سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ دی ۱۳۹۶ در ۶:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

«فیلشاه» داستانی فانتزی با کاراکترهای متنوع/ هزینه تولید معادل نیم‌درصد هزینه انیمیشن‌های دنیا

filshah-tarrah

هادی طبسی طراح کاراکتر و لوکیشن «فیلشاه» گفت: این انیمیشن داستانی فانتزی و فضای متنوعی در طراحی‌ها دارد.

به گزارش سوره سینما، هادی طبسی، طراح کاراکتر و لوکیشن «فیلشاه» درباره انیمیشن جدید گروه هنرپویا که قرار است در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با فیلم های رئال به رقابت بپردازد، گفت: فضای داستانی این اثر در قاره آفریقا می‌گذرد و شامل بیش از ۶۰ کاراکتر انسانی و حیوانی و بیش از ۳۰ لوکیشن فضای طبیعت و شهری است. «فیلشاه» داستانی فانتزی و فضای متنوعی در طراحی‌ها دارد.

وی افزود: طراحی کاراکترها و لوکیشن‌های این مجموعه در مدت بیش از ۵ ماه با همکاری رسول زرین انجام شد. «فیلشاه» پیچیدگی‌های خاص خودش را در طراحی داشت. ما اتودهای زیادی برای رسیدن به کاراکترها نهایی این اثر زدیم و تلاش کردیم علاوه بر اینکه کاراکترهای این انیمیشن خاص باشند، به نوعی طراحی شوند که مخاطبان به خصوص کودکان و نوجوانان بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

این هنرمند تصریح کرد: در رفرنس هایی که برای طراحی کاراکتر و لوکیشن‌ها مورد بررسی قرار دادیم به این موضوع برخوردیم که در مجسمه ها و شمایل های آفریقایی خیلی زیاد از شکل مکعب و به طور کلی اشکال تیز استفاده می شود، برای همین ما این نکته را در طراحی‎های خود پیاده کردیم. همچنین در فرهنگ مردم آفریقا در نوع پوشش و دیگر موارد شاهد تنوع فرم و رنگ هستیم، برای همین در طراحی لباس ها و فضاها این موضوع را انعکاس دادیم.

طبسی در ادامه در مقایسه روند تولید «فیلشاه» با انیمیشن‌های سینمایی هالیوودی گفت: در انیمیشن‌های بین المللی با توجه به بودجه های زیاد و زمان زیادی که در اختیارشان هست گاهی شاهد هستیم که مثلا چندین نفر به مدت یک سال روی کانسپت‌های طراحی و بک گراند یک انیمیشن وقت می‌گذارند. اما ما در ایران با توجه به محدودیت های زمان و بودجه عملا این امکان را نداریم و باید توجه داشته باشیم که «فیلشاه» با بودجه ای به اندازه نیم درصد هزینه تولید جدیدترین انیمیشن هالیوودی ساخته شده است اما از لحاظ فنی و کیفیت در نقطه مطلوبی قرار دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: «فیلشاه» تجربه خیلی خوبی برای من بود. من هیچ وقت فکر نمی کردم که بتوانم در عرض این مدت کوتاه، این تعداد کاراکتر و لوکیشن را طراحی کنم ولی این کار شدنی بود. ما اکنون به جایی رسیدیم که بتوانیم در زمان کم و با بودجه ای محدود؛ نمره قابل قبولی در طراحی کاراکترها بگیریم.

این هنرمند در مورد سختی‌های طراحی کارکتر در پروژه «فیلشاه» گفت: داستان این فیلم طوری است که کاراکتر فیل زیاد دارد. قرار بود فیل‎ها شخصیت های زیادی داشته باشند و همین موضوع پیچیدگی طراحی را زیاد می کرد. جذابترین کاراکترهای «فیلشاه» برای من فیل های پیر بودند. من تاکنون یک فیل هم پیر طراحی نکرده بودم و در این کار به فرم های جدیدی رسیدم. طراحی کاراکتر شکارچی‎های آفریقایی هم برای من جذاب بود. طراحی کاراکتر شادفیل و موش هم ازجمله کارهای پرچالش این پروژه بود. قرار گرفتن این دو در کنار هم با اندازه های کاملا مختلف، مشکلات متعددی را برای کارگردان هنگام دکوپاژ ایجاد می‎کرد، برای همین ما باید نکات مختلفی را در طراحی آنها مدنظر قرار می‎دادیم.