نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی «روز سوم» نگاه هالیوود در فیلم «آرگو» به ایرانیها و دوران انقلاب اسلامی را همراه با بیانصافی دانست.
سوره سینما- پایگاه خبری- تحلیلی حوزه هنری نوشت: در ادامه نشست نمایش و نقد فیلم «آرگو» که با حضور معصومه ابتکار، مهدی سجاده چی و حجت الاسلام علی ریاحی دبیر برگزاری مناسبت ها و همایش های حوزه هنری برگزار شد، ریاحی در سخنانی گفت: فیلم های ساخته شده در کشورهای خاص برای بیان مطالب خاصی است ولی بعضی از این آثار به میزان قابل ملاحظه ای پرداخت خود را به موضوع بیشتر از ظاهر می دهند و در فیلم آرگو در بسیاری از استاندارهای هالیوودی صرفه نظر می شود و فقط می خواهد محتوایی را برساند. ما در حرف هایمان می گوییم چرا فیلم هایی مانند آرگو ساخته می شود؟ غرب اثری را می سازد که خود از ساختن آن بهره ببرد نه اینکه ما از آن اثر سود ببریم. ما باید ببینیم در بیش از سی سالی که از تاریخ واقعه ی سفارت آمریکا در ایران می گذرد ، ما چه کار انجام داده ایم؟
دبیر برگزاری مناسبت ها و همایش های حوزه هنری تاکید کرد: چرا برای پادشاهی مانند کوروش که متعلق به تاریخ کشور است حالا یا او را قبول داریم و یا نداریم ،کشورهای غربی فیلم بسازند و چرا ما این کار را نکنیم حداقل آنگونه که می خواهیم و درست است او را نشان می دهیم. در مسائل انقلاب،دفاع مقدس و مسائل دینی این فرصت ها را از دست ندهند و اگر این فرصت را از دست دادیم به فکر جبران آن باشیم و با ساخت یک فیلم بسیار قوی و مبتنی بر واقعیات که همانطور که پرسش های داخلی ما را جواب می دهد، برد برون مرزی هم داشته باشد.
در ادامه مهدی سجاده چی کارگردان کشورمان در سخنانی گفت: بر اساس آنچه که در سالهای گذشته دیده ایم قواعد بین المللی صرفا برای کشور ماست زیرا می بینیم قطعنامه های بسیاری برای دولت اسرائیل صادر شد اما به هیچ کدام از آنها اهمیتی داده نمی شود. آمریکا کشورعراق را علی رغم قوانین بین المللی اشغال می کند و بالای ۷۰۰ هزار نفر کشته این کشور از تصرف توسط آمریکا اعلام شده است.هر زمان قدرت های مسلط در دنیا امنیت ملی و سیستم سرمایه داریشان به خطر افتاده هر کاری که خواسته اند بدون توجه به قواعدی که خود طراحی کرده اند، انجام داده اند.
سجاده چی ادامه داد: ما باید یک استراتژی داشته باشیم که اگر اتفاقی افتاد و توهینی شد ما چگونه بتوانیم پاسخ بدهیم که این البته بحث کوچکی از استراتژِدی راهبردی کشور ما خواهد بود نه اینکه مهمترین آن محسوب شود. ضمن اینکه وقتی فشاری بر بازوی کسی می آید داد زدن به مثابه راحت ترین کار است تا درد را فراموش کند اما باید ملت هایی مثل ما که دارای حزن مقدس هستند خاطرات و تاریخ خود را فراموش نکند و مانند وضعیت الان نباشیم که فقط دارای خاطرات کوتاه مدت هستیم به طوری که پسر من با دیدن فیلم آرگو می گوید به نظر من مشکل ضد ایرانی در این فیلم وجود ندارد.
وی با بیان اینکه آمریکائیها از جریان گروگان گیری سفارت آمریکا در ایران یک خاطره بدی دارند، افزود: آنها بعد از سالها توانستند با ساختن فیلم آرگو به این خاطره بد جواب بدهند و این تنها کاری بود که از دستشان برمی آمد و این را تبدیل به پیروزی کردند اما تحقیری که گریبان آمریکا را با خاطر ساختن این فیلم گرفته تا مدت ها باقی خواهد ماند.این فیلم بر خلاف آنچه در ابتدای فیلم آمده که بر اساس واقعیات ساخته شده است، به واقع این طور نیست زیرا طبق گفته جیمی کارتر رییس جمهور وقت آمریکا بعد از دیدن این فیلم ماموران سازمان سیا بر خلاف آنچه که در این فیلم نشان داده می شود در جریان این کار نبوده اند و این کانادائیها بوده اند که این لطف را در حق ما انجام داده اند.
وی درخصوص نام فیلم «آرگو» گفت: در اساطیریونان باستان ماموریت غیر ممکنی توسط کشتی با عنوان آرگو انجام می پذیرد و در اینجا هم حرکت مامور سیا به عنوان یک حرکت غیر ممکن قابل انجام گردیده است. در یک نمای باز از سفارت آمریکا تجهیزات مخابره ای بسیار پیشرفته که کل منطقه را پوشش می دانند، نشان داده نمیشود و اصلا در کشوری که محمدرضا شاه پهلوی در آن حضور دارد به چنین سیستم مخابره ای عظیم چه نیازی می توانست وجود داشته باشد. آنها از طریق این سیستم ها کشورهایی مانند چین و روسیه را هم شنود می کردند که این تجهیزات در تصاویر دیده نمی شود در حالیکه این تاسیسات یکی از ویژگی های سفارت آمریکا محسوب می شده است.
وی تاکید کرد: در آن موقع اعدام خیابانی صورت نمی گرفت که اگر این طور بود این انقلاب بعد از گذشت سی و اندی سال روی پای خود نمی ایستاد و اگر در فیلم چنین تصاویری دیده می شود ناشی از بی انصافی است. البته ما باید دعا کنیم فیلم هایی چون سیصد، بدون دخترم هرگز و.. بسازند چون اگر یک روز فیلم خوبی بسازنند و ما را نقد کنند، یکی مانند من پشت میکروفن دچار مشکل می شود. چون سینما اگر در حد ذات خود کامل باشد، آن موقع مضامینی که در آن مطرح شده تاثیر خودش را می گذارد.
این کارگردان با اشاره به موضوع اصلی جنگ ستارگان که بر ایده مرکزی جنگ بین خیر و شر است، افزود: نکته ای دیگر درباره بعضی از نشانه های این فیلم حتی قبل از صحنه ی آخر داستان مشخص است که به فیلم جنگ ستارگان اشاره می شود چون دوکاراکتری که در فیلم نشان داده می شود دقیقا بازسازی کاراکترهای اصلی این فیلم هستند. ونشانه دیگر، ربات جنگ ستارگان نقره ای بود و لی در این فیلم طلایی دیده می شود.( رباتی که برای تشریفات استفاده می شد) یعنی تاکید بر این نکته که ما نبردی در اردوگاه خیر با اردوگاه شر داریم.
سجاده چی با اشاره به کشورهای دیکتاتوری دست نشانده آمریکا گفت: تصویری که فیلم آرگو از ایران نشان می دهد، بی نظمی است که قدرت به هر شکل ممکن حضور خودش را در همه جا نشان می دهد.