ساسان فلاحفر تهیهکننده و کارگردان مستند در گفتوگو با سوره سینما درباره وضعیت سینمای مستند گفت: قطعا سینمای مستند نسبت به سال گذشته رشد بیشتری داشته و با بررسی سالهای قبل میبینیم که هر سال رشد خوبی در حوزه فرم و محتوا داشته است.
وی ادامه داد: اگر به طور اختصاصی بخواهم درباره مستند مقاومت بگویم، پیشرفت که نداشتهایم هیچ، پسرفت هم داشتهایم. این حوزهایست که چندین سال است از نزدیک در آن فعالیت دارم و از نزدیک میبینم که پسرفت عجیبی داشتهایم. یکی از مواردی که بسیار میتوانستیم درباره آن کار کنیم و در تاریخ ایران و انقلاب اسلامی بینظیر بوده است، دو حمله مستقیم ایران از درون خاک خود به سرزمینهای اشغالی بوده است. ولی واقعبینانه بگوییم ما درباره این موضوع مهم چه کار کردیم؟ درکل ۳ اثر در این باره ساخته شده است که در دو مورد آن به عنوان تهیهکننده همراه بوده ام. ولی ما درباره یکی از مهمترین اتفاقات اخیر ایران کاری درخور انجام ندادهایم.
فلاحفر در بخش دیگر صحبتهای خود توضیح داد: برخی سینمای مستند مقاومت را فقط با جنگ با داعش خلاصه کرده بودند و وقتی این موضوع به پایان رسید، فکر کردند مقاومت تمام شده است درصورتی که اصلا چنین نیست. حتی به جای اینکه افراد جدیدی برای فعالیت در این حوزه اضافه شوند، قدیمیها و باتجربهها هم به سراغ کارهای دیگری رفتند.
وی افزود: درباره اتفاقات اخیر و تهدیدات آمریکا و… هم دقیقا چنین است و وقتی ما درباره قدرتهای آفند و پدافند خود هیچ کار شایستهای انجام ندادهایم که مردم با دیدنش حال خوبی کسب کنند، دستمان خالیست.
این مستندساز درباره سختیهای این مسیر مطرح کرد: اینکه مستندسازی و کار در حوزه مقاومت سخت است و چنین حرفهایی بهانه است. اگر کسی بخواهد کار کند، راه را پیدا میکند. شهید طهرانیمقدم در جایی میفرمایند فقط انسانهای ضعیف به اندازه امکانات خود کار میکنند. کار در حوزه مقاومت شاید از دور قشنگ به نظر برسد ولی سختیهای بسیاری دارد.
ساسان فلاخفر در پایان درباره تاثیر اوضاع اقتصادی بر مستندسازی گفت: بخش مهم اوضاع اقتصادی به مدیریت برمیگردد و تصمیمگیران بودجه و… باید فکری کنند وگرنه مستندسازان که همیشه از جان خود مایه گذاشته و میگذارند. مدیر باید حواس خود را جمع کند و یک بار از نزدیک وارد چرخه تولید شود تا متوجه هزینهها شود.