سوره سینما – محمد عمرانی : سینما در هر گوشهای از جهان از رساترین رسانههای امروز دنیا شناخته میشود و این هنر طرفداران بیشماری در عرصه بینالمللی دارد. بدون تردید امروزه یکی از مؤثرترین شیوهها در معرفی اسلام حقیقی نسبت به اسلام تحریف شده مدنظر گروهکهای تکفیری و تروریستی، استفاده از زبان مشترک سینما است.
اگر بخواهیم کشورها و ملتهای جهان از ماهیت حقیقی اقدامات اسلامهراسانه گروههایی مانند داعش مطلع شوند باید به سمت سینما و فعالیت در این عرصه بیشتر از حوزههای دیگر گام برداریم.
بنابر اهمیت موضوع مقاومت، حق کشور و جامعه است که با اندکی سیاستگذاری هدفمند، بخشی از تولیدات سینمایی خود را به سمت تقویت سینمای مقاومت که همان استمرار سینمای دفاع مقدس است سوق دهیم و از یاد نبریم که عصر ما عصر رسانههای تصویری و رقابت بر سر انتشار سریع اطلاعات و تحولات روز است. هرکس که در این کارزار سریعتر، دقیقتر و البته جامعتر دست به نمایش اتفاقات جاری بزند، با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان رو به رو خواهد شد.
در تاریخ معاصر کشورهای بسیاری مفهوم مقاومت را به طور جدی دنبال کردهاند؛ ازجمله این کشورها میتوان به فلسطین، لبنان، افغانستان، عراق، برخی از کشورهای امریکای لاتین و قاره آفریقا اشاره کرد که مقاومت در این سرزمینها مسیر پرفراز و نشیبی را برای تعالی دموکراسی و نیز ظلمستیزی طی کرده است و روند مقابله خیر با شر همچنان ادامه خواهد داشت.
انقلاب اسلامی با وجود آن که انقلابی گفتمانساز در حوزه فرهنگ بوده است و مدل جدیدی از الگوی تمدنی و پیشرفت مبتنی بر معنویت و انسانیت و عدالت را در جهان نابرابر و مملو از ظلم، زیادهخواهی و استکبار بنا نهاد ولی متأسفانه این ویژگی هویتی انقلاب کمتر از سوی هنرمندان و سینماگران مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه فضاسازیهای گسترده و مسموم خبری و تشویش افکار عمومی جهانی در ترسیم مخدوش چهره انقلاب اسلامی بیاثر نبوده است با این حال نگاه فرهنگی و اجتماعی آن بر سپهر سیاسی جهان امروز، تأثیر خود را گذاشته است.
جنبش نوینی که امروزه در جای جای منطقه روییده و حرکتهای چالشی و اعتراضی ملتها در برابر قدرتهای جهانی، نظام سلطه و دیکتاتوریهای منطقه و جهان گویای این تأثیرگذاری و الهامپذیری از انقلابی است که به اذعان همگان ادبیات و قاموس جدیدی را در عرصه سیاست رقم زد و تاریخ تازهای را شکل داد. با آنچه گذشت، به رغم برخورداری کشور از ظرفیتهای عظیم فرهنگی و هنری، غنا و قدرت سینما با توجه به مشترکات فرهنگی، تاریخی، آیینی و آرمانی درصد کوچکی از این حجم عظیم حتی در نزدیکترین کشورهای همجوار و همسایه هم به درستی عرضه نشده است.
بیتردید، یکی از بزرگترین چالشها و خلأها در این حوزه فقدان دیپلماسی فرهنگی و نگاه استراتژیک است.
نکته دیگر اینکه، سینما به دلیل ماهیت تأثیرگذار و جریانساز خود، ابزار مهمی برای انتقال پیام انقلاب اسلامی و مظلومیت ملت ما در دوران دفاع مقدس است و لازم است با برنامهریزی و بهرهگیری از این ابزار نسبت به شناسایی این مقطع از تاریخ معاصر و پیام و محتوای انقلاب و اساساً فرهنگ مقاومت تلاش کرد. نمایش فیلمهای ژانر مقاومت دارای کارکرد دوگانه است؛ نخست ایجاد ظرفیت برای شناخت بهتر سینمای ایران و پس از آن روشنگری در زمینه دفاع مقدس و مقاومت.
و حرف آخر اینکه، روایت و نمایش همهجانبه رشادتهای اخیر جبهه مقاومت اسلامی به دست مستندسازان آگاه به مسائل روز، تنها به مدد حمایتهای مادی و معنوی مسئولان فرهنگی کشور امر امکانپذیر است. رسانههای غربی با اینکه از آفتهای گروههای تروریستی در امان نیستند اما با بزرگنمایی و تحریف بسیاری از اخبار و گزارشهای منطقه و در اصل حمایتهای رسانهای از گروههای تروریستی همسو، قصد تشدید اوضاع و برهم زدن معادلات سیاسی در منطقه را دارند بنابراین اگر ما نتوانیم با تولیدات تصویری از درگیریهای موجود در حوزه سینما و تلویزیون، بر جامعه خود تأثیر بگذاریم، این دشمنان ما هستند که با حیله و ترفند نظر مردم جهان را به سوی دیدگاهها و نیات شوم خود جلب میکنند.
با توجه به اینکه خواستههای نظام و مردم ایران در مسیر دفاع از حقوق مردمان مظلوم جهان است ضرورت ویژهای احساس میشود تا صاحبان اندیشه و هنرمندان کشور ما، جلوتر از رسانهها و سینماگران دیگر ممالک مسلمان و غیر مسلمان به نمایش مظلومیت مردم کشورهایی نظیر فلسطین، لبنان، عراق، سوریه، یمن، بحرین، میانمار و … بپردازند.