سوره سینما – حضور ۱۵ فیلم از محصولات فیلمهای کوتاه و مستند سازمان سینمایی حوزه هنری در جشنواره فیلم عمار قابل توجه است. آمارهای اعلام شده نشان میدهد که حوزه هنری، در میان شرکت کنندگان بخش دولتی و نهادی بالاترین آمار را در بخش مسابقه این جشنواره به خود اختصاص داده است و این گویای آن است که سیاست سازمان سینمایی حوزه هنری در عرصه «جوان گرایی»، «نیروسازی» و «کشف استعدادهای جدید» از میان نسلهای جوان جواب داده است.
حوزه هنری یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین نهادهای فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی است که بسیاری از آن به قرارگاه، تکیهگاه و امید هنر انقلاب تعبیر میکنند.
مروری بر پیشینه فعالیت این مرکز در طول سالهای انقلاب اسلامی نشان میدهد که حوزه هنری همواره، از جایگاه جریانساز و جهت بخشی در عرصه فعالیتهای فرهنگی و سینمایی برخوردار بوده است. بخش زیادی از نسل هنرمندان انقلابی از حوزه هنری وارد جامعه شدند. هنرمندانی مانند: محمدرضا هنرمند، شهریار بحرانی، محمد کاسبی، مجید مجیدی، حاتمیکیا، میرکریمی، تخت کشیان، سلحشور، شورجه، شاهحسینی و دهها فیلمساز دیگر در سالهای گذشته با حمایت و مشارکت این نهاد آثارشان را خلق کردند و در سالهای اخیر نیز، با درک ضرورتها و نیازها بویژه در حوزه آموزش، کادرسازی و تربیت هنرمندان جوان انقلابی هم باز این نهاد به صورت جدی وارد میدان شده است.
اگرچه نقش حوزه هنری را هم در عرصه سیاستگذاری و تولید سینمایی و هم در بسترسازی جریانات فرهنگی نمیتوان نادیده گرفت. جدای از پیشینه درخشان حوزه در سینمای انقلاب؛ در سالهای اخیر برغم کم مهری به آثار و موضوعات استراتژیک نظام، باز، حوزه با همه محدودیت منابع و مشکلات ورود جدیتری در مقایسه با خیلی از نهادها و دستگاههای فرهنگی و سینمایی داشته که ساخت آثار مهمی چون: مزار شریف (تنها فیلم مرتبط با یک اتفاق بینالمللی جمهوری اسلامی)، میهمان داریم ( درباره شهدا)، حوض نقاشی، یه حبه قند ( اثر زیبا با موضوع زندگی ایرانی اسلامی)، کربلا جغرافیای یک تاریخ، مستند «نامها» از جمله آن است.
آثار نسل جدید سینماگران این مرکز همچون: «آنتراکت» (درباره یک سرباز اسرائیلی)، «ما ایستاده ایم» (نماهنگ حماسی ضد آمریکایی و مرتبط با ناو وینسنس)، «چای روضه» درباره محرم، ولد درباره کشورهای عربی، «ارغوان» درباره مدافعان حرم، «دایو» درباره شهدای غواص، و دهها موضوع دیگر بر اساس ضرورت فرهنگی اجتماعی روز جامعه شکل گرفته است. یا فیلمهای کوتاهی که ملهم از سیاست گذاری محتوایی و هدف گذاری حوزه با محوریت ویژه به سینمای دغدغه مند، توجه به رویدادها و فرازهای مهم تاریخ معاصر، توجه به موضوعات مبتلابه جامعه: تحکیم خانواده، سبک زندگی، مناسبات خانودگی، شهدا، داعش و … تولید شدهاند.
تربیت نیروی انسانی همراه با جوانگرایی، کیفی گرایی و انقلابیگری، حمایت و تشویق جریانات فرهنگی انقلابی رویکردی بوده که سازمان سینمایی حوزه هنری مدنظر قرار داده و همچنانکه حجم بالایی از سینماگران و هنرمندان از طریق این مرکز به کاروان سینمایی کشور پیوستند دور نیست که زمینه سازی برای نسل تازه هم فراهم آید.
حضور آثاری چون: کابوس، قابلمه، البالوخشکه، جیب کت، چشم به راه، حضرت مهندس، دوئل، تراس، خاطره و … در حوزه تولیدات فیلمهای کوتاه و انیمیشن و فیلمهای مستندی چون: غزال ایرانی، حراج بزرگ، قصه فیل و الاغ، بزنگاه، آسمان حسین (ع) در جشنواره مردمی عمار گوشههایی از فعالیت سازمان سینمایی حوزه هنری را در این زمینه نشان میدهد.
نکته مهم، حضور ، استقبال و مقبولیت این آثار در جشنواره فیلم عمار است، به هر حال، عمار به عنوان یکی از جشنوارههای مهم و جریان سازی در فضای فرهنگی و اجتماعی کشور جای خود باز کرده و از بسترهای توسعه هنر انقلاب و هنر مقاومت با نگاه دفاع از از آرمان های انقلاب و حمایت از دیدگاهها و دغدغههای رهبری است.
منبع: دفاع پرس