به گزارش سوره سینما، هادی طبسی، طراح کاراکتر و لوکیشن «فیلشاه» درباره انیمیشن جدید گروه هنرپویا که قرار است در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با فیلم های رئال به رقابت بپردازد، گفت: فضای داستانی این اثر در قاره آفریقا میگذرد و شامل بیش از ۶۰ کاراکتر انسانی و حیوانی و بیش از ۳۰ لوکیشن فضای طبیعت و شهری است. «فیلشاه» داستانی فانتزی و فضای متنوعی در طراحیها دارد.
وی افزود: طراحی کاراکترها و لوکیشنهای این مجموعه در مدت بیش از ۵ ماه با همکاری رسول زرین انجام شد. «فیلشاه» پیچیدگیهای خاص خودش را در طراحی داشت. ما اتودهای زیادی برای رسیدن به کاراکترها نهایی این اثر زدیم و تلاش کردیم علاوه بر اینکه کاراکترهای این انیمیشن خاص باشند، به نوعی طراحی شوند که مخاطبان به خصوص کودکان و نوجوانان بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.
این هنرمند تصریح کرد: در رفرنس هایی که برای طراحی کاراکتر و لوکیشنها مورد بررسی قرار دادیم به این موضوع برخوردیم که در مجسمه ها و شمایل های آفریقایی خیلی زیاد از شکل مکعب و به طور کلی اشکال تیز استفاده می شود، برای همین ما این نکته را در طراحیهای خود پیاده کردیم. همچنین در فرهنگ مردم آفریقا در نوع پوشش و دیگر موارد شاهد تنوع فرم و رنگ هستیم، برای همین در طراحی لباس ها و فضاها این موضوع را انعکاس دادیم.
طبسی در ادامه در مقایسه روند تولید «فیلشاه» با انیمیشنهای سینمایی هالیوودی گفت: در انیمیشنهای بین المللی با توجه به بودجه های زیاد و زمان زیادی که در اختیارشان هست گاهی شاهد هستیم که مثلا چندین نفر به مدت یک سال روی کانسپتهای طراحی و بک گراند یک انیمیشن وقت میگذارند. اما ما در ایران با توجه به محدودیت های زمان و بودجه عملا این امکان را نداریم و باید توجه داشته باشیم که «فیلشاه» با بودجه ای به اندازه نیم درصد هزینه تولید جدیدترین انیمیشن هالیوودی ساخته شده است اما از لحاظ فنی و کیفیت در نقطه مطلوبی قرار دارد.
وی در ادامه تاکید کرد: «فیلشاه» تجربه خیلی خوبی برای من بود. من هیچ وقت فکر نمی کردم که بتوانم در عرض این مدت کوتاه، این تعداد کاراکتر و لوکیشن را طراحی کنم ولی این کار شدنی بود. ما اکنون به جایی رسیدیم که بتوانیم در زمان کم و با بودجه ای محدود؛ نمره قابل قبولی در طراحی کاراکترها بگیریم.
این هنرمند در مورد سختیهای طراحی کارکتر در پروژه «فیلشاه» گفت: داستان این فیلم طوری است که کاراکتر فیل زیاد دارد. قرار بود فیلها شخصیت های زیادی داشته باشند و همین موضوع پیچیدگی طراحی را زیاد می کرد. جذابترین کاراکترهای «فیلشاه» برای من فیل های پیر بودند. من تاکنون یک فیل هم پیر طراحی نکرده بودم و در این کار به فرم های جدیدی رسیدم. طراحی کاراکتر شکارچیهای آفریقایی هم برای من جذاب بود. طراحی کاراکتر شادفیل و موش هم ازجمله کارهای پرچالش این پروژه بود. قرار گرفتن این دو در کنار هم با اندازه های کاملا مختلف، مشکلات متعددی را برای کارگردان هنگام دکوپاژ ایجاد میکرد، برای همین ما باید نکات مختلفی را در طراحی آنها مدنظر قرار میدادیم.