به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، شماره۱۶۹ ماهنامه تخصصی فیلمنامهنویسی «فیلم نگار» در ۴ بخش سینمای ایران، پرونده یک موضوع (شخصت در فیلمنامه)، سینمای جهان و فیلمنامه کامل به چاپ رسیده است.
در بخش سینمای ایران پیش درآمد، بانک فیلمنامه، درباره فیلمنامه «لاک قرمز»، نگاهی به فیلمنامه «لاک قرمز»، تیپولوژی طبقه در فیلمنامه «لاک قرمز»، بررسی «یتیم خانه ایران» از منظر ژانر، درباره فیلمنامه «فرار از اردو»، «تمرین برای اجرا» از منظر فضای گفتمانی در داستان منثور، گفت و گو با امیرمحمد عبدی، فیلمنامه نویس «لاک قرمز»، معرفی و نقد دو مجموعه کتاب «پنجره عقبی» و «روانی» به چاپ رسیده است.
همچنین در بخش پرونده یک موضوع (شخصیت در فیلمنامه)، نظریه های شخصیت، توصیف شخصیت، گفتگو با فرهاد توحیدی درباره شخصیت پردازی در سینمای ایران، کهن الگوی اناگرام، معمای شخصت، غلبه بر هراس شخصیت، الگوهای واکنش شخصیت، تمرین هایی برای خلق شخصیت، موانع گسترش شخصیت، روان شناسی شخصیت، تیپ شناسی شخصیت، شخصیت روایت و قدرت، شخصیت از منظر نشانه شناسی، آزادی شخصیت ، خلق همذات پنداری، شخصیت و زندگی واقعی، تحلیل شخصیت فرهنگی و طبیعی در دو فیلم «جویندگان» و «ادوارد دست قیچی»، هایپر پلات و شخصیت در فیلم «روانی» و تاثیر گذارترین معرفی های شخصیت منتشر شده است.
سیناپس (متفقین، نغمه آمریکایی، دیپ واتر هوریزون، خشم، کوبو و دوتار، دوست داشتن، آقای چارچ، حسابدار)، کارگاه فیلمنامه (پرده دوم: عبور از میان دوزخ)، و تجربه های پراکنده (۱۰ استراتژی باز نویسی) در بخش سینمای جهان چاپ شده است.
فیلمنامه کامل «مرد سوم » فیلم نامه نویس گراهام گرین و کارگردانی کارول رید، به همراه یادداشت مترجم اشکان راد، روایت در «مرد سوم»، بازی حضور و غیاب در جهان فیلمنامه «مرد سوم»، تفاوت های شخصیت مارتینز در فیلمنامه و رمان، شخصیت پردازی در فیلمنامه، یادداشت مارتین اسکورسیزی، یادداشت راجر ایبرت، گفت و گو با کارول رید کارگردان، گفت و گوی جمعی درباره فیلمنامه «مرد سوم» آخرین مطلب در این شماره از ماهنامه «فیلم نگار» است.
ماهنامه «فیلم نگار» در ۱۴۴ صفحه و زیر نظر بنیاد سینمایی فارابی به چاپ رسیده است.