به گزارش سوره سینما، «روایت سوره سینما از چهرههای خبرساز هفته» عنوان بستهای خبری است که هر جمعه در قالب آن به بازخوانی مهمترین اخبار مرتبط با هنرمندان حوزه سینما، تئاتر و تلویزیون خواهیم پرداخت.
سروش صحت، مریلا زارعی، علی ضیا، امین حیایی و الیکا عبدالرزاقی در طول این هفته با تجربههای متفاوت خود، چهرههایی خبرساز بودند. یکی اجرای خود را به روز کرده، یکی پدرانگی و دیگری در سینما مادرانگی را تعریف کردند، و آن یکی همچنان در حال ساختن دنیایی طناز اما عمیق است.
مریلا زارعی: بازیگری که مادرانگی را میفهمد
این روزها مریلا زارعی، با فیلم «موسی کلیمالله (ع)» در مرکز توجه قرار گرفته است. او از بازیگران زن پرافتخار ایران با سه سیمرغ بلورین محسوب میشود، نشان داده که برایش کیفیت نقش از کمیت آن مهمتر است. زارعی نشان داده حتی اگر بازیگر فرعی یک فیلم باشد آن را خوب و درست اجرا میکند.
زارعی با بازی در نقشهای بهیادماندنی همچون الفت در «شیار ۱۴۳»، شیرین در «زیر سقف دودی» و حالا یوکابد در «موسی کلیمالله (ع)»، حس مادرانگی را با قدرت تمام به نمایش گذاشته است. اما آنچه این روزها او را در میان مردم محبوبتر کرده، حضور پررنگش در اکرانهای مردمی است.
او نهتنها با مردم فیلم میبیند، بلکه ارتباط مستقیم و صمیمانه با مخاطبان خود دارد و همین رویکرد او در مواجهه با مردم، اهمیت زیادی برایش دارد. مریلا به گفته خود، این نوع حضور در اکرانها را مهمترین بخش از زندگی حرفهایاش میداند. در همین راستا واکنشهای پرشور و تشویقهایش برای همکارانش در جشنواره فیلم فجر، معرفتی را نشان داد که کمتر در فضای رقابتی سینما دیده میشود.
«موسی کلیمالله (ع)» پنجمین همکاری مشترک مریلا با ابراهیم حاتمیکیاست و نشان از نزدیکی و درک عمیق هر دو طرف از یکدیگر دارد. این فیلم که اولین تجربه سینمای ایران در حوزه فناوری نوین رایانهای به حساب میآید، چالشهای زیادی برای بازیگران داشت.
علی ضیا: مجریای که عاشقانههایش را زندگی میکند
علی ضیا این هفته با ویدیویی وایرالشده از آشتی دو رپر ایرانی در مرکز توجهات فضای مجازی و رسانهای قرار گرفت. جوانی که با اجرای برنامه «نیمروز» در شبکه سه وارد قاب تلویزیون شد، حالا مسیر متفاوتی را طی میکند. او در «ویتامین ث»، «گزینه دو» و حتی «ماه عسل» اجرای خاص و احساسی خود را به نمایش گذاشت. ضیا با شروعهای متفاوت و عاشقانه، دل بینندگان را میبرد و اشعار عاشقانهاش بیشتر دیده میشد شاید چون عاشق است و به قول خودش ضرب عشقی خوبی دارد و زود عاشق میشود.
ضیا در برنامه «باضیا» از چارچوب رسمی تلویزیون خارج شد و به دنیای نمایش خانگی قدم گذاشت. او با حضور چهرههای مطرحی همچون پریوش نظریه و روایتهای غیرمنتظره، فضایی متفاوت ایجاد کرد. مصاحبههایش با هنرمندان، مثل صمیمیت بیپرده شمس لنگرودی و حسن معجونی، یا دعوت از محسن لرستانی، نشان داد که او بهخوبی میداند چگونه بحثهایی را داغ کند که مردم را پای گفتوگوهایش نگه دارد.
محبوبیت علی ضیا در بین مخاطبان، او را به یکی از سه مجری برتر بیست سال اخیر شبکه سه در نظرسنجی برنامه «سه ستاره» تبدیل کرد؛ در کنار احسان علیخانی و نجمالدین شریعتی. اما این محبوبیت همواره بیحاشیه نبوده است. از طرح پرسش جنجالیاش از دبیر ستاد امر به معروف در برنامه «فرمول یک» تا اظهارنظرهایش در «باضیا»، که گاهی بیش از اندازه صریح و بدون پشتوانه علمی بوده است.
او دیگر همان مجری تلویزیونیای که برنامههایش را با «به توکل نام اعظم خدا» آغاز میکرد، نیست. حالا او برنامههایش را با لحن و محتوایی بهروزتر و متناسب با فضای مجازی اجرا میکند و با ویترینی که از خود ایجاد کرده به نوعی بر موج فضای مجازی سوار شده است.
سروش صحت: کاشف استعداد، معمار کمدی
سروش صحت، چهرهای که این هفته بیشتر از همیشه دیده شد، مجوز ساخت فیلم جدیدش با نام «استخر» را دریافت کرد. سروش صحت را شاید خیلیها با برنامههای طنز و سریالهای موفقش بشناسند. کسی که «ساختمان پزشکان»، «پژمان» و «لیسانسهها» را ساخت و هر بار نشان داد که کمدی میتواند فراتر از شوخیهای سطحی باشد. صحت به جایی رسیده که وقتی نامش پای یک پروژه میآید، مردم بیصبرانه منتظرند ببینند چه ساخته است.
اما صحت فقط کارگردان نیست، او کاشف چهرههای جدید است. از پژمان جمشیدی که از دنیای فوتبال به بازیگری کشاند، تا بازیگرانی مثل بهنام تشکر، هوتن شکیبا، کاظم سیاحی و محمد نادری که در سریالهایش دیده شدند و مسیر حرفهایشان تغییر کرد.
صحت در حال حاضر به اجرای برنامه «اکنون» در شبکه نمایش خانگی مشغول است. این برنامه به نوعی ادامهدهنده سبک کتاب باز بهطور جذابتر است. موفقیت «اکنون» نه تنها به دلیل حضور مهمانان ویژه، بلکه به خاطر اجرای خاص سروش است که به یک کلاس درس تبدیل شده است. صحت گویی دیوانهای است که تلاش نمیکند دیوانه به نظر برسد! او با شخصیتی که در برنامهاش دارد، میداند چگونه یک گفتوگو را به بهترین شکل ممکن هدایت کند. او در مقابل مهمانانش بسیار مودب و بااحترام است، گویی که مهمانان در خانه خودش هستند. این نوع از تعامل صمیمانه و راحت بودن در اجرای برنامه، عاملی است که مخاطبان را جذب کرده و باعث محبوبیت روزافزون او شده است.
صحت جسارتی در زیستن دارد که تحسین برانگیز است و همین جسارت باعث شده که همیشه در مسیر نوآوری حرکت کند. او با هر پروژهای که به دست میگیرد، ثابت میکند که از هیچ چیزی نمیترسد و همیشه به دنبال خلق بهترینها است.
امین حیایی؛ همیشه جذاب حتی در گیشه ناموفق!
امین حیایی از چهرههایی است که این روزها زیاد درباره او میبینیم و میخوانیم. به بهانه حضورش در کمدی «کوکتل مولوتف» به کارگردانی امیرحسین دوماری و سریال «آبان»، او را بر سر زبانها انداخته است. حیایی کم کمدی بازی نکرده و آخرین نمونهاش «هاوایی» به کارگردانی بهمن گودرزی است. اما شاید بعد از «مهمان مامان» که نقش کمرنگتری داشت، بهترین کمدی حیایی را «اخراجیها ۱» نام برد. نقشی که حیایی برای اولینبار با استایلی جدید ظاهر شد و به نوعی نقطه عطفی برای او بود چرا که این استایل روی او ماند و در چند فیلم به ورطه تکرار آن افتاد.
این روزها اما با اینکه امین حیایی نقطه قوت «کوکتل مولوتف» بوده، اما شروعی ضعیفی در گیشه داشته و آنقدر دیده نشده است.
در یک ماه گذشته نیز بحث درباره «زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی و درخشش امین حیایی در آن داغ بود. درخششی که یک پدرانگی جدید را در سینما به تصویر کشید. حیایی یکبار با رسول صدرعاملی در فیلم «شب» برنده سیمرغ بلورین شده بود و این بار میتوانست دومین سیمرغ خود را رقم بزند. حضور پررنگ امین حیایی در جشنواره امسال جالب توجه بود؛ از بازی در «زیبا صدایم کن» که در بخش اصلی بود، «غریزه» که در بخش غیر از مسابقه پخش شد و فیلم توقیفی «قاتل وحشی» که همچنان در اکران ناکام مانده است.
حیایی این روزها سریال «آبان» ساخته رضا دادویی را در شبکه نمایش خانگی دارد. در این سریال، بابک محمودی تا حدودی به بازی در نقش بهروز بهرامی در «آقازاده» نزدیک است، نقش یک دستیار یا وکیل حرفهای برای پوشاندن کارهای خلاف اربابش.
الیکا عبدالرزاقی؛ امید به بازگشت به اوج با هلپری!
الیکا عبدالرزاقی، چهرهای که این روزها با حضورش در برنامه «صداتو» بهعنوان داور، توجه بسیاری از مخاطبان را جلب کرده است، یکی از شخصیتهایی است که همیشه خود واقعیاش را به نمایش میگذارد. او هیچگاه تلاش نکرده که چهرهای رسمی و اتو کشیده از خود بسازد، بلکه همیشه سعی کرده صمیمیت و طبیعی بودن خود را به رخ بکشد. همین ویژگی، که شاید گاهی به حاشیههای کوچکی هم دامن زده باشد، باعث شده که مخاطبان به راحتی با او ارتباط برقرار کنند.
الیکا عبدالرزاقی را بیشتر از سریالهای مهران مدیری میشناسیم، جایی که او نقشهای پرانرژی و خندان را بازی کرده است. همانطور که از اولین تجربههای بازیگریاش در تئاتر، تحت نظر حمید سمندریان در «دایره گچی قفقازی» نشان داده بود، الیکا از همان ابتدا توانسته بود با شجاعت در عرصه بازیگری قدم بردارد.
اما نقطه اوج کارنامه هنری او با بازی در نقش فخرالتاج در سریال «قهوه تلخ» رقم خورد. این نقش نه تنها در آن زمان نظرها را جلب کرد. با وجود این موفقیتها، بعد از «قهوه تلخ» به نظر رسید که عبدالرزاقی نتوانست مسیر موفقیت را ادامه دهد. انتخابهای بعدیاش در تلویزیون و سینما به اندازه آن نقش برجسته نبود و به نوعی شاهد یک نزول در کارنامهاش بودیم.
در برنامه اخیر «صداتو»، حضور الیکا به جای شبنم مقدمی بهعنوان کمککننده (هلپر) در کنار سیامک انصاری؛ همبازی قدیمیاش و امیر مهدی ژوله، ترکیب جدیدی را خلق کرده است؛ ترکیبی که از طنز و هیجان در کنار هم تشکیل شده که توانسته انرژی تازهای به برنامه بدهد. اما در شبکههای مجازی برخی از مخاطبان به این تغییرات اعتراض کردهاند و بیان داشتهاند که بدون حضور داوران قبلی، «صداتو» دیگر همان جذابیت سابق را ندارد.
با این حال، این تغییرات برای بسیاری از هواداران هنوز یک معما است و نمیتوانند بهطور قطعی نظر دهند که آیا این ترکیب جدید موفق خواهد بود یا نه. آنچه مشخص است، این است که الیکا عبدالرزاقی با ورود به این برنامه و ترکیب انرژیاش با دیگر داوران، به نوعی روح جدیدی به «صداتو» بخشیده و باید منتظر بود که در ادامه چه اتفاقاتی برای این برنامه و شخصیتهای آن رخ خواهد داد.