به گزارش سوره سینما ، شفیع آقامحمدیان کارگردان سینمای ایران و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی طی گفتگویی در مورد «معمای شاه» گفت: اینکه صدا و سیما و یا هر مرکز رسانه ای کشور با تولید آثار نمایشی به تاریخ معاصر می پردازد کاری بسیار ضروری و پسندیده ای است. این درحالی است که ما هم اکنون در حال فاصله گرفتن از تاریخ انقلاب هستیم و نیاز است به انقلاب به شکل تحلیل گرایانه نگریسته شود. اما آنچه در این میان می تواند متفاوت باشد « درست پرداختن اثر» و « جذاب تربودن» است که باید به شدت مورد توجه قرار بگیرد
وی ادامه داد: معتقدم فیلمساز در تولید آثار تاریخی می بایست به نقاط کور و کشف نشده در تاریخ توجه کند چرا که این عوامل از نکات کلیدی برای جذب مخاطب در سریال ها و فیلم های تاریخی است. چرا امروزه فیلم « سیانور» موفق است و فروش می کند؟ دلیلش این است که فیلم روی اتفاقاتی در گروه منافقین انگشت گذاشته که تاکنون ناگفته مانده است
کارگردان فیلم سینمایی « راننده سفیر» تصریح کرد: جایگاه رسانه ملی، جایگاه بسیار قوی برای پرداختن به تاریخ انقلاب اسلامی است و می طلبد که سریال های زیادی دراین زمینه در صدا و سیما تولید شود اما باید به جذابیت مخاطب و تاباندن نور به تاریک خانه تاریخ هم توجه شود
آقامحمدیان یادآور شد: هنرمندی که می خواهد فیلم تاریخی بسازد و یا محققی که پژوهشگر یک اثر هنری است، بی شک وظیفه اش خطیرتر از بقیه گروه است و باید پشت صحنه ماجراها را دریابد چرا که معمولا پشت صحنه ها برای مخاطب جذاب تراست
به گفته وی، کارگردان تاریخ سازعلاوه بر اینکه خودش باید به تاریخ تلسلط داشته باشد می بایست از مشاورین خبره و با بصیرتی نیز در برخوردار باشد وگرنه بهره گیری از چندین کتاب تاریخ برای ساخت یک اثر تاریخی کافی نیست. ازسوی دیگر، فیلمنامه نویس قبل ازاینکه فیلمنامه نویس و فیلمساز باشد باید «تاریخ دان» هم باشد و قدرت تشخیص تفکیک ماجراهای تاریخی را داشته باشد چون تاریخ نویسان ما عمدتا بنا بر مصلحت روزگار قلم می زدند و در برخی از نتیجه گیریهای تاریخی، کوتاهی کردند و فیلمساز تاریخی باید به این موارد اشراف داشته باشد
کارگردان فیلم سینمایی « تلفن» با بیان اینکه باید بپذیریم مخاطبین امروز ما هوشیار تر و هوشمند تر از قبل هستند و خیلی زود متوجه صحت و عدم صحت تاریخ در آثار نمایشی خواهند شد اظهار داشت : مخاطب معمولا به دنبال آثاری است که از سطح به عمق ورود پیدا کرده باشد و این موضوعی است که می تواند برای مخاطب جذاب باشد.
مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به واکنش همسو و تند برخی از شبکه های فارسی زبان خارج کشور نسبت به سریال « معمای شاه» گفت: اگر شاهد واکنش های تند آنان نباشیم آنگاه باید به ناموفق بودن اثر شک کنیم اما این امر نشان می دهد که معمای شاه روی نکات درستی انگشت گذاشته است و این نکته مثبت سریال معمای شاه محسوب می شود. ضمن اینکه سلطنت طلبان و ضد انقلاب خارج از کشور نیز سالهاست برای تقویت خود هزینه کردند تا در چنین مواقعی، دست به واکنش های این چنینی بزنند لذا این برخوردها طبیعی است و باید این واکنش را به فال نیک گرفت ضمن اینکه برخی از مخاطبین داخلی هم با تاسی از آنان سعی می کنند همسو با آنان به چنین واکنش های منفی نسبت به این سریال دست بزنند و این نشان از تاثیرگذاری سریال است.
این کارگردان کشورمان در خاتمه گفت: مشخص است که برای تولید معمای شاه زحمات زیادی کشیده شده است و این سریال اثر خوبی است اما به دلیل طولانی بودن سریال به نظر می رسد که لوکیشن ها، تصاویر و دکوپاژ بعضا، به یکدستی می افتند ولی از نظر من سریال معمای شاه ازجمله سریال های موفقی است و اگر این امکان وجود می داشت تا به عمق ماجراها بیشتر ورود پیدا می کرد موفق تر هم بود.