عسگرپور در ابتدای این نشست و سخنان خود با اشاره به اینکه در جامعه ما عادت شده تا هر پدیده ساده مانند ماست خوردن به یک جنجال و موضوع سیاسی تبدیل شود، اقتصاد هنر و وضعیت آن در کشور را دلیل اصلی شکل نگرفتن ارتباط میان ادبیات و حوزههای مختلف هنر از جمله سینما دانست. وی افزود: صحبت در خصوص اقتصاد هنر با سوء تعبیرهای زیادی همراه است و گفته میشود که نگاه مدنظر کاسبکارانه است. از آنجا که اقتصاد هنر در کشور ما پا نگرفته و روند نیمه منطقی هم ندارد این ارتباطها میان ادبیات و حوزههای هنر شکل نمیگیرد. تنها در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب است که مدیران فرهنگی در تمام سطوح صحبت از اقتباس ادبی در سینما میکنند ولی در شرایط عادی دغدغه لازم برای برقراری این ارتباط وجود ندارد. متأسفانه برخی از مناسک مذهبی ما مانند عزاداری امام حسین (ع) هم جنبه اقتصادی پیدا کرده است. شهردار سابق تهران به تکایا به صورت رایگان سنج و طبل و ارگ میداد و شهردار فعلی این روند را فرهنگیتر کرد.
عسگرپور با تأکید بر اینکه ارتباط تمام حوزهها با ادبیات مخدوش است درباره راهکارهای برون رفت از وضعیت سفارشی شدن اقتباس ادبی در سینما و تبدیل این روند سفارشی به یک معضل در رابطه مدنظر تصریح کرد: وقتی موضوعی اساسی حل نشود مجبوریم مانند بیماری آن را با واکسن یا دارو کنترل کنیم. قبلا میگفتیم کمک کنیم مدیر نالایق فرهنگی روی کار نیاید، حالا میگویم دعا کنیم این چنین مدیری روی کار نیاید و گمان میکنم در آینده باید بگویم نفرین کنیم مدیران غیرفرهنگی و نالایق را. حوزه هنری در دوره فعلی تلاش میکند برخی کتب موضوعی تبدیل به فیلم شود و شنیدهام که در دوره قبلی تلاش میشد این کتب فیلم نشوند چون معتقد بودند ارزشهایی که در آنها بود مخدوش میشود.
این مدیر فرهنگی شاخصههای فرهنگی یک کشور را کتاب، سینما و تئاتر دانست و گفت: در کشور ما تلویزیون غالب بر سینما و تئاتر شده است در حالیکه تلویزیون یک شاخص فرهنگی برای کشورها محسوب نمیشود.
وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: سیستمهای فرهنگی را مدیرانی تعیین میکنند که مسابقه جذابی بین خود با شعار دینداری و اسلامی بودن بیشتر نسبت به دیگران راه انداختهاند تا هر چه بیشتر در مدیریت باقی بمانند.
سپس سیدرضا میرکریمی با اشاره به تلاش خود برای شروع فیلمنامه از قصه و استفاده از چند قصه نویس در تیم چند پروژه سینمایی اخیر خود گفت: انقطاعی بین حوزه سینما و ادبیات افتاده است که کمتر یکدیگر را پشتیبانی میکنند. اگر پیکر رسانهای کشور را به عنوان هیبت انسان در نظر بگیریم کتاب رأس آن است. اما میبینیم که در کشور ما مطبوعات جای کتاب و تلویزیون جای سینما را گرفته است. این روند بر میگردد به اینکه ما بخش خصوصی فعال در این زمینه نداریم و همه چیز در حوزه دولتی شکل میگیرد. مأموریت و توجه کوتاه مدت مدیران دولتی باعث میشود برنامه ریزیهای بلند مدت مدنظر قرار نگیرد. ارتباط میان ادبیات و حوزههای هنر زمانی اتفاق میافتد که اقتصاد آزاد هنر داشته باشیم که گلوگاه اصلی تحت کنترل نهادهای دولتی نباشد.
کارگردان فیلمهای «به همین سادگی» و «یه حبه قند» درباره راهکار برون رفت از وضعیت سفارشی شدن اقتباس ادبی در سینما و تبدیل این روند سفارشی به یک معضل در رابطه مدنظر گفت: واقعیت این است که در حوزه فرهنگ هنرمندان دوراندیشتر و نگرانتر از مدیران نسبت به اخلاق و فرهنگ جامعه هستند. ما نیازمند مدیران دوراندیشتر و بلندنظر هستیم که کمتر درگیر روزمرهگی شوند اما میبینیم که اینگونه نیست و مدیران پاسخگوی کسانی هستند که نگرانیشان متفاوتتر از نگرانی هنرمندان است.
این هنرمند شناخته شده سینما تصریح کرد: اینکه رقابت خودمشروع بینی شروع شده و همه مدیران فرهنگی میخواهند گوی سبقت را در تظاهر به آرمانها و ارزشهای جامعه بگیرند سم مهلکی است که خروجیاش آثار بسیار نازل و از دست دادن فرصتهای مغتنم فرهنگ و هنری است. در ۴ سال اخیر کارنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاه است و هرگز پاک نخواهد شد. شاید دوستان در انتهای صدارتشان تلاش کنند این کارنامه را در میان سکوت معنادار هنرمندان به گونهای دیگر نشان دهند. اما این سکوت هنرمندان به نشانه تأیید این کارنامه کاری نیست و به زودی نقدهای جامعه هنری نسبت به این کارنامه کاری شروع خواهد شد.
میرکریمی معتقد است مدیران فرهنگی با ناکارآمدی و تظاهر و نفسانیاتی که با شعار انقلابی و ظاهری ظاهرا آراسته جامعه هنری را فریب دادند. وی ادامه داد: امیدوارم در دوره جدید در حوزه فرهنگ اتفاق خوبی بیفتد زیرا معتقدم ریشه بسیاری از مشکلات ما در همین حوزه است. امیدوارم مسئولانی بیایند که همانقدر که هنرمندان نگران هستند نگران جامعه، اخلاقیات و فرهنگ باشند. حداقل افراد مسئولی بیایند که به جای شانه خالی کردن و تقصیر را به گردن دیگری انداختن پاسخگوی جامعه و هنرمندان باشند.