مجید شاهحسینی استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی در گفت و گو با سوره سینما بیان کرد: به نظر من مهمترین شاخصه و خصلت شهید بزرگوار مرتضی آوینی این بود که اهل شهرت طلبی و نفس پرستی نبود؛ متاسفانه شهرت طلبی و توجه به نفسانیات گرفتاری بسیاری از هنرمندان ماست. اینکه منیت خود را مقدم بر اهداف فرهنگی میدانند اما آوینی این صفت را نداشت و بعد از وقوع انقلاب اسلامی آنچنان در هنر انقلاب ذوب شد که دیگر نفسانیات خود را نمیدید.
وی ادامه داد: آوینی که پیش از انقلاب در تعداد زیادی از آثارش گرایش به غرب و تفکر شبه روشنفکری دیده می شد و به قول خودش او بعد از انقلاب تمام این دست نوشته های خود را یکجا به آتش کشید و خود را وقف انقلاب کرد و وقتی هنرمند نفس خود را کوچک کند آنجاست که در نظر دیگران ارزش پیدا می کند و خدا به او آبرو میدهد.
این کارشناس فرهنگی در ادامه صحبت هایش گفت: آوینی تا آنجا پیش رفت که محل رجوع سوالات بچه مسلمان های انقلاب بود؛ به خصوص سوالات فرهنگی متعددی که آنها داشتند و پاسخ های غنی برای سوالات خود نمییافتند علم این شهید بزرگوار باعث می شد جمع کثیری از جوانان دور او جمع شده و حلقه معرفتی پیرامونش شکل بگیرد.
شاهحسینی در ادامه گفت: آوینی تا پایان جنگ خود را وقف دفاع مقدس کرد و بعد از جنگ هم به مسیر و آرمان خود ادامه داد و معتقد بود این عرصه را باید تا ظهور حضرت حجت(ع) ادامه داد. خود را وقف فرمایشات مقام معظم رهبری و امام راحل می کرد و ارادت ویژه به این دو بزرگوار داشت و این توجه ویژه او باعث طعنهها و نقدهای زیادی به او بود؛ چون به معنای واقعی دل سپرده ولایت فقیه بود و مصادیق هنری خود را بی هیچ پروا و واهمهای عاشقانه به آنها تقدیم میکرد.
وی افزود: مرتضی آوینی بعد از شهادت مفسرین زیادی پیدا کرد؛ گروهی که در دوران حیات وی مرام و تفکر غرب زده آنها توسط آوینی نقد شده بود میگفتند که آوینی هم مثل ما تفکر شبه روشنفکری داشت و اگر الان زنده بود همین روش را ادامه می داد و مثل امروز ما می اندیشید.
مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: حال که در بیست و سومین سالگرد شهادت ایشان قرار داریم موظفیم آوینی را به جوانان بشناسانیم . جوانانی که وی را ندیدند و از تفکرش آگاه نیستند از طریق دست نوشته ها، خاطرهها و نقل قول های مکتوب وی را جستجو کنند و به نقل قول های شفاهی و مغرضانه استناد نداشته باشند که بیشتر آنها جعلی است.
وی به صحبت هایش افزود: نحوه شهادت مرتضی آوینی هم نشان داد که وی تا دقایق پایانی عمر خود دلسپرده روح انقلاب بود و خود را وامدار دفاع مقدس و شهیدان میدانست و محل شهادت وی هم بیابان فکه بود؛ مرگ او به شیوه انتلکتوئلهای غرب زده پشت میز کافه اتفاق نیفتاد شهادت او هرچند با تاخیر اما در دل جبههها و در میان شهدا مقدر شد.
شاهحسینی به صحبت هایش افزود: آوینی تا آخر عمر بر آرمان و خواسته هایش مقاومت کرد و تغییر مسیر نداد . وی انقلابی طلبکار از نظام نبود و همیشه خود را مدیون انقلاب اسلامی ایران و شهیدان آن می دانست؛ برعکس کسانی که با انقلاب کارشان را شروع و بعد از انقلاب تغییر مسیر دادند و از نظام طلبکار شدند او پایمردی در اصولش داشت امیدوارم دعای خیر ایشان توشه سفر هنرمندان جوان باشد.