سوره سینما – علی قربانی دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای معتقد است: جشنواره فیلم های ۱۰۰ در سه بازه زمانی به ترکیب و انسجام درست دست یافته است. اول مرحله ایجاد که حوزه هنری کرج این جشنواره را پایه گذاری کرد و دوم مرحله تثبیت که حوزه هنری تهران با شکل منظم و دقیق از برگزاری به نهادینه شدن آن کمک کرد و جشنواره از اعتبار خاصی برخوردار شد و تثبیت شد و سوم مرحله ترویج و تولید که در سال های گذشته تلاش شده تا فیلم ها هرچه بیشتر در دسترس مخاطبان قرار بگیرد و ارتباط بین مخاطبان و تولیدکنندگان با پیام های اخلاقی بیشتر شکل بگیرد.
به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ثانیه ای؛ صبح امروز در این نشست رسانه ای که با حضور علی قربانی دبیر این رویداد و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی آن در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد و رسانه های جمعی هم حضور داشتند یزدان عشیری طی سخنانی گفت: این جشنواره با برخورداری از دبیرخانه دائمی به صورت منظم و با استمرار برگزار می شود و جزو جشنواره های جریان ساز برای هنرجویان با محوریت شعار «سینمای اخلاق» است.
وی ادامه داد: این شعار در سه بخش اخلاق و سبک زندگی، اخلاق و فرهنگ کار، اخلاق و اقتصاد ملی طراحی شده و به جرات می توانیم بگوییم از جشنواره های منحصربه فرد در میان جشنواره های رنگارنگ سینمای ایران است.
عشیری ادامه داد: این رویداد از قدیمی ترین جشنواره های ثانیه ای دنیا به شمار می رود و نمونه آن را در کشورهایی نظیر: کانادا، استرالیا، پاکستان و هند هم می بینیم همچنین در کنار جشنواره های معتبر چون کن و برلین و آکادمی اسکار به این نوع سینما اهمیت می دهند و اهمیتشان هم به جهت کشف استعداد های بالقوه و صداهای تازه است چون مهندسی زمان و انتقال پیام در ساختار کوتاه روایی از ویژگیهای این نوع فیلم به شمار می رود و در این مسیر خلاقیت فیلمسازان نمود بیشتری پیدا می کند.
در این نشست علی قربانی دبیر جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای با تشکر از اصحاب رسانه به خاطر اشاعه پیام های اخلاقی که هدف برگزاری این جشنواره است گفت: برای ترویج و تولید فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای به سراغ تولید کنندگان رفتیم و دستشان را در دستان سرمایه گذاران گذاشتیم و به نوعی دستگاههای اقتصادی را وارد عرصه تولید فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای کردیم که با تم اخلاق فیلم بسازند.
دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ ثانیه ای گفت: با شبکه های تلویزیون و تلویزیون شهری و مترو برای هر چه بیشتر دیده شدن این فیلم ها ارتباط گرفتیم تا پیام اخلاقی فیلم ها انتقال پیدا کند. هر چقدر دراین مسیر پیش می رفتیم موفق تر بودیم.
وی با اشاره به اینکه چند سالی که در این جشنواره حضور دارم از دوستان خواهش کردم این جشنواره از نگاه دولتی دیده نشود گفت: در دوره ای زندگی می کنیم که نیازمند اشاعه هر چه بیشتر فرهنگ اخلاق مداری در جامعه هستیم. متاسفانه در حال حاضر برخی قسمت های جامعه ما از بی اخلاقی رنج می برد. بی اخلاقی در آپارتمان نشینی، بی اخلاقی در رانندگی، برخی مناسبات روزمره و… وظیفه ماست روی اخلاق جامعه کار کنیم. همه باید کمک کنیم تا پرچم جشنواره بالا باشد و موثرترین عامل های اخلاقی را به مردممان گوشزد کینم.
قربانی با بیان اینکه سینمای اخلاق سینمای تذکر است و باید روی مخاطب تاثیر بگذار گفت: معمولا رسم نشست ها این است که دبیران از موفقیت های خود صحبت می کنند ولی من دوست دارم در این نشست از موفقیت هایی که برایمان حاصل نشد صحبت کنم. متاسفانه علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته من نتوانستم به عده ای از دستگاهها بفهمانم که مشکل بی اخلاقی در جامعه ما از طریق سینما حل می شود و خصوصا، سینمای کوتاه و یا ۱۰۰ ثانیه ای تاثیر خوبی در اشاعه فرهنگ اخلاق دارد . نتوانستم تعدادی از دستگاهها را مجاب کنیم که در کنار جشنواره قرار بگیرند تا جشنواره بیشتر پا بگیرد و در عرصه تولید موفق تر ظاهر شود. چرا که هر چه ارتباط بین فیلمساز و پیامش با مخاطب بیشتر باشد جشنواره موفق تر خواهد بود.
دبیر جشنواره به صحبت هایش افزود: البته باید گفت که پارسال یکسری از دستگاهها همچون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و موسسه تصویر شهر از فردای اختتامیه دوره دهم به کمک ما آمدند و اعلام کردند که از جشنواره حمایت می کنند و ما این حمایتشان را قدر می نهیم.
وی با اشاره به اینکه فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای تولید ارزانی نیستند گفت: به این نکته باید دقت کرد که فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای تمام مولفه های یک فیلم بلند را داراست و نباید به فیلم های صد ثانیه ای به عنوان فیلم های غیر حرفه ای و موبایلی نگاه کرد.
وی با بیان اینکه تولید یک فیلم ۱۰۰ ثانیه ای هزینه ای بالغ بر دوازده میلیون خواهد داشت ادامه داد: تعدادی نهادها واقعا از این جشنواره حمایت کردند اما توقع ما بیشتر از این است. دستگاههایی نظیر راهنمایی رانندگی، بهزیستی ، محیط زیست یا فدراسیون فوتبال که هر کدام آنها می توانستند از طریق حمایت در تولید از این جشنواره حمایت کنند تا به واسطه ساخت فیلم ها پیام های اخلاقی دستگاهشان به مردم انتقال پیدا کند با ما همکاری نکردند.
قربانی به مثالی اشاره کرد: در مسابقات فوتبال که هزینه های بالا برای بازیکنان آن می شود بی اخلاقی های می بینیم که بازیکنان تیم ها با کنترل خشم خود جلوی بسیاری از بی اخلاقی ها را می توانند بگیرند . در فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای ما آموزش کنترل خشم را به مخاطب و مردم می توانیم ارائه دهیم که متاسفانه این دستگاهها به کمک ما و تولید این نوع آثار نیامدند.
قربانی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: بسیاری از جشنواره ها در سالهای گذشته برای شو فرهنگی با عناوین ۱۸۰ ثانیه ای، ۱۶۰ ثانیه ای یا ۱۲۰ ثانیه ای آغاز به کار کردند اما نتوانستند ادامه حیات داشته باشند. اما این جشنواره با توان و قدرت در این سالها برگزار می شود.
قربانی با اشاره به اینکه این جشنواره در استانهای کردستان ، خراسان رضوی و البرز همزمان برگزار می شود گفت: موضوع قاچاق کالا و تولید ایرانی جزو دغدغه های جشنواره بود و همچنین باید بگوییم که خیلی از دستگاهها برای ترویج نام خود از ما خواستند که در کنار جشنواره باشند اما ما قبول نکردیم.
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در این خصوص که جشنواره فیلم ۱۰۰ چه میزان از فیلم ها در جهت تولید حمایت می کند گفت: جشنواره فیلم ۱۰۰ به خودی خود تولید کننده نیست اما شرایطی را فراهم می کند که تولید این نوع فیلم ها شکل بگیرد و بوجود بیاید. در واقع دست تولید کنندگان را در دست سرمایه گذاران قرار می دهد. همچنین سه مرکز «تولید انیمیشن»، «باشگاه فیلم سوره» و «مرکز مستند سوره» هم در این زمینه فعالیت می کنند ضمن اینکه امسال از «باشگاه فیلم سوره» ۱۶ فیلم به جشنواره ۱۰۰ ثانیه ای ارسال شده که در بخش رقابتی و جنبی به نمایش در میآید.
قربانی به صحبت هایش افزود: بخش«نمایش ویژه» جشنوارههای بینالمللی ۱۰۰ با هدف تعامل با دیگر جشنوارههای دنیا و در راستای گسترش «نگاه سینمای اخلاق» همزمان با جشنواره فیلم ۱۰۰ اسفندماه سالجاری در تهران برگزار میگردد.
وی اضافه کرد: آثاری از جشنوارههای مطرح جهان از جمله جشنواره فیلمهای۶۰ ثانیه دانمارک، جشنواره ۶۰ ثانیهای پاکستان، جشنواره ۶۰ ثانیهای هند، جشنواره ۱۰۰ ثانیهای بوستون، ویدیو میکر ایتالیا و … حضور دارند. همچنین، منتخبی از آثارجشنوارههای بینالمللی جهان که در جشنواره فیلم ۱۰۰ این دوره به نمایش گذاشته میشوند عبارتند از:
CANNES SHORT FILM CORNER 2016
FIFOG جشنواره فیلم کوتاه ژنو سویس
NDU فیلم کوتاه لبنان
۶۰SFF جشنواره ۶۰ ثانیهای پاکستان
ONE MIN جشنواره یک دقیقهای چین
۶۰SECOND FILM FESTIVAL جشنواره ۶۰ ثانیهای دانمارک
وی ادامه داد: از میان ۱۵۶۲ اثر رسیده از ۱۰۱ کشور جهان به دبیرخانه جشنواره، ۵۹ فیلم از ۲۸ کشور موفق به حضور در بخش مسابقه «سینمای ۱۰۰ ثانیهای جهان» که در زمینه آثار مستند، داستانی، پویانمایی طراحی شده؛ شدند.کشورهایی نظیر هند،روسیه ،بنگلادش،پرتغال،انگلیس ،برزیل ،اسپانیا،افغانستان،پاکستان در این رویداد حضور دارند.
در ادامه یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره با اشاره به زمان برگزاری این رویداد خاطرنشان ساخت: جشنواره طی روزهای ۴ و ۵ اسفند با نمایش بیش از ۳۷۰ فیلم در پردیس سینمایی آزادی میزبان علاقمندان به سینمای کوتاه و هنرجویان و دانشجویان و مشتاقان مردمی است.
وی تصریح کرد: از همه کسانی که از فیلم های سینمایی خسته و عصبی و کلافه هستند دعوت می کنیم به تماشای فیلم های کوتاه کوتاه و سینمای مینی مال بیایند.
مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری افزود: این رویداد سینمایی از دو جهت دارای اهمیت است: نخست قالب آثار موردنظر است که با رویکرد اهمیت مهندسی عنصر زمان و تناسب و ارتباط ارگانیک آن با مختصات زندگی جوامع مدرن و زندگی پرشتاب و پیچیده امروز است و دیگر اینکه، تعریف و نکته سنجی در سیاستگذاری محتوایی و هدفگذاری موضوعی و مفاهیم آثار است.
وی افزود: این جشنواره با شعار «سینمای اخلاق» طراحی شده و پذیرایی آثاری است که با محوریت اخلاق و مفاهیم اخلاقی در سه محور: «اخلاق و سبک زندگی»، «اخلاق و فرهنگ کار» و «اخلاق و اقتصاد مقاومتی» دسته بندی شده است.
به گفته وی، در جهان پرسرعت و پرشتاب امروز که شهروندان، نه وقت کافی برای تماشای آثار سریالی و بلند و بالا را دارند و نه حوصله و اعصاب مطالعه دنباله دار و پیوسته را، بهترین ظرفیت ها و ابزارهای ارتباطی و رسانه ای بهره گیری از محصولاتی است که ضمن رعایت ایجاز و اختصار از ساختار روایی محکم و اثربخش و نیز، انتخاب موضوعات و مضامین منطبق با مقتضیات امروز تهیه و ساخته شده باشند.
وی با بیان اینکه رشد تکنولوژی های مدرن و سرویس های اطلاع رسانی و توسعه صنعت الکترونیک این دسته از آثار به دلیل قابلیت های منعطفی که دارند همواره و همیشه، در دسترس قرار دارند با توجه به ظرفیت ها از بیشترین کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و اطلاع رسانی و تبلیغی نزد افکار عمومی برخوردارند.اضافه کرد: نکته مهم دیگر، موضوع بحران اخلاق در دنیای امروز است. با رشد نظام سرمایه داری و کمرنگ شدن اخلاقیات و باورهای دینی و اعتقادی در جهان شاهد افول و سقوط اخلاق در جوامع جدید هستیم و این پدیده در رسانه ها و سینمای غرب هم کاملا ملموس و محسوس است.
عشیری اظهار داشت: نظام سلطه با تحکیم سیطره خویش به بهترین شکل از محصولات سینمایی و رسانه ای امروز استفاده می کند و به واقع، به استثنای آثاری محدود و مستقل، اساسا جریان تولید فیلم، سریال، بازی ها و نرم افزارهای رسانه ای در راستای منافع نظام سرمایه داری غربی طراحی، تعریف و تولید می شوند. بیش از همیشه، امروز، شاهد ترویج گسترده آشوب، فحشا و خشونت های عریان در محصولات به اصطلاح «فرهنگی» هستیم و این روند، رشد روزافزون به خود گرفته است. در کنار رشد تولیدات و محصولات و به موازات آن ها، توسعه فراگیر صنعت و امکانات سخت افزاری را است که امکان دسترسی به این حجم از آثار را آسان ساخته است.
وی معتقد است جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای با درک و شناخت این وضعیت و برای پاسخگویی ولو «محدود» به نیازهای شهروندان موضوع اخلاقیات را در زندگی مدرن محور قرار داده است.
یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای ۴ و ۵ اسفند ماه در پردیس سینمایی آزادی برگزار می شود.