و آن هدف انسانیت است.
کارگردان «ایران برگر» اضافه کرد: درخشنده از مردم است و هرگز خود را از آنها جدا ندانسته، زمانی هم که مستند میساخت میخواست جامعه را آسیبشناسی کند و در سینما هم دنبال همین بوده و هرگز به کسانی که می خواستند سینما را به سلیقههای نازل تقلیل دهند کرنش نکرده است و تلاش کرده سهم خود را از مردم بگیرد و پیوندش را با مخاطب هرگز از دست ندهد. او ثابت کرده که در شهامت و خلاقیت زنان چیزی از مردان کم ندارند و به مشوق زنان دیگر تبدیل شده است.
در ادامه ابوالحسن داودی نیز با بیان این که ۴۴ سال از آشناییاش با پوران درخشنده میگذرد گفت: در سینمای ایران کسانی کار میکنند که بحرانهای مختلف را پشت سر گذاشتهاند. آنها به دلایل مختلف وارد سینما شدهاند اما برخی آمدند که حرفی بزنند و به چیزی که اعتقاد داشتند بپردازند. خیلیها برای گفتن حرفشان به مشکل خوردند و مسیرشان عوض شد اما پوران درخشنده به جای این که دنبال موقعیت خودش باشد مسیرش را بدون لغزش پیموده و برای حفظ موقعیتش مسیرش را عوض نکرده است.
کارگردان «رخ دیوانه» ادامه داد: من به عنوان کسی که مصائب فیلمسازی در ایران و پرداختن به موضوعات اجتماعی را میداند، میدانم که کار کردن با معلولان چقدر سخت است اما پوران درخشنده با ممارست سدهای مقابلش را که کم نبودهاند رد کرده است. او هرگز برای پول درآوردن و با موضوعات ساده کار نکرده و همچنان برای مردم فیلم ساخته و سراغ موضوعات دمدستی نرفته و به سینمای اجتماعی پرداخته است. او با اولین قدمهایش سینمای اجتماعی ایران را شکل داد و آن را دنبال کرد. در کارهای او اثری از سیاستزدگی نیست گرچه در آثار خیلی از فیلمسازان میتوان چنین چیزی را دید. امیدوارم در منحنی آثارش که نزولی هم نداشته بتواند همچنان موضوعاتی که دوست دارد بسازد.
پوران درخشنده نیز در سخنانی با بیان این که دوران پر فراز و نشیبی را در کارش سپری کرده است گفت: من ۹ سال کار نکردم به دلیل این که فیلمی ساختم که حرف آن برای عدهای از مسوولان آن زمان خوشایند نبود و شرایطی را به وجود آوردن که مانع کارم شدند اما من ناامید نشدم و راهم را در پژوهش و تدریس در دانشگاه ادامه دادم و از نو شروع کردم.
کارگردان «رویای خیس» ادامه داد: دهه ۸۰ به دلیل تحولات اجتماعی دهه بحران نوجوانان بود و من آن زمان فیلم رویای خیس را ساختم که در حق آن ظلم شد و کنار گذاشته شد و من متضرر شدم اما ادامه دادم. در دهه ۹۰ اتفاقات خوبی افتاده است. آقای ایوبی تلاش میکند تا به سینما کمک کند. اما من به عنوان فیلمساز میخواهم بتوانم حرفم را بزنم و فیلمم برای مردم نمایش داده شود و تلویزیون که رسانه ملی است آن را نشان دهد.
درخشنده با بیان این که مشکلات فرهنگی زیادی است که باید بتوانیم درباره آنها حرف بزنیم گفت: من جز این که دلم برای جامعه میسوزد هیچ قصد و نیتی ندارم. معتقدم پشت دوربین باید نگاه سلامتی باشد و با این نگاه سالم باید درباره دردها حرف زد. بعد از این همه سال خودمان یاد گرفتهایم چه چیز را میتوانیم بگوییم و به چه چیزهایی نمیتوانیم نزدیک شویم. به ما اعتماد کنید. آزادی اندیشه باید وجود داشته باشد نه این که تمام مدت نگران باشیم که نکند صحنههایی از فیلممان را حذف کنند.
او با بیان این که باید آسیبهای اجتماعی را با نگاه امنیت روانی به طور جدی ببینیم گفت: تنها درخواستم این است که فیلم بسازم و دغدغه نداشته باشم که چه بلایی سرمان میآید . چرا کارهای مرا تلویزیون نشان نمیدهد. هر جا دردی دیدهام دنبال آن رفتهام و سفارشم را فقط از مردم میگیرم. امیدوارم فیلمهایی ساخته شود که مردم احساس کنند مال آنهاست و فقط برای سرگرمی ساخته نشده است.
در پایان این مراسم با حضور رییس سازمان سینمایی، مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری و سینماگران حاضر در سالن سینماتوگراف موزه سینما از مجموعه آثار پوران درخشنده که شامل فیلمهای رابطه، پرنده کوچک خوشبختی، عبور از غبار، زمان از دست رفته، عشق بدون مرز، شمعی در باد، رویای خیس، بچههای ابدی، خوابهای دنبالهدار و هیس دخترها فریاد نمیزنند بود رونمایی شد.