به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، سیاوش خدایی که در سی و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با انیمیشن «صفحه خالی» عنوان بهترین کارگردانی در بخش پویانمایی را کسب کرده است درباره اهمیت این جشنواره گفت: جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از جمیع جهات جشنواره استانداری است. به خصوص در بخش نقد و بررسی آثار و از آن مهمتر بخش بین الملل که در سال گذشته با کیفیت مناسبی برگزارشد.
خدایی مهمترین عنصر در شکلگیری یک فیلم کوتاه را ساختار آن دانست و گفت: فیلم کوتاه را داستان آن کوتاه می کند. بنابراین یک فیلم کوتاه باید ضرورتا یک فیلم کوتاه باشد. در کنارِ این مسئله باید دقت کرد که دیگر نمی توان فقط به یک بخش از یک فیلم توجه کرد. در واقع باید کل یک اثر در مجموع خوب باشد. حتی مواردی نظیر صداگذاری که در فیلم های کوتاه جدی گرفته نمی شود مهم است. به این دلایل یک فیلم منتخب باید نمونه ای باشد از یک اثر کامل.
خدایی در پاسخ به اینکه جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران تا چه اندازه به رشد و ارتقای سینمای کوتاه یاری رسانده است، گفت: در جشنواره فیلم کوتاه تهران بهترینهای ایران حضور دارند و این امر نشان از آن دارد که فیلمسازان و مخاطبان آن با جشنواره ای مفید رو به رو هستند. البته به عقیده من یک جشنواره به خودی خود و به تنهایی نمی تواند مفید باشد. باید خروجی این جشنوارهها مورد توجه تهیه کنندگان قرار بگیرد. منظورم این است که در این رقابت ملی فیلمسازانی حضور دارند که آینده سینمای کشور هستند. در نهایت مهم این است که این جریان باید ادامه پیدا کند. متاسفانه در حال حاضر حمایت بسیار اندکی از فیلمِ کوتاه می شود و همین اتفاق باعث می شود که استعدادها در حد جوانه باقی بمانند. اگر تهیه کنندگان به این جشنواره به دید حمایت نگاه کنند میتوانند امیدهای سینمای کشور را شناسایی و به عرصه های بین المللی رهسپار کنند. برای نیل به این هدف جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران نقش مهمی را ایفا می کند.
وی درباره ماهیت بین المللی جشنواره فیلم کوتاه تهران و تفاوتش با نمونه های خارجی گفت: در دوره سی و دوم این جشنواره فیلم های خوبی شرکت داشتند که جزو بهترینهای جهان بودند و این اتفاق نشان از آن دارد که جشنواره فیلم کوتاه تهران توانسته در حد خودش وجهه بینالمللی پیدا کند. تصورم بر این است که جشنواره فیلم کوتاه تهران باید یک رویکرد داشته باشد و با این رویکرد شناخته شود. اگر چنین شود به همین رویکرد هم معروف خواهد شد و در نتیجه رنگ و بوی خاصی پیدا خواهد کرد.
کارگردان انیمیشن «صفحه خالی» در پاسخ به اینکه آیا سینمای کوتاه ایران تاکنون بر اساس فاکتورهای جهانی پیش رفته است گفت: من فکر نمی کنم فیلم کوتاه ایران جز در موارد استثنایی توانسته باشد با نمونههای خارجی رقابت کند. در این موضوع بحث تکنیک را فراموش کنید. در سطحِ جهانی هر دو عنصر فرم و محتوا در فیلم کوتاه بینهایت جذاب است. در ابتدا باید توجه کنیم که امروزه مخاطبان جهان نیازمند قصهگویی هستند. ما قبل از هر چیز باید توجه کنیم که قصه گویی مهمترین رکنِ سینما است.
خدایی در خصوص نبود امکان نمایش فیلمهای کوتاه در رسانه ها و بخصوص تلویزیون گفت: در کمالِ تاسف باید اعتراف کنیم که امکان گسترش فیلمِ کوتاه در ایران بسیار ضعیف است. دلیل اصلی هم مخاطب نداشتن در این حوزه است. ما مخاطب فیلمِ کوتاه نداریم و مردم بیشترعلاقهمند به تماشای فیلم های بلند هستند. در این ایام کمتر کسی به طور تخصصی فیلم کوتاه می بیند. شاید تلویزیون بتواند با نمایش دائمی بهترینهای جهان توجه مخاطبان را به فیلم کوتاه جلب کند. اما مهم ترین کار این است که بتوانیم در ابتدا لذت تماشای فیلم کوتاه را در بین مخاطبان رواج دهیم.