به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، این شماره از ماهنامه تخصصی فیلمنامه نویسی «فیلم نگار» در ۳ بخش سینمای ایران، پرونده یک موضوع (هم ذات پنداری) و فیلمنامه کامل به چاپ رسیده است.
در بخش سینمای ایران، پیش درآمد، بانک فیلمنامه، کشمکش (تحلیل و بررسی رویکرد تقدیرگرایانه در فیلمهای شهرام مکری، تحلیل فیلمنامه «هجوم» از منظر ساختار غیر خطی و پیش فرضها، آیا «هجوم» در پی تبیین یک تئوری است؟، روایت در فیلمنامه «انزوا»، روند ارائه اطلاعات در فیلمنامه «انزوا»، فیلمنامه/ فیلم نوشت «قاتل اهلی» از نگاهی دیگر، چند نکته درباره «قاتل اهلی»، نگاهی به روایت فیلمنامه «آذر»، جایگاه شخصیت اصلی در فیلمنامه «آذر»، بررسی تم عشق در فیلمنامه «وقتی برگشتم»، «وقتی برگشتم» از منظر چگونگی به تصویر کشیدن یک تجربه عاطفی، جراحت پیش داستان به مثابه بستر رویداد دراماتیک در فیلمنامه «برگ جان»، مکاشفه نفس نیاز و خواسته در فیلمنامه «آزاد به قید شرط»)، گفتوگو با نسیم احمدپور و شهرام مکری فیلمنامهنویسان «هجوم»، گفتوگو با مرتضی علی عباس میرزایی نویسنده و کارگردان «انزوا» به چاپ رسیده است.
در بخش پرونده یک موضوع (هم ذات پنداری) نیز مطالبی چون مهندسی معکوس در هم ذات پنداری، شخصیت و موقعیت در همذات پنداری، همذات پنداری در فیلمنامههای غیرکلاسیک، همذات پنداری: تغییرات ادراکی و احساسی، گفتوگو با هادی مقدم دوست درباره هم ذات پنداری در فیلمنامه، ارتباط و همذات پنداری، جایگزینهای هم ذات پنداری در «تشریفات» کلود شابرول، برانگیختن عاطفی مخاطب به همدلی، طی طریق همراهی مخاطب، نظریه مزلو و همذات پنداری، همدلی با شخصیتهای نامحبوب، همذات پنداری در فیلمهای آنسامبل و همدلی نویسنده چاپ شده است.
همچنین فیلمنامه کامل «اقتباس» به نویسندگی مشترک چارلی کافمن و دونالد کافمن (براساس کتاب «دزد ارکیده» نوشته سوزان اورلین) و کارگردانی اسپایک جونز، به همراه یادداشت احمد فاضلی شوشی مترجم فیلمنامه، سکانس برگزیده، شخصیت و روایت در فیلمنامه «اقتباس»، تحلیل چگونگی «مواجهه انسان با خود» در فیلمنامههای چارلی کافمن، چند و چون بیانیه چارلی کافمن درباره اصول فیلمنامهنویسی در فیلمنامه «اقتباس» آخرین مطالب در این شماره از ماهنامه «فیلم نگار» است.