سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ فروردین ۱۳۹۶ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

«علی البدل» پای کوه الوند/ قصه‌ای بکر، روایتی خاص و کارگردانی متفاوت

alal badal

سیروس مقدم برای ساخت سریال «علی البدل»، این بار راهی روستاهای همدان شده است. قصه ای بکر، روایتی خاص و کارگردانی متفاوت با هر آنچه تا امروز از این کارگردان دیده ایم.

سوره سینما – مجتبی احمدی: بدون تردید سریال «پایتخت» یکی از اتفاقات تلویزیون در سالهای اخیر به شمار می آید و برای خیلی از اهالی تلویزیون، نوروز با شخصیت های جذاب و خاطره انگیز این سریال نمود بهتری (حداقل در آثار نمایشی تلویزیون) دارد. سیروس مقدم سالها پیش با انتخاب گروهی که شاید تیم معمول سریال های تلویزیونی نبودند و با قصه ای کاملاً اجتماعی و به دور از هر گونه تعلیق مرسوم درام با روایتی عین زندگی، سراغ خانواده ای از جنس مردم و قشر متوسط وحداقل پایین تر از متوسط جامعه، آن هم نه در تهران که از اهالی مازندران رفت و خیلی زود به واسطه رنگ آمیزی کاراکترها و صمیمیت و باوری که میان کاراکترها بود مجموعه «پایتخت» را در قالبی شبیه به زندگی واقعی با یک رئالیته محسوس در اجرا، روایت و حتی ساختار روانه آنتن شبکه یک کرد.

خیلی ها به لحاظ تیم بازیگری به او این خُرده را گرفتند که چرا از بازیگران طنز همیشه تلویزیون استفاده نکردی!؟ اما مقدم که می دانست از این قصه چه جنس بازی و نگاهی می خواهد ریسک را به جان خرید تا امروز «پایتخت» و گروه ثابت این پروژه، محبوب مخاطب باشند و مدیران و سیاست گذاران تلویزیون در هر مناسبتی از ماه مبارک رمضان گرفته تا نوروز که کنداکتور مرسوم این مجموعه است سراغ «پایتخت» را بگیرند و موسیقی تیتراژ و ترانه آن به ماندگارترین لحظات نوستالژیک نوروز ایرانی تبدیل شود.

سیروس مقدم در ادامه سفر به شهرهای مختلف برای ساخت سریال «علی البدل»، این بار راهی روستاهای همدان شد. قصه ای بکر، روایتی خاص، کارگردانی متفاوت با هر آنچه تا امروز از سیروس مقدم دیده ایم، گروه بازیگری متفاوت با همیشه و البته جنس بازی هایی که شاید با حضور برخی از بازیگران این پروژه در نظر اول بعید به نظر می رسید.

قطعاً حضور مهدی فخیم زاده بازیگری که در دنیای بازیگری و کارگردانی ژانرهای مختلف را از جنس خودش تجربه کرده، مقابل دوربین سیروس مقدم دور از ذهن بود، به جرات می توان گفت فخیم زاده در سریال «علی البدل» (در نقش نریمان خان) با هر آنچه تا به امروز دیده ایم متفاوت است، او از این فرصت مغتنم به نفع یک بازی خاص، ویژه و متفاوت برای کارنامه اش به بهترین نحو ممکن بهره برده است. در مقابل او مهدی هاشمی است که شاید در انتخاب او برای نقش یکی از خان ها (نوذر خان) سریال «علی البدل» خیلی تردید وجود نداشت. او یک طنز ویژه و دست نخورده در لایه های زیرین بازی اش دارد که هر گاه گوشه ای از آن را برداشته خالق لحظات و موقعیت های بکر کمدی بوده است. محسن تنابنده این بار در هیبتی نو در نقش مشاور، احمد مهرانفر در نقش علی البدل، حسین محب اهری در نقش قدم رئیس شورای روستا، محمود جعفری (در نقش پرویز خان)، هادی کاظمی (در نقش خرم)، هومن حاجی عبدالهی (در نقش فیضی)، بهرام افشاری (در نقش هرمز)، سیما خضرآبادی، عزت رمضانی فر، فروغ قجابگلی، هدیه آزاده، مهسا باقری، فرشته گلچین، میثم چگینی، علی استادی بازیگران اصلی این سریال هستند. داستان اصلی در یک روستا می گذارد که ساخت این روستا و دکورهای مربوط به آن، پروداکشن این سریال را حجیم تر از معمول یک سریال تلویزیونی کرده است. این روستا خیالی است و در واقع داستان «علی البدل» در یک ناکجا آباد روایت می شود قصه فضایی جدی با موقعیت های کمدی دارد. فیلمنامه سریال «علی البدل» را محسن تنابنده سرپرستی طراحی کرده، خشایار الوند نوشته و حسن وارسته به عنوان مشاور در کنار گروه نگارش بوده است.

محسن تنابنده باز هم در کنار محسن تنابنده به عنوان بازیگردان هم حضور دارد، محمود استادی مدیر تولید پروژه است، طراح صحنه و لباس اصغر نژاد ایمانی است، طراح گریم این پروژه مجید اسکندری و فرشاد گل سفیدی مدیر تصویربرداری پروژه است. فهیمه کمالی مدیر برنامه ریزی و آرش صالحی مدیریت تدارکات این سریال را برعهده داشته اند. آسیه معصومی منشی صحنه و محمدرضا آهی به عنوان دستیار تهیه در کنار الهام غفوری بوده است. سریال «علی البدل» قرار بود ماه رمضان گذشته روی آنتن برود که به دلایلی به آنتن نوروز رسید. این سریال ۱۳ الی ۱۵ قسمت است و بسیاری از اهالی این مجموعه معتقدند این سریال می تواند فصل جدیدی در ساخت سریال های بومی باشد.

منبع: بانی فیلم