سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ آبان ۱۳۹۶ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

داوود میرباقری در برنامه «چهل‌چراغ» از تاثیر عظیم آثار هنری نزد مخاطبان گفت

40cheragh-mirbagheri

داوود میرباقری روبروی محمدرضا شهیدی‌فرد در قاب برنامه تلویزیونی «چهل‌چراغ» نشست تا به واسطه ارتباطش با جهان گسترده هنر عاشورایی باز هم از حماسه‌ای بگوید که تا همیشه در جان عاشقان می‌ماند.

به گزارش سوره سینما ، داوود میرباقری که در دعوت پیشین برنامه «چهل‌چراغ»، درباره نحوه ساخت سریال پُرمخاطب «مختارنامه» سخن به میان آورده بود، در دومین حضورش درباره نحوه برگزاری نخستین دوره جشنواره فیلم و عکس «چهل چراغ» که همراه با بزرگداشتی از وی بود، عنوان کرد: «بسیاری از فیلم های جشنواره را قبلا دیده بودم اما فرصت نکردم که در جشنواره حضور داشته باشم و شب آخر متوجه شدم که فیلمنامه «مسافر ری» جایزه برده است و خیلی خوشحال بودم که مردم به آن جایزه دادند. البته دلیلی هم برای خودم داشتم. بعد دیدم که جایزه کارگردانی را هم برده ام که خیلی غافلگیرکننده بود.» کارگردان شناخته شده آثار دینی درباره تاثیرگذاری جشنواره «چهل چراغ» و خرسندی اش از کسب جوایز در اولین دوره این رویداد عاشورایی، گفت: «در جشنواره ای که با عنوان خاص و مضمون و مناسبت خاصی برگزار می شود و همراه با حضور مردم است، کسب چنین نتیجه ای خوشایند است. تعبیرم این بود که شاید «مسافر ری» به نسبت دیگر آثارم خیلی به لحاظ ارزش های فنی برتر نباشد اما دیدم که اتفاق رخ داده برای مردم مهم شده است. من یک حال خاصی برای نوشتن و ساخت این کار داشتم و آن حس گویا به فیلم منتقل شده و موجی را ایجاد کرد که منجر به برجستگی کار شد. از این جهت این جایزه و توجه برایم خوشایند بود.»

داوودمیرباقری با تصریح به نیازمندی سینمای ایران به جشنواره ای با موضوع امام حسین(ع)، افزود: «از این حیث به جشنواره هایی مانند «چهل چراغ» نیاز داریم که مسئولیت گفتن داریم و باید مرتب بگوییم و برگزار کنیم تا شاید اتفاقی بیفتد. از این حیث به نظرم مهم است. یعنی وقتی با این نیتی که در دوستان برگزارکننده دیدم که با امکانات کم و محدودیت های خیلی زیاد و مشکلات جشنواره ای را برگزار می کنند و یک شوقی در آن ها وجود دارد، این شوق، جریانی را شکل می دهد و همین مساله یک عده آدم دیگر را نیشگون می گیرد که بیدار شوند و حرکت و کاری کنند. از این حیث این جشنواره ها در آغاز حرکت شان خیلی تاثیرگذار هستند.»

کارگردان سریال امام علی(ع)، نهضت حسینی را راهی برای نجات بشر درمانده امروز دانست و گفت: «وظیفه مهمی داریم که باید ببینیم و بگوییم. خیلی ها ممکن است این صدا را نشنیده باشند، آن هم در جهان امروز و با این وضعیتی که می بینیم. یک جایی می بینیم که راجع به نهضت عاشورا تحلیل می کنند و سازمان سیا می نشیند و در این باره صحبت می کند که اگر بتوانیم امام حسین را از ایران بگیریم کارشان تمام است! از این منظر که نگاه کنیم می فهمیم که آن ها خطر را فهمیده اند و ما از این حیث می توانیم تبدیل به جبهه قدرتمندی شویم که نجات دهنده است و بشر را به رستگاری هدایت می کند و ممکن است بسیاری از مشکلات امروز را برطرف کند. چرا که قصه عاشورا را خدا نوشته و کارگردانی کرده است. ما هر چقدر هم بخواهیم تلاش کنیم، شاید یک قطره ای از این دریای بیکران را بتوانیم منتقل کنیم.»

داوود میرباقری کم بودن آثار تولیدی موجود در زمینه قیام امام حسین(ع) را این چنین برشمرد: «چند درصد دغدغه اهل هنر ما این موضوع بوده است؟! یک بخشش این است. البته این هم دلایل خود را دارد. چون هنرمند قدم در حوزه ای باید بگذارد که باید خود را روئین تن کند، چون بالاخره یک حوزه ای است که با اعتقادات گسترده مردم سرو کار دارد و از طرف دیگر انبوه مدعیانی وجود دارند که بسیاری هم کارشناس بوده و نظرشان مهم است. شما یک تنه باید در مقابل این جمعیت با یک منظر و نگاه دیگر از فهم خود روبرو شوید. ممکن است لغزش وجود داشته باشد و نمی توان ادعای ساخت کاری بی نقص داشت. یک بخش دیگر موانع همان نگاهی است که در جلسه قبلی هم گفتم و آن نقدی بود که به تلویزیون داشتم. آن نگاهم واقعا دلسوزانه بود و انتقاد نبود چون احساس می کنم که ما همه در یک سنگریم.»

داوود میرباقری رجوعی به خاطره ساخت سریال دینی امام علی(ع) داشت و گفت: «در زمان ساخت امام علی ما ۲۰۰ میلیون تومان برآورد کرده بودیم. آن زمان تلویزیون گفت: «می دانی ۲۰۰ میلیون یعنی چه؟ یعنی این که ۲۰۰ مستضعف را می توان خانه دار کرد!» گفتم اگر درک تان این است پس انجام دهید و من حرفی ندارم! طول کشید تا مساله فهمیده شود. طول کشید تا درکش به وجود بیاید و به «مختارنامه» برسیم. حالا هم یک جور دیگری همان حرف های قبلی زده می شود. در صورتی که اگر کار خوب در این حوزه ساخته شود، جواب خیلی خوبی از سوی مخاطب خواهیم گرفت. البته شرایط سینما فرق می کند و فیلم موفق تاریخی در ایران ندیده ام. نه تاریخ اسلام بلکه در گونه های دیگر تاریخی هم ندیده ام. علتش را نمی دانم و بالاخره باید بررسی شود که چرا مردم استقبال نمی کنند. شاید به دلیل عدم باورپذیری باشد.»

میرباقری با اشاره به این که هنوز فیلم «رستاخیز» را ندیده است، به تاثیرگذاری مدیوم تلویزیون برای مخاطبان انبوه گفت و تاکید داشت: «در تلویزیون اگر کار مذهبی و تاریخی خوب ساخته شود، مشتری خیلی خوبی دارد. باید آدم هایی که کارشان را بلندند کار کنند. نیت و عشق و تخصص باید وجود داشته باشد. من پیش از انجام هر کاری دوره ای را اختصاص می دهم تا با عواملم رفیق شوم و با آن ها ارتباط برقرار کنم تا بتوانند درونم را ترجمه کنند و با من همراه شوند و انگیزه هایم به آن ها منتقل شود تا اگر خودم سر کار خسته شدم آن ها علاقمند به پیگیری باشند.»