سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ آذر ۱۳۹۵ در ۵:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب
در نشست رسانه ای چهارمین جشنواره فیلم یاس عنوان شد:

سید مصطفی ابطحی: نام ایران در حوزه فرهنگ و سینما بلند آوازه تر از سایر حوزه ها است

neshast-yas-1

دبیر چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس گفت: نام ایران در حوزه فرهنگ و سینما به مراتب بلند آوازه تر از سایر حوزه هاست. فرهنگ و سینما مزیت نسبی ماست و ما موظفیم برای پاسداشت پایه ها و بن مایه های فرهنگی خود بکوشیم.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس؛ نشست رسانه ای چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس صبح امروز-سه شنبه ۱۶ آذر- در موسسه رسانه های تصویری برگزار شد.

دکتر سید مصطفی ابطحی دبیر چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد شهدای دانشجو و تبریک روز دانشجو گفت: سینمای نجیب، شریف و پر افتخار ایران در سال های اخیر به ویژه طی ماه های گذشته به سرعت، به پیش می رود و چشم های مخاطبان را به تولیدات قوی و غنی خود مبهوت می کند. سینمای ملی این روزها دست خیال تماشاگر را می گیرد و به دوردست ها می کشاند.

وی افزود: سینمای ایران زبان گویای فرهنگ ملی، دینی و بومی ماست و سینماگران، سفیران پر افتخار فرهنگ این دیارند که پیش و بیش از همه پرچم سه رنگ این کشور را در جشنواره های جهانی به احتزاز در می آورند. نام ایران در حوزه فرهنگ و سینما به مراتب بلند آوازه تر از سایر حوزه هاست. فرهنگ و سینما مزیت نسبی ماست و ما موظفیم برای پاسداشت پایه ها و بن مایه های فرهنگی خود بکوشیم.

 

**سینمای خانگی مکمل سینماست

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری با بیان این که جادوی سینما در دست سینماگران جدی، هنرمند و با دانش جلوه گر می شود، ادامه داد: همراه با پیشرفت سینما، سینمای خانگی و ویدئورسانه جایگاه شایسته و برتری یافته است. این رسانه نه تنها رقیب سینما نیست، بلکه مکمل سینماست و در کنار آن گام موثری برای اعتلا و شکوفایی فرهنگ بر می دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نمایش خانگی یکی از بزرگترین رسانه هاست که بیشترین ارتباط را با مخاطبان علاقه مند به سینما در سراسر کشور برقرار کرده است. این رسانه اگرچه بیش از دو ده سال از عمر آن می گذرد، اما توانسته است مراحل آزمون و خطا را در همین سال ها پشت سر بگذارد و با قامتی بلند برای مقابله با رقیبان خود آمادگی جدی پیدا کرده است.

ابطحی با اشاره به راهکارهای صیانت و ارتقای نمایش خانگی توضیح داد: همه ما باید تلاش کنیم تا این هنر- رسانه بتواند در عرصه فرهنگی و اقتصادی نقش موثری را ایفا کند. امروزه در کشورهای توسعه یافته سهم صنایع فرهنگی، سهم ممتاز و قابل اعتنایی است. لذا هرچه اقتصاد فرهنگی از کل نظام اقتصادی سهم بیشتری داشته باشد، کشور به همان میزان توسعه یافته تر است. خوشحالیم نمایش خانگی برای کسب سهم بیشتر در اقتصاد سینما تلاش می کند.

وی همچنین عنوان کرد: نمایش خانگی برای بقا، رشد و تعالی خود امروز هیچ چاره ای جز اتصال به تکنولوژی نمی بیند تا روایت های خود را با استفاده از فناوری به روز کند. استقلال نمایش خانگی و تقویت هویت آن، از وظایف موسسه رسانه های تصویری است و رسالت نمایش خانگی بستگی به تولیدات برتر هنری و سینمایی دارد؛ تولیداتی که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کرده و از کیفیت خوبی برخوردار باشند.

 

**جشنواره بین المللی فیلم یاس تلاشی برای نمایش اهمیت و جایگاه نمایش خانگی است

دبیر چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس با بیان این که حضور سینماگران برجسته گواهی بر درخشان بودن آینده شبکه نمایش خانگی است، ادامه داد: امروز می بالیم که بزرگترین سینماگران، برجسته ترین بازیگران و کارگردانان در عرصه نمایش خانگی فعالیت می کنند. اقتصاد این رسانه با حضور این هنرمندان، تضمین شده است که امیدوارم تحولی جدی پیدا کند. نمایش خانگی با حضور این افراد به نقطه عطفی در حوزه سینما هم تبدیل و زمینه لازم برای حضور جوانان هنرمند و علاقه مند به سینما فراهم شده است و در چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس شاهد تولیدات جوانانی خواهیم بود که گوی سبقت را از پیشینیان
ربوده اند.

ابطحی با اشاره به ضرورت تقویت شبکه نمایش خانگی عنوان کرد: جشنواره بین المللی فیلم یاس تلاشی برای نمایش اهمیت و جایگاه نمایش خانگی است. این جشنواره امروزه به یکی از جشنواره های معتبر و مهم سینمایی تبدیل شده و اهداف متعددی از جمله ارزیابی دقیق و منصفانه تولیدات یک سال اخیر سینماگران در نمایش خانگی، شناسایی استعدادهای جوان و کمک کردن به آنان برای ورود به عرصه فیلمسازی، زمینه سازی برای دیده شدن هنرمندانی که تاکنون فرصت شرکت در نمایش خانگی را نداشته اند، ایجاد بستری برای گفت و گو میان فیلمسازان و هنرمندان، را دنبال می کند.

دبیر چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس با بیان این که جشنواره بستری برای گفت و گوست، افزود: ما در فضای فرهنگ و هنر موظف به گفت و گو هستیم و گفت و گو امروز گمشده ی صحنه فرهنگ و سینما است. حضور فیلمسازانی از کشورهای دیگر به تبادل اطلاعات و شروع تولیدات مشترک در حوزه نمایش خانگی منجر می شود و با این هدف چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس کارش را دنبال می کند.

بخش دوم گفت و گوهای ابطحی به شرح بخش های مختلف جشنواره و تعداد آثار راه یافته به آن اختصاص یافت.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه های تخصصی در بخش vod  گفت: در بخش vod نشست های تخصصی برای پاسخگویی به سوالات مخاطبان درباره این ظرفیت عظیم سامانه نمایش درخواستی برگزار خواهد شد. در حوزه vod ، زمینه جذب میلیون ها مخاطب برای دیدن فیلم های بومی، دینی و ملی فراهم می شود. مخاطبان vod تنها با نصب یک نرم افزار ساده بر تلویزیون، رایانه و تلفن همراه خود شاهد فیلم های زیادی خواهند بود.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری همچنین از شروع تولید اولین سریال نمایش خانگی برای پخش در vod در روزهای آتی خبر داد.

neshast-yas-2

وی همچنین با اعلام خبر رونمایی از ۱۰۰ دستگاه های سینماسیار در استان های مختلف کشور توضیح داد: در حال حاضر تنها ۶۰ شهر از ۱۰۷۰ شهر ایران سینما دارند و متاسفانه مردم به دلیل عدم داشتن سینما در شهر خود، آداب سینما رفتن را نمی دانند و فیلم های تولید شده توسط سینماگران را ندیده اند. به دلیل بی توجهی به این تماشاگر بالقوه، سینماسیار راه میانبری است که تعداد ۱۰۰ دستگاه آن آماده شده و در چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس تعداد ۱۰ دستگاه در استان مازندران راه اندازی خواهد شد. همچنین سایر دستگاه ها در شهرهای فاقد سینما به مردم استان های مختلف، پیشکش می شود. سینماسیار اتفاق مهمی است و با بهره گیری از آن درصد مخاطبان سینما افزایش می یابد. به تبع با افزایش مخاطبان سینما، درآمد سینماگران افزایش و مشاغل جدیدی ایجاد می شود.

دبیر چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس با اشاره به بخش های مختلف جشنواره بیان کرد: در بخش مسابقه ایران ۱۰۸ فیلم به دبیرخانه رسید و از میان این آثار ۲۰ اثر به مرحله داوری رسیدند که برخی از آن ها فیلم اولی هستند.

وی درباره بخش بین المللی نیز توضیح داد: در حوزه بین الملل نیز ۸۴ فیلم از کشورهای دیگر همچون اسپانیا، هلند، کره جنوبی، فرانسه، ترکیه، آلمان، بوسنی و… به دبیرخانه و ۹ فیلم به مرحله داوری رسید. در میان فیلم های راه یافته به مرحله داوری نیز ۳ فیلم ایرانی «گمیچی»، «تاول» و «سپید به رنگ مروارید» مورد داوری قرار خواهند گرفتند. از میان ۵ داور این بخش نیز سه داور از کشورهای بوسنی و هرزه گوین، ترکیه و لبنان و دو داور از ایران خواهند بود.

وی با اشاره به تجلیل از  سینماگران برجسته در چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس گفت: در این جشنواره از علی نصیریان، ثریا قاسمی، داریوش اسدزاده و باباییان در چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس به عنوان هنرمندان فعال در حوزه نمایش خانگی و همچنین از دو خانواده شهدای حرم استان مازندران نیز تقدیر می شود.

این مدیر فرهنگی جشنواره بین المللی فیلم یاس را محلی برای افزودن تجربه های فرهنگی و هنری دانست.

در ادامه این نشست ابطحی در پاسخ به این سوال که چه بخش های جنبی در جشنواره برگزار خواهد شد گفت: مهم ترین بخش جنبی جشنواره فیلم یاس کارگاه هایی است که توسط هنرمندان ایرانی و مهمانان خارجی برگزار می شود. دست اندرکاران آیفیک (انجمن موسسات و شرکت های فیلمسازی ایران) برگزار کننده بخش هایی از این ورکشاپ ها خواهند بود. در خصوص VOD هم مهندسان، کارگاه هایی را در طول جشنواره برگزار خواهند کرد و البته نشست مشترکی هم با حضور مهمانان ایرانی و خارجی در بخش بین الملل برگزار خواهند شد.

دبیر چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس با اشاره به این که در چهار شهر استان مازندران فیلم های جشنواره به نمایش درخواهد آمد بیان کرد:  بابل، رامسر، تنکابن و چالوس ۴ شهری هستند که در آنها فیلم های جشنواره به نمایش در خواهد آمد. ما در رامسر ۶ سانس اکران خواهیم داشت و در شهرهای دیگر ۵ نوبت نمایش فیلم داریم.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: از داوران جشنواره که برخی از آنان در دوره های قبلی هم داور جشنواره یاس بودند درباره فیلم ها پرسیدم و همه آنها گفتند که فیلم های حاضر در جشنواره امسال به مراتب جذاب تر و کیفی تر هستند.

وی همچنین درباره کمبود تبلیغات و خالی بودن سینماهای نمایش دهنده آثار جشنواره در سال گذشته و اینکه چه تدبیری برای رفع این نقص انجام داده اید، گفت: ما در ۱۰ شهر دیگر مازنداران که فاقد سینما هستند دستگاه های سینماسیار را راه اندازی خواهیم کرد.

ابطحی افزود: در کل استان مازندران و در سالن های آموزش و پرورش، فرهنگسراها و… این دستگاه ها نصب خواهند شد. همچنین محل نصب این دستگاه ها در پوسترهای تبلیغاتی و بنرهایی که از پیش آماده شده اند اعلام شده و از فردا در سطح شهر، در اتوبوس های شهرداری، تاکسی ها و هر فضایی که باعث اطلاع مردم بشود، نصب خواهد شد. ما هم معقتد هستیم که این فیلم ها آماده شده اند تا مردم آنها را ببینند. ما تبلیغات خوبی انجام دادیم تا مردم بیایند و این فیلم ها را ببینند و از آنها لذت ببرند.

وی در خصوص فعالیت های جشنواره فیلم یاس در فضای مجازی گفت: ما در فضای مجازی مفاهیم واپلیکیشنی (برنامه موبایلی) برای اندروید طراحی کردیم تا مخاطبان جشنواره یاس با نصب این برنامه روی دستگاه های خودشان از تمامی اتفاقات جشنواره مطلع  شوند. همچنین دستگاه های «روتر» در سینماها نصب کردیم که به محض ورود به سالن های سینما و با روشن شدن بلوتوث گوشی های موبایل، در روند برنامه های جشنواره  قرار خواهد گرفت.

ابطحی توضیح داد: حتی ما بحث نظر سنجی از مردم را به صورت مجازی راه اندازی کردیم و قصد داریم نگاه مردمی را از طریق همین پرسشنامه هایی که طراحی کردیم یک روز قبل از اختتامیه جمع بندی کنیم تا بتوانیم جایزه نگاه مردمی را تقدیم هنرمندان کنیم. کارهایی که ما در حوزه فضای مجازی در جشنواره فیلم یاس انجام می دهیم مقدمه خوبی برای استفاده از تجهیزات و فضاها برای جشنواره فیلم فجر است.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در پاسخ به این پرسش که پس از پخش غیرقانونی برخی از فیلم ها چه اقداماتی انجام داده اند گفت: متاسفانه علی رقم تمام تلاش های ما برای مقابله با پدیده شوم قاچاق خبر رسید که در شهر اصفهان فیلم های ابد و یک روز در حال توزیع است. ما با پیگیری از طریق دادگستری و نیروی انتظامی توانستیم به سرنخ هایی برسیم و اسامی این افراد را پیدا کنیم.

در فضای مجازی هم تلاش کردیم تا به مقابله با سایت هایی که اقدام به گذاشتن این فیلم ها برای دانلود غیرقانونی کرده اند بپردازیم. در فضای مجازی دستگاه های دیگری غیر از ارشاد باید همکاری کنند تا بتوانیم مانع چنین اقداماتی شویم. البته ما از همراهی این دستگاه ها ممنون هستیم .

ابطحی در خصوص اضافه شدن آرشیو موسیقیایی به VOD  نیز گفت: وزیرمحترم سابق به معاونت هنری دستور دادند تا آرشیو موسیقی خودشان را در اختیار ما بگذارند. همانطور که می دانید در VOD فیلم و سینما پیشگام است اما باید محتواهای دیگری چون فیلم های آموزشی، موسیقی و بازی هم در این پروسه قرار بگیرد. ما این کار را انجام دادیم و البته معاونت هنری بخشی از آرشیو خودشان را که البته کامل نبود در اختیار ما قرار دادند.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم VOD موفق باشد همه باید همراهی مجدانه ای داشته باشند. امیدوارم که معاونت هنری بار دیگر دستور اکید بدهند تا با پیگیری مجدانه تمامی آرشیو در  اختیار ما قرار بگیرد. در بخش خصوصی هم فیلم های خوبی وجود دارد که ما چگونگی ورود این آرشیو به VOD را طراحی کردیم. ما تمامی زیرساخت های لازم را فراهم کردیم و تنها به اراده کوچکی نیاز هست تا انقلاب بزرگی در بخش VOD به وجود بیاید.

وی در پاسخ به این پرسش درباره تمام نشدن دوران تله فیلم و دلایل ضرورت برپایی جشنواره توضیح داد: بعضی معتقد هستند جشنواره را باید تطبیق شود. بعضی دیگر معتقد هستند باید شبکه نمایش خانگی باید تعطیل شود. هر کسی آزاد و راحت است که هر طور می خواهد قضاوت کند. اجازه بدهید چهارمین جشنواره فیلم یاس برگزار شود. ما باید تلاش کنیم تا فیلم های نمایش خانگی دیده شوند. آن کسانی که وارد حوزه نمایش خانگی شده اند، آثارشان دیده شود. کمک کنیم تا تلاش های یک ساله هنرمندانی که فیلم های خوبی را به شبکه نمایش خانگی آورده اند، مورد توجه قرار بگیرد. چرا که این فیلم ها به خانه های مردم می رود و خانه در فرهنگ ایرانی مقدس است.

ابطحی افزود: بخش جدیدی که برای اولین بار در این دوره جشنواره برگزار می شود، ارزیابی سریال هایی است که از ابتدای شروع به کار شبکه نمایش خانگی تاکنون برای این شبکه تولید شده اند. این سریال ها هم مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. البته بعضی با تعدد و تکثر جشنواره ها مخالف هستند اما باید بدانیم که زمانی همه این بخش ها در جشنواره فیلم فجر مورد ارزیابی قرار می گرفتند. جشنواره فیلم فجر یک جشنواره تخصصی است که از دل آن جشنواره فیلم کوتاه، مستند، هنرو تجربه و فیلم های ویدئویی بیرون آمدند تا به صورت جداگانه برگزار شوند. اینها هم باید دیده شوند.

وی تاکید کرد: آقای حجت قاسم زاده هم درباره به سر آمدن دوران تله فیلم در تلویزیون صحبت کرده بودند نه در شبکه نمایش خانگی. بنابراین بهتر است صحبت های ایشان را به درستی منتقل کنید. ما با بودجه ای که در اختیار داریم تلاش کردیم تا به هنرمندان شبکه نمایش خانگی ارج نهیم. از آنها حمایت و پشتیبانی کنیم و برگزاری این جشنواره ها بخشی از انگیزه دادن به جوانان و برای ورودشان به عرصه شبکه نمایش خانگی است.

ابطحی درباره تجلیل از پیشکسوتان و جایگاه جوانان بیان کرد: ما به جای تجلیل از جوانان آنها را تشویق می کنیم. در همه جای جهان هم چنین روندی وجود دارد و از کسانی تجلیل می شود که عمری را صرف هنر و دانش و خلاقیت کرده اند، ما جوانان را تشویق می کنیم. فرصت دیده شدن آنها را فراهم می کنیم. جوانان تجلیل نمی خواهند باید بلکه به رسمیت شناخته شوند و ما آنها را به رسمیت می شناسیم و با معرفی آنها به جامعه هنری زمینه فعالیت گسترده آنها را مهیا می کنیم.با جشنواره یاس فرصت مهمی در اختیار جوانان عاشق – جدی و آینده دار سینمای ایران می گذاریم و انگیزه لازم برای فعالیت در این عرصه را برای جوانان فراهم می کنیم.

در این نشست مدیران بخش های مختلف جشنواره نیز حضور داشتند.

چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس از ۲۲ تا ۲۶ آذر ماه در شهر رامسر با حمایت سازمان سینمایی و مشارکت استانداری مازندران برگزار می شود.